Jump to content

Batterilader og skillediode


BEG

Recommended Posts

Finnes det noen batteriladere som kan koples på inngangen til skilledioden, og dermed lade alle batterier?. Den må selvsagt ha en sensledning som sørger for kompensering av spenningsfallet over skilledioden.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Min 30A Ladac lader har det også, men jeg har både lading og sens på forbruksbatteriet. Har aldri sett det store behovet for ekstra lading av startbatteriet. Det som det tappes på de sekundene det er i bruk ved start, lades uten problemer opp igjen fra dynamoen på kort tid. Dynamoen er imidlertid koblet inn på inngangen av skillediodene med senseledning på forbruksbatteriet. Har Ladac regulator for dynamoen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har samme installasjon som Lars-H og er svært godt fornøyd med den. Laderen har stått tilkoblet i hele vinter og alt virker perfekt. Har kontrollmålt syrevekt og hvilespenning. :yesnod:

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hvis man kopler 1 lader på 3 batterier/-benk over f.eks. en skillediode mens disse 3 forskjellige benk er ulike mht. størrelsen eller type, da er det ikke det beste hvis man gjør det på den måte.

Har man f.eks. 1x 88Ah som startbatterie (skjelden tomt) men et stort servicebenk (som så ofte med 200 til 600 Ah) da kan starterbatterien overlades.

Man kan hjelpe seg med andre middel.

Men bedre er det med forskjellige uttakk hos laderen, som tilby uavhengig styring fra hverandre og som senser hvert benk for seg.

Pga. dette er det bedre at man kopler på enten direkte etter diodene eller direkte på batteribenk.

 

"Mange vei leder til Rom" men man kan gjøre det også med tekknik som er oppdatert.

 

Sterling produserer disse ladere, serie CED.

Les på forhandlersidene eller her.

Hvis det er aktuellt for deg: på forhandlersidene finnes det en link med tilbud som sluttes på den 05.05.

 

Hilsen

Jørg

Redigert av Jobe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...