Jump to content

Yanmar 6lpa stp, strammelager fra hvilken Toyotamotor?

cosmic

Recommended Posts

Gjør mye av servicen selv, men setter bort selve registerreimskifte slik at jeg får stempel på dette. Men det er jo utrolig enkelt å skifte reim på denne enkle motoren.

Når det gjelder konservering, så er jo det også enkelt. Men jeg bruker båten 365 dager i året, så da trenger jeg ikke å tenke på det.

Ett lite tips vedr. Yanmar290 6LPA; Motoren er utstyrt med forvarming av intercooler pga miljøhensyn. Bakdelen er at dette trekker 120A de første 5 minuttene, eller til motoren når et visst gradeantall.

Tanken er god ved rundt frysepunktet ute, da ryker det litt mindre. Men for oss med baug og hekkthruster, så kan dette resulterte i brente kontaktorer på thrusterene, noe jeg har erfart. Fjern de to ledningene til sensorene, da har man eliminert strømtap og thrusterproblematikk. Thrusterene kutter uansett ut på 10,5V, men det er kjedelig når man legger til i sterk vind i en trang havn.

Dykker, jeg titta "nedi der" nå i helga, og kom til samme konklusjon angående impellerbytte.

Når det gjelder konservering av sjøvannsdelen i kjøleanlegget, så er det på sjøvannsinntaket på motoren min montert en ekstra ventil med en slangestump på. Denne slangen kan man stikke ned i en dunk, først med ferskvann og så med frostvæskeblanding. Når man stenger for sjøvannsinntaket og åpner ventilen for den ekstra "konserveringsslangen", så vil motoren slurpe i seg fra innholdet i dunken. 

Angående registerrembytte - det er ikke vanskelig å få noen til å ta jobben dersom de ikke også får levere delene?

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Forresten; Enda et lite tips. Når man skal skifte impeller på Yanmar290 6LPA. Skru da av hele sjøvannspumpa (3 skruer), skift impeller og monter pumpa igjen. Mye enklere enn å knote med deksler osv langt ned i motoren.

Så på dette nettopp. Ser jo litt knot ut å skru av pumpa også. Har bare kjent meg frem til 2 skruer. Er det noen som har tegning av pumpa?

• 3 måneder senere...

Hei og takk for svar. Ser da at 1350517020 og 1354017011 er hhv styrehjul og kjedestrammer. Men vet du Toyota delenummer til registerreima?

Er som sagt til Yanmar290 6LPA (24 ventiler).

Er båtverksted som gjør jobben, men jeg kjøper delene. Og jeg vil ikke betale 3 gsnger prisen til Yanmars butikk for deler med Yanmar eske og Toyota delenummer på selve delene.

Hei har du delenummer til Toyota registerreima. Evnt pris?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...