LineVictoria Startet 5.April.2015 Del på Facebook Startet 5.April.2015 Da vi kjøpte båten i fjor sa tidligere eier om diesevarmeren "ikke virket så lenge han har hatt båten". (6-7 år) Jeg gir meg ikke så lett på slike ting, så før jeg bestillte ny ønsket jeg å undersøke litt mer. HOVEDGRUNNEN til at den ikke har funket de siste 6 årene (jeg ønsker ikke si noe stygt om folk, men tidl. eier var ikke spesielt teknisk anlagt...!) må nok sies å være at den fader meg ikke var koblet til noe brennstoff! (Jeg gadd ikke styre med dette i fjor, oppdaget først ved demontering nå at den var koblet fra dieselforsyningen og proppen til tanken var pakket inn i plast og teip. Jeg antar, etter å ha røska kassa av skroget og inn i stua hjemme, at denne dieselvarmeren faktisk har funket helt fint tidligere.Siden jeg nå hadde MiniMaxen plassert i stua så åpnet jeg den og gikk igjennom alt. Den er VELDIG ren og pen inni, nesten ikke sot, ikke noe gris, begge viftene funker og jeg nappet ut glødesaken (tenneren?) for å se nøye på den.. Den ser hel og fin ut, og ikke som noe sammensmelta drit som andre har referert til i andre linker her på BP... Kan noen som har litt peiling ta en titt på bildene og fortelle meg om alt "er på stell"?! Jeg finner ikke bilder av hvordan den bør se ut inni, og jeg får ikke anledning til å teste den i stua..! Jeg monterer den igjen i løpet av de neste dagene, og selv om det står at den skal gå på diesel har jeg lyst til å mate den med parafin ("brennstoff: diesel eller fotogen" som det står i bruksanvisningen) Hva er deres tanker om dette? Vedlagt har jeg noen bilder, og jeg synes (uten å være noen ekspert) at den ser veldig "ubrukt" ut... Hurra for det, selvsagt! Jeg har renset avdrypperen (eller hva det nå heter) for sot, jeg leste her på BP at den var underdimensjonert og trengte en rens innimellom... Noe mer jeg bør være obs på? Glødepluggen - helt ren og pen - og ingen synlige skader..?: Oversiktsbilde etter at bunnplata er ute - ser det rent og pent ut? Etter å ha tatt ut brenneren snek jeg mobilen min inn med blits, dette bildet fikk jeg da - ser ikke aller værst ut... børstet litt forsiktig med en sminkekost (deilig å være kvinne med arsenal av verktøy i toalettmappa!) og de var ikke mye sot inni selve brenneren... Under ser dere bildet av brennerhuset og innsatsen til glødepluggen... Da kan jeg bare montere igjen og fyre løs, eller hva? Noen siste ord på veien...? (ja, har lest meg opp på de andre trådene om feilsøking - tror jeg er sånn passe beredt, men tar selvsagt imot noen siste tips...) mvh Line Victoria, Lavatory Officer ombord på en Joda 7900 :-) Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
LineVictoria Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 En annen liten detalj... Hvordan ser jeg om sikkerhetstermostaten (den som ligger rett innenfor røret) ikke har "slått seg ut"? Den fungerer som en sikring, men skal den restartes på noe vis? Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
dude Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Sikkerhetstermostatene pleier å være av type man trykker inn om den har slått seg ut. kan måle om den har motstand. Ellers kan det være at dieselpumpa ikke virker? ims sandefjord kan sikkert hjelpe deg med koblingsskjema og kanskje deler om den ikke virker. Er også her på forumet. I.M.S. Sandefjord Østerøyveien 33 33466939 907 84 056 Lykke til.. Redigert 5.April.2015 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LineVictoria Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Hei og hopp! Har herved sjekket nå at: -begge viftene fungerer optimalt. -Pumpa fungerer perfekt. -Glødetenneren får over 12 volt strøm -Ventilen som tar seg av overskytende væske fungerer. -Ingen luft i brennstoff-slangen. -Filteret i sugern er fin. (Putta den i munnen og blåste ut..) -Eneste som jeg kan irritere meg over er at den lekker bittelitt fra overslags-knotten under (den brune som tar imot brennstoff som går tilbake i tanken) - men denne kan jeg nok fikse med en pakning. Den skal jo fremdeles tenne - fungere! Mistanken min er hos glødetenneren, siden alt funker optimalt bortsett fra at den ikke tenner. Men som dere ser av bildet så er jo den HELT perfekt?! Jeg har gått igjennom koblingssjemaet også, og jeg har som sagt koblet alt riktig. Jeg har testet med diesel og parafin. Vil fremdeles ikke tenne. Ironien er at jeg fant en splitter ny Eber D2 (fremdeles i boksen sin!) liggende i bua til pappa. Jeg var fristet til å stjele den, men han skulle visst ha den i en av båtene sine. Bummer for meg! Siden jeg hadde bursdag igår prøvde jeg meg med at det kunne jo vært en fin b-gave, men så kom jeg på at jeg faktisk får splitter ny kalesje av han i gave, så samvittigheten min tålte det ikke...! ;-) Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
Seasu Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 (redigert) Hei. På min var det dårlig kontakt i bryteren som starter. Skal lyse grønt og gult Har manualene(service+bruker) hvis du trenger. Sjekk overopphetningsknappen Redigert 6.April.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LineVictoria Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Hei. På min var det dårlig kontakt i bryteren som starter. Skal lyse grønt og gult Har manualene(service+bruker) hvis du trenger. Sjekk overopphetningsknappen Bryteren? Altså bryterpanelet inni båten? Det er en knapp. Oppover - "bilde av en flamme". Nedover: Bilde av en vifte. Det er to lys der - et grønt og et rødt. Det har aldri lyst rødt, kun grønt. Både på vifte og flamme-tegnet..! Overopphetingsknappen så fin ut når jeg tok den ut. En bitteliten "plugg" på toppen av den som jeg dyttet ned, men den ville ikke "sitte fast" nede. Den så helt fin ut, men jeg aner ikke åssen den skal se ut når den er i "reset-modus" eller når den har slått seg ut.. SOm tidligere nevnt i tråden her - hvordan ser jeg om den er "resettet"?! /Line Victoria Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
LineVictoria Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 og forresten - jeg har allerede både service og brukermanualene:-) Takker alikevell - jeg fant de her på BP! Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
Sjøfare Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Først av alt: jeg har ikke kjennskap til denne brenneren, så alt jeg kan bidra med er rent generelt. Den glødespiralen i første bilde, tar den borti den "stanga" til venstre? Kan være bilde som lyver, men spiralen bør ikke røre noe annet enn akkurat tilkoblingspunktene i endene. En overtempsikring kan testes på flere måter, alt etter hva du har tilgjengelig av verktøy. Beste er å ohme den med multimeter. Da skal den være så nært 0 ohm som mulig (koble evt fra ledn på ene siden så du ikke måler via/om resten av el anlegget). Alt 2 er prøvelampe. Finn minus, fest klypa der. Sett spenning på varmeren. Koble gjerne fra ledn ut fra sikringen først. Nå skal lampa lyse når du setter den mot både inn og ut polen av overtempsikringen. Hvis den lyser kun på inn-siden så er den ikke ok. Ellers ser jeg det har blitt brukt strømtjuver inni der. De største røde sakene på ledn til vifte (?) motoren. De skal skjære gjennom isolasjonen og gi kontakt med kobberet inni ledningen. Ofte skjærer de langt mer enn isolasjonen, så ta en titt på de så du ikke får en lei aha opplevelse senere :-) Sitér dette innlegget Link to post
LineVictoria Svart 8.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2015 Jeg vil bare gi dere en hyggelig oppdatering, og ikke minst en "avsluttning" på historien! Jeg åpnet jo som sagt fysaken og fant ingen åpenbare problemer i løpet av feilsøkingen. Den ville bare ikke tenne, alt annet var OK. Jeg demonterte for n`e gang med mange stygge ord i min munn. Dro med meg MiniMaxen til Per Varild (IMS i Sandefjord) som har fått utrolig gode skussmål av alle Ardic-eiere her på BP. Vi åpnet opp på stedet og oppdaget at det denne gangen var JEG (blondinen på høye heler) som hadde bajsa på begge leggene mine. I min iver etter å teste hadde jeg GLEMT å koble tenneren til strømmen inni boksen (etter at jeg hadde dratt ut gløderen og hele sulamitten) , så "feilen" var ganske åpenbar. Han plugget den i, skrudde sammen - byttet og tettet litt rundt overskyts-nippelen, og BÆM!!! 4000 watt strømmet ut etter å ha kjørt den igang. Så godt som lydløs og en deilig klukking innimellom - akkurat slik det skal være! Så da trenger jeg ikke sikle mer på Ebern pappa hadde i rotebua, da har jeg min egen. Og det sparte Per meg mangfoldige tusner av kroner på. For en mann! Han gav meg en kjapp opplæring på hva jeg kan serve selv, blandt annet skal jeg hjem å bytte glassfiberveke på den, og jeg kjøpte med meg nytt eksosrør (isolert) med demper innebygget. I tillegg valgte jeg ut farge på den nye kalesjen, så NÅ er jeg klar for en veldig lang sesong i Joda`n Takk for alle som har holdt ut med maset mitt, jeg har lært mye! (Blandt annet å ikke kjappe seg når man skrur sammen noe man har demontert...:!) Ha en herlig sesong alle sammen! :-) /Line Victoria, MS Anfield Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
OleChristianT Svart 22.Mai.2017 Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 Hvordan skal veken se ut på disse? Fant bare støv inni min, og lurer på hvordan det egentlig skal se ut... Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 Veke til Mini Max klipper du enkelt til av vanlig "450 grams" glassfibermatte. Sitér dette innlegget Link to post
OleChristianT Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 Takk for den :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.