Jump to content

AGM 100ah batteri til start og ankervinsj

kakespiser

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal bytte mitt gamle blybatteri på 70ah.

Jeg installerte ankervinsj ifjor og batteriet må skiftes ut i år.

Jeg blir litt forvirret om hva som bør brukes som forbruksbatterier og startbatterier.

Jeg har et forbruksbatteri som er i orden, men lurer på om jeg kan bruke Maritims AGM 100ah batteri til start og vinsj, eller om et slikt batteri egentlig er beregnet til forbruk.

På forhånd, takk :)

Det er sikkert forskjell også på AGM batterier, men i den forrige båten jeg hadde brukte jeg 3x120Amp AGM(Maritim) til baugpropell, vinsj, start og forbruk. Det fungerte bra.

Overvåket banken og kjørte den etter hva jeg husker aldri under 12,3 volt(50%).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Fleste AGM batterier over 100AH kan fint brukes til start. 

Står som regel i databladet hvor mye strøm man kan belaste de med kortvarig, og kontinuerlig.

Unntaket er noen "fritidsbatterier" som kun er beregnet for lav belastning.

Nå tilbydde jeg først og fremt ett eller begge batteriene til Kakespiser, men hvis ikke det er av interesse ser jeg det er andre som vil ha de.

AGM er rå på å gi fra seg og ta til seg høye strømmer, så det går nok fint. Du vil antagelig oppleve at du får mye mindre spenningsfall på et 100Ah AGM batteri enn et tilsvarende konvensjonelt syrebatteri :smiley:

Offpist; hvis ingen av de over henter batteriene så gi meg et hint :wink:  :wink:

Når det gjelder batterier til kjøring av baugpropell er det avgjørende hvilken umiddelbar effekt de er i stand til å gi.  Dette lærte jeg "the hard way" da det ble montert baugpropell i min båt. Jeg har et 100 ah startbatteri og 420 ah forbruksbatterier. Verftet koblet baugpropellen på forbrukssiden.  Det førte til at den fikk strøm nok til å gjøre til månen, men med en spenning som langsomt dalte.  Det igjen førte til to ting, sikringen i propellen røk og den lar seg ikke skifte uten at den sendes til verftet i Hellas, og jeg lærte noe om Startytelse CA og CCA. Det er disse faktorene som er viktige ved kobling til baugpropell for de sikrer at propellen ikke går varm. For min baugpropell bør CCA være minst 800 ampere selv om batteriet er kun på 80 AH.  Hvordan AMG batteriene er på dette aner jeg ikke.

Det är olämpligt att koppla trusters och ankarspel till förbrukningsbatterier eftersom det leder till att all belysning i båten blinkar när man kör trusters och spel plus att elektroniken som är kopplad till förbrukningsbatterierna kan ta skada av spänningstoppar som uppstår.

Bättre att samla alla 'elaka' storförbrukare på startbatterierna. Och den uppgiften klarar de enklaste startbatterier alldeles utmärkt om man bara ser till att CCA är tillräckligt.

Det är per definition precis det dom är avsedda för.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...