Stjernen ! Startet 4.April.2015 Del på Facebook Startet 4.April.2015 Har gass i båten til bruk på komfyren. På slangen er det festet en lekkasje tester som er skrudd til vegg. Den røde knappen står det push på,jeg trodde det skulle være noe veske i den slik at man kunne se om det boblet ved lekkasje. Men den er helt tørr innvendig ? Noen som vet åssen den virker ? Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 4.April.2015 Del på Facebook Svart 4.April.2015 Skal være væske i beholderen. Om det bobler når du trykker knappen ned er det lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 4.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2015 Er det noe spesiell væske ? hvordan fyller man på ? Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 4.April.2015 Del på Facebook Svart 4.April.2015 https://baatplassen.no/i/topic/31739-gass-lekkasjetester/ Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 Takk Men på min lekkasjetester er det ingenting som beveger på seg,når jeg trykker ned den røde knappen. Men ser det er en stang som er blå i enden inni glasset,så finner nok ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Da er det vel tett når det ikke bobler ! Tenn kokeplata og trykk på den så ser du sikkert at det bobbler da ! Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 Nå er koppen tom for væske da ! Så ikke så lett og se noe bobler da. Men jeg kan se denne lille stangen inni med blå tupp. Den beveger ikke på seg,når jeg trykker ned den røde knappen. Så må vel fylle den opp,sikkert noe billig væske på biltema el no. Så kan jeg jo teste om den virker. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Olje får en kjøpt alle steder som en selger lekkasjetester. http://www.bestmarin.no/Produkter/Kj%C3%B8l-og-kok/Tillegg/mont-utstyr/Gass/Lekkasjetester-Gaslox-r%C3%B8r-r%C3%B8r-tilkobling-Passer-til-8mm-r%C3%B8r230354-p0001694284 IKKE TEST NÅR DU HAR FORBRUK AV GASS DA FORSVINNER OLJEN. Når en åpner gass fra gassflasken og anlegget står med gasstrykk og alle forbrukere er stengt det er da en trykker ned den røde og ser om det bobler i glasset, når det er olje i glasset. "Javi" Har skannet og lagt ut bruksanvisningen i dokumentarkivet. Du finner den her. Redigert 5.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stjernen ! Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Jeg skal kunne finne noe olje ja. Men linken du legger ut over selger bare komplette sett,ikke løs olje. Men det finner jeg ett sted. Dessuten er min anderledes enn den i bruksanvisningen,så hjelper lite. Men har jo forstått prinsippet. Regner min skal ha så mye væske att det akuratt dekker den blå knotten inni huset. Men for og se om den virker må man bruke litt gass ? Er jo bare fylle opp om det forsvinner. Takk for hjelp. Redigert 5.April.2015 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Oljen havne i brenneren og det kan bli problemer. NEI,, en skal ikke bruke gass for å se om den virker. En skal bare ha åpnet fra gassflaske så anlegget stå under trykk. manualen sier vel at en skal holde knappen nede i 10-15 sekunder. du kan godt holde den lenger nede, bobler det ikke er anlegget tett, bobler det er anlegget lekk. Det er helt sikkert et merke på glasset som sier hvor mye olje som skal på. Redigert 5.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stjernen ! Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 OK ! Det jeg lurte på hvordan sjekke om den virker. Metoden over vil jo ikke gi noen bobler.Før man evt har lekkasje. Og på betingelse av att lekkasjetesteren virker som den skal. Jeg trodde man kunne teste denne på en måte? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Test som beskrevet ovenfor. Press ned ned mens gassen står under trykk i systemet (med gassen åpen på flasken, men uten å åpne bluss på komfyren). Du skal ikke ha noen bobler. Neste gang du bruker et bluss på komfyren trykker du ned igjen, og da skal du se bobler. Dermed har du testet for lekkasjer og også at selve indikatoren fungerer. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Knude Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Hei ! Denne lekkasjetesteren ville jeg ha byttet ut med en ny om det er tvil om den virker. Det som er tingen er at når den røde knappen blir trykket ned så åpner en ventil seg å gassen blir ført ned i det røret som blir synelig og igjennom den klare vesken. Om denne ventilen ikke virker som den skal vil vesken som er i lekkasjetesteren gradvis forsvinne inn i slangesystemet. Det er feil å trykke på en lekkasjetester mens en av forbrukerene er i drift !!!!!! Da er det som Roger-Jo skriver. Kjøp ny! Hilsen en som er sertifisert på gass i båt ! Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Stjernen ! Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 "Neste gang du bruker et bluss på komfyren trykker du ned igjen, og da skal du se bobler. Dermed har du testet for lekkasjer og også at selve indikatoren fungerer" Da vil jo oljen komme frem til komfyren ? Vil jo bli som og sette på svak gass ut til komfyren,om den da ikke bobler,virker den ikke. Men dette er ikke og annbefalle pga oljen igjen. Skjønner ikke helt metoden din Popeye70. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 Takk knude ! Det jeg også kom frem til. Så ikke du hadde svart når jeg skrev over. Men rart det ikke er en måte og sjekke om lekasje testeren virker. Akkuratt som en brannvarsler. Eneste måte er og få lekkasje,og da er det olje i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 "Neste gang du bruker et bluss på komfyren trykker du ned igjen, og da skal du se bobler. Dermed har du testet for lekkasjer og også at selve indikatoren fungerer" Da vil jo oljen komme frem til komfyren ? Vil jo bli som og sette på svak gass ut til komfyren,om den da ikke bobler,virker den ikke. Men dette er ikke og annbefalle pga oljen igjen. Skjønner ikke helt metoden din Popeye70. For å presisere: Jeg bruker min tester som den er ment å brukes. Med åpen ventil på flaska men ingen bluss åpne trykker jeg ned knappen på testeren. Jeg HAR testet med litt gass åpen på et bluss i 0,5 sekund for å se hvordan det ser ut hvis jeg får en lekkasje. Det jeg skisserte var en måte å se om gassen går korrekt gjennom ventilen og med visuelt synlig bobling hvis det er en lekkasje. Jeg ville ikke gjøre dette regelmessig eller i lang tid, kun et kjapt øyeblikk. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Knude Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 En tester kan kontrolleres ved at den blir demontert og trykktestes med luft (150 millibar) i lukket stilling. Så trykkes den røde ventilen ned og trykket forsvinner. De indikerer at gassen vil ledes ned i den flytende vesken. Man bør selvfølgelig også sjekke årgangen på slangene (står stemplet på slangene) og man bør bytte slanger når de er eldre enn 5 år. Også en visuell kontroll av alle slanger oftere er en sikkerhet da jeg har opplevd at slanger sprekker utvendig selv om de ikke er fem år gamle ! Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 En annen enkel måte å teste Et gassanlegg på, er å trykksette, stenge flaska og la det hele stå urørt i 24 timer. Om det er trykk i systemet (hører gassen er øyeblikk når en forbruker åpnes) så er systemet tett. For de som f.eks ikke har tester eller er usikker på den. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Ser på monteringen på det første bildet. Jeg ville ikke hatt slanger innvendig før lekkasjetesteren. Min tanke er at testeren bør stå ute eller nærmest mulig beholderen slik at du får testet alt som er inne. Bruk helst mest mulig rør.... Sitér dette innlegget Mons Link to post
Stjernen ! Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 Veggen den skrudd på er i ett skap ved siden/bak komfyren med lufting. Der står også tanken i en kasse med gummi pakning på toppen,med dreneringshull i bunn som leder ut av skuteside ved hjelp av slange. Så alle avstander som er lagt med slange er under 0,5m ca. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Hørtes bra ut! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Roger jo Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 (redigert) Skal du teste lekkasjetesteren ta av regulatoren og demoner slangen fra den, løsne slangen ut av lekkasjetesteren skru lekkasjetesteren ned fra veggen. Skru ut veskebeholderen, tett gassutløpet med fingeren blås inn i slangen nå skal det ikke lekke noen steder. trykk ned den røde knappen og nå skal det komme luft ut av det tynne røret, Da virker Lekasjetesteren.. Men finner du ikke olje uten postordresalg er det å kjøpe en ny en mulighet. Mens du er i farta skift ut de slangeklemmer som ikke er rustfrie med rustfrie og det skal være to slangeklemmer hvis det er plass til det. § 8 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-05-919 Forsøk. Herholdt Andersen AS Træleborgveien 73112 Tønsberg Telefon:33379550 Oljepute lekkasjetester | | Hyttetorgetwww.hyttetorget.no/oljepute-lekkasjetesterOljepute lekkasjetester. Varenummer: 6142012. pk à 1. Butikk / Hovedlager Sandefjord: 2 stk. Butikk / Lager Oslo: 6 stk. Butikk / Lager Liertoppen: 4 stk. Redigert 6.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hakkannen Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Lenge siden du har skiftet kjølevæske på bilen? Gjerne du har liggende en rest med glykol, er riktig nok farget glykol, men fungerer fint til lekkasjetesteren. Så kan du bytte til klar senere hvis du føler for det. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Takk for forslag alle sammen. Tror jeg skal få orden på sakene nå. Ville bare være sikker på att alt var i orden. Gass er ikke og leke med ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.