Jump to content

Fprd Lehman, propell og turtall

BØstrøm

Recommended Posts

Skulle demontere propell for akseltrekk når jeg var på slipp forrige uke. Det er en Maxprop, med innstillbar stigning. Denne kjøpte jeg billig i Portugal, og fikk installert der. Ved demonteringen, glapp jeg bladene fra hverandre. For å stille inn riktig stigning, må bladene settes inn etter ett sinnrikt system, med tall, bokstaver og kjørnemerke. Kontakter Ingeniørfirmaet Progress, som beregnet stigningen til 12grader, og satte propellen på det. Sannsynligvis sto den på for høy stigning før, da jeg kunne få over 5 knop, ved stille vann, på tomgang. Motoren er en Ford Lehman 4 sylindret 90HK,. Båten veier 15tonn. Men nå må jeg over 2000 omdreininger for å få 7knop. Før hadde jeg 7,5-8 på 1600 omdreininger. Det var langt mer behagelig at motoren lusket på 1200-1600, enn dagens 2000-2200. Kan jeg stille stigningen høyere, eller kan det være skadelig for motoren? Det hører med til historien at båten er en Motiva 43 stålbåt med seil, så ved motorseiling vil båten(for motorens del)gå lett i vannet. Hva syns ekspertisen om dette?

Hvis du  lett kom opp i max turtall før, kan det virke som om stigningen var mer rett før.,

Har motiva 39 samme vekt 100HK Ford  (stor fast propell)  har også 5-6 knop på tomgang og 9 ++knop med max.

Motor og seiling det  går fint akkurat så mye pådra som vinden tillater, motor går nesten uten belastning. 

Å seile uten motor  da går propellen rundt og en må sjekke manualen om det er er ok for Giret, da det på noen Gir ikke får smøring når motoren står.

Jeg må låse akslen ved seiling og sleping  (med motorstans) og det er 0,5 knop brems , har Borg Warner gir. .

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...