SteinarBA Startet 5.April.2015 Del på Facebook Startet 5.April.2015 Hei båtfolk :) Det finns sikkert tråder om det, men jeg starter min egen lille.. Jeg har akkurat solgt skjærgårdsjeepen og vil ha en lukket Weekendcruiser da jeg har fått en sønn som også vil være med på tur. Jeg ønsker å bruke den til turer, med overnattinger og turer bare for gøy, kanskje med vannski eller annen vannsport.. Har noen erfaringer med denne type båt? Hvordan de er i sjøen, motorer, plass osv? Takk for alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
frdrk_k Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 kjempe god båt i sjø, bra v-bunn så det går unna =) ulempen som jeg mener med båten er at den er "lav", dvs motorkassa går ikke jevt med dørken og tar MYE plass oppe, samt at den er lav under dekk fremme. men slikt lever en med hehe, jeg gjør nå det, og toalettet har usedvanlig bra plass for å være så lavt under taket =) motor så ville jeg iallefall holdt meg på minst en kad43/d4 225, tross båten går lett, så er det også til gjengjeld god plass i motorom for å arbeide, om det trengs liten ting å ta med til seg videre, er da at båten holder seg godt i pris, (og du er forbi 8meteren:P ) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Utrolig fin båt! Men syntes det er synd at den (av få i den klassen) ikke har dør ut på badeplattformen. Ser man på Joda 290, Skarpnes 9100 osv er jo det mye mere anvendelig. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Sequoia Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Etter mitt syn representerer 9200 et noe gammeldags og relativt svakt utnyttet design mtp båtens bredde og lengde. Jeg tenker gjerne utnyttelse av lengde, bredde, høyde på båten og hvilket volum man får ut i fra dette. De største ulempene med S9200D i mine øyne er lav takhøyde inne, ingen faste sengeplasser, må klatre over sofa akter for å komme til badeplattform, dårlig med dusjmulighet annet enn ute, liten pentry. I denne størrelsen og prisklassen er det vel vanskelig å slå Bavaria 29 Sport, hvis det er bovolum man søker. Egen midtkabin med to faste sengeplasser, toalettrom/bad med dusjmulighet inne, åpning og grind fra cockpit ut til badeplattform, god takhøyde. Og ikke minst "lettsolgt", når den tid eventuelt kommer. Det er noe av mine subjektive preferanser. Bavaria: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57009726&searchclickthrough=true Scand: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57618177&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 (redigert) diaX du har et poeng, men kjøper man en 9200 er det ikke fordi man ønsker bovolum som du legger til grunn. dette er og blir en sosial daycruiser med mulighet for tilbredning av enkel mat, separat toalettrom og mulighet for overnatting. må ikke forveksle denne med en cabincruiser eller turbåt. da blir man skuffet. men til sin bruk er det er fantastisk båt! :) jeg savnet først dør til badeplattform, men istedet har man kalesjegarasje akter, som gjør at opp- og nedmontering av kalesjen alene til en lek, i tillegg til at man får skjult den 100%. Redigert 6.April.2015 av ScandDynamic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
frdrk_k Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 men av de båtene som listes opp her, bavaria 29, joda 29, skarpnes osv osv, så mener nå jeg uansett at dynamicen passer trådstarter best, da den definitivt går lettest i sjøen og i fleste tilfeller( av nyere dato) er overmotorisert, da til vann ski og alt annet vannsport uten å strupe lommeboka helt pga høy marsjfart Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 9200 er en stor og (i mine øyne) råflott daycruiser med overnattingsmulighet. Mangelen på stikkabin er nok faktoren som diskvalifiserer den for min del når snekka en gang i fremtiden skal byttes ut. Men om du ikke har behov for stikkabinen og ikke lar deg plage av å måtte klatre over sofaen for å komme ned på badeplattformen, så tror jeg du får en morsom og ikke minst rålekker båt om du velger en 9200! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
mthoms Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 Jeg er ganske enig i de flestes betragtninger omkring den båd fra Scand. Min er en 8600, som bare mangler targebøjlen for at være en 9200. Vi har forsøgt at bruge den til vandski, men båden med 200HK VP agad41a, er ganske enkelt ikke hurtigt nok i acceleration til at den er velegnet til vandski. Det kunne gøres, javel, men det var ikke den samme fornøjelse som med en lille overmotoriseret hardtop. Omkring søegenskaberne, så er den letkørt og manøvredygtig. Havnemanøvrer går ok, selv uden bovpropel, men kræver en del arbejde med ror/drev. Zig-zagger meget ved lav hastighed (som alle andre helplanere). Den krænger, i hvert fald med enkeltmotorinstallation som i min, ganske meget i drej, men man lærer at det ikke betyder noget for sikkerheden. Jeg har håndteret +2,5m bølger i Kattegat uden at være nervøs, skønt det ikke var nogen udpræget fornøjelse. Sitér dette innlegget Link to post
SteinarBA Svart 11.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2015 Tusen takk til alle for fine svar! Jeg ønsker som sagt en båt som jeg kan frese meg en tur med, kanskje noe vannsport.. Ta en helgetur med overnatting for 2-3 personer osv. Ikke båt for lange ferieturer. Også som jeg ser på som ett pluss er farten den kan oppnå. mellom 20-42 knop avhengig av motor :) Bare ¨å kikke seg rundt egentlig, ser det ligger ett par med D6 motor i, det er den jeg helst vil ha grunnet fart/krefter og hk. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.