Jump to content

Hvor får man greit og billig fortøyningstau?

Brede123

Recommended Posts

Skal fortøye båt til bøye utenfor langgrunn fjære, og det er snakk om mer enn 200 m tau. Noen som vet hvor jeg får tak i fortøyningstau som ikke koster skjorta? Det er snakk om en lett båt, rundt 150 kg. Biltema selger 8 mm, 50% polyester og 50% danline tau som ligger på 2 kr meteren. Det er ganske billig, men burde jeg ha noen betenkeligheter med å bruke et sånt tau til en båt på svai?

Men det var bra langt tau, trenger du dette for å dra båten ut og inn? Tror nok ikke det er like enkelt å få tak i 200 meter billig tau om du skal unngå å skjøte det, men biltema har jo annet tau også. Presseningstau på 30 meter holder sikkert, (bruker dette selv på jolla, en pioner 15, og bytter det ut hvert 10. år eller noe sånt når det blir slitt og oppspist av sola) men da må du spleise det for hver 30. meter.

Båten er en 16 fots Suvi hyttebåt. Vekt ca 150 kg m motor. Ikke store greiene. Det er svært langgrunt, så bøyen og båten må ligge ca 100 m ut fra land. Sålenge jeg jevnlig inspiserer tauet, burde jeg vel kunne slippe unna med regulært treslått tau ja. Problemet er at det eneste tauet biltema leverer som er langt nok, er teinetau

Her har jeg kjøpt mange meter tau: http://www.norsk-fletteri.no/

Om du ikke er fra Bergen ring de om de sender i post. De er veldig grei med å finne "riktig" tau til deg og kan faget sitt. Har fått veldig god veiledning rundt tau og fortøyning der. Har inntrykk at de har mye mer utvalg enn det som kommer fram på websiden deres.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Tror du raskt vil få problemer med den fortøyningen. Tauene vil snurre seg om værandre å det setter seg tang og skit på dem med det resultat at du ikke vil klare å dra båten inn til land. Har selv en slik fortøyning med 40m tau å det kan være problematisk nokk. Du må i alle fal bruke slikt hardt røt tau som er superglatt vet ikke hva det heter.

før vi hadde brygge hadde vi en 16 fots askeladden liggende på blåse i bukta vår som er kun delvis beskyttet.  vi hadde et tykt glatt nylontau. Vi brukte en stor plastring som tauet gikk igjennom og det var veldig lett å dra! men 100m en veg er jo veldig langt.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du har sikkert sett andre bruke samme metode siden du vurderer denne løsningen. Er det sånn å forstå at båten skal ligge på bøye, og du skal trekke båten inn 100 meter til land ?

Min erfaring er at selv 30 meter er langt når tau krysser seg og drivende tangklaser surrer seg inn i det. Tungt blir det.

Har du vurdert å bruke en enkel båthenger, om bunnforholdene tillater det?

Alternativet er jo å bruke en veldig enkel gummibåt.

Eventuellt kan du ha en fast tau fra bøye til en blokk 25 m fra land. Så ta du du en "dobbel" tau gjennom blokken og derfra til land. For denne strekkningen på 25 m kan du knyte sammen to 30 m tau i i en "loop". Knutene vil ikke gå gjennom blokken men bare en 20 meter at og fram når du trekker båten fra land ut til "dyp" vann. Dette forutsetter selvfølgelig at vannet er dyp nok ca 20 meter fra land. Jeg har en liknende løsning selv som har fungert i årevis.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det må da være mulig å organisere tauet på en slik måte at man unngår taufloker. Mine foreldre har dragfortøyning, på land er det ca fem meter mellom tauene, og tauene er holdt på plass med plastringer. Man kan jo også ha to bøyer for å forsikre seg om at avstanden mellom trekktau og returtau er like stor hele veien.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har visst et bilde av draghalen til mine foreldre på Båtwiki'en - http://www.baatwiki.no/wiki/Draghale - men tauene er ikke særlig godt synlige.

Midt på bildet ser man en gul plastring. Venstre tau holdes på plass av denne. Det finnes en tilsvarende ring på høyre side, men den er ikke synlig på bildet. Jeg skrev at avstanden mellom tauene var fem meter, men jeg tror femten er mer presist. Det er altså veldig liten risiko for at det skal bli noen slags floker mellom trekktau og returtau.

De to plastringene og bøya danner en trekant. Dersom bøya hadde vært 200 meter ut, så ville det blitt en veldig spiss vinkel, og det ville vært en risiko for taufloker. Mitt forslag da er å forankre enda en bøye, med enda en blokk under, og la tauet gå i en firkant i stedet for en trekant. Denne "hjelpebøya" vil jo ikke bli utsatt for særlig stor belastning, og den er jo heller ikke en kritisk del av fortøyningssystemet, så man trenger ikke legge mye innsats og penger ned i denne.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...