jossjur Startet 4.April.2015 Del på Facebook Startet 4.April.2015 Hei. Har 4 stk turtellere i min Sealine f36, 2 på flybrigde og to nede. De to nede viser ca 3 a 400 omdr. feil, mens de på flybrigden viser rett. Er det noen som vet hvordan disse kalibreres? De turtellerene jeg har hatt i tidligere på andre båter har det vært et pott.meter på baksiden hvor men vrir en skrue mot høyre eller venstre for å øke eller minske visningen på turtelleren, det er det ikke på denne typen. Derimot er det et lite hull hvor man kan stikke inn en tynn gjenstand for å trykke på en mikrobryter. Har denne noe med kalibreringen å gjøre, eller må de justeres via EDC' en ? Motorene er 2 stk Kamd 44. Mvh Jostein Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.April.2015 Del på Facebook Svart 4.April.2015 jossjur : Derimot er det et lite hull hvor man kan stikke inn en tynn gjenstand for å trykke på en mikrobryter. Har denne noe med kalibreringen å gjøre, eller må de justeres via EDC' en ? Motorene er 2 stk Kamd 44. Tror du er inne på noe der. Jeg var med og byttet turteller på en tamd for flere år siden. Det fulgte med ett ark med tallkoder. Så mener jeg å huske at man holdt inne denne knappen til rett kode for aktuell motor dukket opp i timetelleren, men det er så lenge siden så jeg har glemt dette. Det var ulike koder for mange VP motorer. Se om du har papirer i båten så kanskje du finner dette. Mulig det er å finne på VP hjemmesider også. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Fant noe selv , men koder for motorene fant jeg ikke. Fremgangsmåte ved kodeinnstilling : Trykk inn knappen på turteller og hold den inne mens tenning settes på. Da vil den innstilte kode dukke opp i timeteller. eks: Cd 3. Er ingen kode innstilt står det: COdE. Slippes knappen, men trykkes raskt inn igjen begynner den å bla gjennom alle kodene, og man slipper knappen når rett kode for motoren vises. Men her er det som sikkert er enklest for deg. Sett på tenning og trykk deretter inn knappen på turteller. Da justeres turtall 0,5 % for hvert trykk. Står det i timeteller : A 2,5 er turtall økt med 2,5 % i forhold til standardinnstilling. Står det A 0,0 er den ikke justert. Får du et minustegn etter A er turtall justert ned. Når justering er gjort kommer timeantall automatisk frem igjen etter ca, 10 sek. Alt dette gjelder bare om det er lik VP (vdo) turteller som jeg var borti, så om det gjelder hos deg kan jeg ikke garantere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.