MorganX Startet 3.April.2015 Del på Facebook Startet 3.April.2015 Hei,driver å legger inn ny liten vanntank i båten og har montert en ny ferskvannspumpe,en FloJet som pumper 11L/m og trekker 4.4A. I installasjonsveiledningen står det at man skal sikre pumpen med 10A men da blir det 4.5mm2 kabler til pumpen fra bryter på dashbordet. Lengden på kablene til pumpen er 3mX2=6m Det jeg lurte på er om det ikke er mere lønnsomt å sikre kabelen med 7.5A i stedet..? Da blir tverrsnittet på kabelen ikke så høyt. Også lurte jeg på om pumpen tåler ned mot 0.5V spenningstap eller om den må ha mindre spenningstap? Til den forrige pumpen min ligger det 2.5mm2 fortinnet kabel fra dashbordet.. og lurer på om jeg da kan bruke denne kabelen,eller om jeg må gå opp til 4.5mm2. Pumpen styres jo av en bryter på dashbordet som kun slås på når vannet skal brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 3.April.2015 Del på Facebook Svart 3.April.2015 (redigert) Med 6 m 2,5 mm2 får du 0,2 volt spenningsfall ved 4,4 amp strømtrekk. Bør holde med bra margin. Du må sikre med 10 amp slik det står i spes. Pumpa trekker gjerne høyere startstrøm enn 4,4 amp. Redigert 3.April.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 3.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2015 Men tåler en 2.5mm2 kabel å sikres med 10A på 2x3m? Jeg er selv sterkstrøms elektriker... men svakstrøm har jeg ikke mye peil på gitt.. I hvertfall ikke når det kommer til beregning av kabeltversnitt og sikringer. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 3.April.2015 Del på Facebook Svart 3.April.2015 (redigert) I strømsopplegg i båt er det vanlig å sikre i forhold til forbruker amp, selv om kabelen tåler mye mer før den blir varm. Det er i alle fall det jeg har lært om praksis i båt, og har fulgt sjøl. Jeg bruker kabelkalkulator for å beregne tilstrekkelig kabeltykkelse i forhold til lengde/spenningsfall. Redigert 3.April.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 3.April.2015 Del på Facebook Svart 3.April.2015 Men tåler en 2.5mm2 kabel å sikres med 10A på 2x3m? Jeg er selv sterkstrøms elektriker... men svakstrøm har jeg ikke mye peil på gitt.. I hvertfall ikke når det kommer til beregning av kabeltversnitt og sikringer. Ohms-lov gjelder like mye i båt som på land!:) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.April.2015 Del på Facebook Svart 4.April.2015 Men tåler en 2.5mm2 kabel å sikres med 10A på 2x3m? Jeg er selv sterkstrøms elektriker... men svakstrøm har jeg ikke mye peil på gitt.. I hvertfall ikke når det kommer til beregning av kabeltversnitt og sikringer. ein kabel på 2,5 mm2 kan sikrast med det samme uansett spenning, den toler samme strøm. Men når avstandane blir store kjem spenningsfall inn som eit moment som må takast hensyn til. Og avstandane blir fort store ved lav spenning, Og spenningsfallet kjem utav faktisk forbruk, ikkje av anbefalt sikringsstørrelse. Magne (Pensjonert elektrikar) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.