BEG Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Finnes det noen batteriladere som kan koples på inngangen til skilledioden, og dermed lade alle batterier?. Den må selvsagt ha en sensledning som sørger for kompensering av spenningsfallet over skilledioden. Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
OdinIII Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Noen av Ladac sine ladere kan du koble slik, Har selv en 50A ladac som er koblet slik Quote Link to post
Lars H. Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Min 30A Ladac lader har det også, men jeg har både lading og sens på forbruksbatteriet. Har aldri sett det store behovet for ekstra lading av startbatteriet. Det som det tappes på de sekundene det er i bruk ved start, lades uten problemer opp igjen fra dynamoen på kort tid. Dynamoen er imidlertid koblet inn på inngangen av skillediodene med senseledning på forbruksbatteriet. Har Ladac regulator for dynamoen. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Petter-B Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Har samme installasjon som Lars-H og er svært godt fornøyd med den. Laderen har stått tilkoblet i hele vinter og alt virker perfekt. Har kontrollmålt syrevekt og hvilespenning. Quote Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
El-proffen Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Mastervolt har standard kompensering over skillediode..... ( Flytte en jumper..) www.staubo.no Quote Link to post
Jobe Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 (edited) Hvis man kopler 1 lader på 3 batterier/-benk over f.eks. en skillediode mens disse 3 forskjellige benk er ulike mht. størrelsen eller type, da er det ikke det beste hvis man gjør det på den måte. Har man f.eks. 1x 88Ah som startbatterie (skjelden tomt) men et stort servicebenk (som så ofte med 200 til 600 Ah) da kan starterbatterien overlades. Man kan hjelpe seg med andre middel. Men bedre er det med forskjellige uttakk hos laderen, som tilby uavhengig styring fra hverandre og som senser hvert benk for seg. Pga. dette er det bedre at man kopler på enten direkte etter diodene eller direkte på batteribenk. "Mange vei leder til Rom" men man kan gjøre det også med tekknik som er oppdatert. Sterling produserer disse ladere, serie CED. Les på forhandlersidene eller her. Hvis det er aktuellt for deg: på forhandlersidene finnes det en link med tilbud som sluttes på den 05.05. Hilsen Jørg Edited May 5, 2005 by Jobe (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.