kakespiser Startet 4.April.2015 Link til dette innlegget Startet 4.April.2015 Hei, Jeg skal bytte mitt gamle blybatteri på 70ah. Jeg installerte ankervinsj ifjor og batteriet må skiftes ut i år. Jeg blir litt forvirret om hva som bør brukes som forbruksbatterier og startbatterier. Jeg har et forbruksbatteri som er i orden, men lurer på om jeg kan bruke Maritims AGM 100ah batteri til start og vinsj, eller om et slikt batteri egentlig er beregnet til forbruk. På forhånd, takk :) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Jeg oppgraderte nylig til Lifepo4 for start/baugpropell/ankervinsj. Har derfor 2 stk 110AH AGM batterier stående som er helt ok. Tok de ut av båten for bare noen uker siden. De kan gis bort gratis, mot at de hentes hos meg på Høybråten/Oslo etter påske. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Hei! Jeg henter gjerne batteriene hos deg over påske [emoji2][emoji106] Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 4.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Men er det noen som kan bekrefte at AGM batterier kan brukes som startbatteri? Hvordan kan jeg evt. vite om det er til forbruk eller start? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Det er sikkert forskjell også på AGM batterier, men i den forrige båten jeg hadde brukte jeg 3x120Amp AGM(Maritim) til baugpropell, vinsj, start og forbruk. Det fungerte bra. Overvåket banken og kjørte den etter hva jeg husker aldri under 12,3 volt(50%). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
offpist Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Fleste AGM batterier over 100AH kan fint brukes til start. Står som regel i databladet hvor mye strøm man kan belaste de med kortvarig, og kontinuerlig. Unntaket er noen "fritidsbatterier" som kun er beregnet for lav belastning. Nå tilbydde jeg først og fremt ett eller begge batteriene til Kakespiser, men hvis ikke det er av interesse ser jeg det er andre som vil ha de. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Den starka sidan hos AGM-batterier är väl förmågen att tolerera djupa urladdningar. Dvs dom är bra som förbrukningsbatterer. Det går säkert, men till de ändamål som Du beskriver så duger väl billigare startbatterer utmärkt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 AGM er rå på å gi fra seg og ta til seg høye strømmer, så det går nok fint. Du vil antagelig oppleve at du får mye mindre spenningsfall på et 100Ah AGM batteri enn et tilsvarende konvensjonelt syrebatteri Offpist; hvis ingen av de over henter batteriene så gi meg et hint Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
offpist Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Ingen respons fra "Kakespiser", så batteriene går til "Larhans1". Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Når det gjelder batterier til kjøring av baugpropell er det avgjørende hvilken umiddelbar effekt de er i stand til å gi. Dette lærte jeg "the hard way" da det ble montert baugpropell i min båt. Jeg har et 100 ah startbatteri og 420 ah forbruksbatterier. Verftet koblet baugpropellen på forbrukssiden. Det førte til at den fikk strøm nok til å gjøre til månen, men med en spenning som langsomt dalte. Det igjen førte til to ting, sikringen i propellen røk og den lar seg ikke skifte uten at den sendes til verftet i Hellas, og jeg lærte noe om Startytelse CA og CCA. Det er disse faktorene som er viktige ved kobling til baugpropell for de sikrer at propellen ikke går varm. For min baugpropell bør CCA være minst 800 ampere selv om batteriet er kun på 80 AH. Hvordan AMG batteriene er på dette aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Det är olämpligt att koppla trusters och ankarspel till förbrukningsbatterier eftersom det leder till att all belysning i båten blinkar när man kör trusters och spel plus att elektroniken som är kopplad till förbrukningsbatterierna kan ta skada av spänningstoppar som uppstår. Bättre att samla alla 'elaka' storförbrukare på startbatterierna. Och den uppgiften klarar de enklaste startbatterier alldeles utmärkt om man bara ser till att CCA är tillräckligt. Det är per definition precis det dom är avsedda för. :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.