Jump to content

VP D4-300 2007 har ujevnt turtall ved kaldstart


Humrefisker

Recommended Posts

Hei godtfolk. Verkstedet visste ikke hva dette kunne være, men kanskje noen av dere vet, før jeg tar det videre med mer kyndig ekspertise. Min D4 starter fint og legger seg på 700 rpm tomgang, men etter noen sekunder faller turtallet til rundt 600 og opp til 700 igjen. Dette skjer kanskje fem-ti ganger og varet bare noen sekunder.

 

Når denne sekvensen er ferdig stabiliserer den seg på 700 blank og alt er perfekt. Det virker som om det er elektronisk styrt prosess.

 

Jeg har prøvd å skifte drivstoffiltre (alltid originale), skifte olje, strøm av og på, osv. I vinter ble også ladeluftkjøleren tatt av og renset, og vanngjennomstrømmingen ser fin ut i glasset. Nytt startbatteri, dynamo og kompressorclutch. Og hydraulikkpumpa er ny, den forrige skar seg i høst.

 

Dette skjer etter en stund vekk fra båten, ca ett døgn, og er uavhengig av om strømmen har vært på eller av.

 

Noen innspill til hva jeg bør gjøre nå?

Link to post
Share on other sites

Kun ved motor som har stått ca et døgn eller mer, uavhengig av sjøtemperatur. Ifølge håndboken har ikke disse motorene gløding men vil kinne til temp/trykk er oppnådd og diesel blir da sprøytet inn?

 

Motoren starter lett, sekvensen kommer etter kanskje 10-30 sek etter oppstart. Jeg heller mot en sensorfeil men har ingen feil registert. Håpet er at noen her har opplevd det samme...

Link to post
Share on other sites

På generelt grunnlag når det gjelder Common Rail motorer. Uten erfaring fra din motortype. Vil jeg tro det er trykkfall som er årsaken. Det er nok at en injektor har for stor retur. Men kan gå seg til når temp stiger. Mål opp retur diesel fra hver injektor fra start. Så ser du kanskje hvilken syl som tuller

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...