erlend mb Startet 6.April.2015 Link til dette innlegget Startet 6.April.2015 (redigert) Jeg fant en sprekk i gelcoaten i skroget på båten. Jeg tror den har kommet av at "akslingen" på sidestøttehjulene på hengeren til forrige eier har skrapt borti båten her. Da jeg trykket på skroget ved sprekken kom det noen vennperler ut gjennom spekken. Da var det ikke så lenge siden jeg spylte båten. Jeg slipte meg gjennom gelcoaten med en dremmel, og så at sprekken gikk inn i laminatet, så jeg slipte litt til med en slipemus til det som vises på filmen. Sprekken er fortsatt synlig i laminatet, men det gaper ikke når jeg trykker på skroget. Dette er et område der det er dobbeltskrog, og jeg kommer ikke til på innsiden. Jeg lurer på om jeg bør slipe mer. Og om jeg kan sparkle dette med noe, eller om jeg må bruke matte og resin? Ser også ut som om sprekken fortsetter et stykke forover på båten. I den andre enden av sprekken ser det ut til at det er forsøkt å reparere med sparkel tidligere, bør jeg gjøre noe med dette? Film over skaden: http://www.youtube.com/watch?v=M5hb57MoSVk Redigert 6.April.2015 av erlend mb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Pusse godt ned å plaste godt over og godt ut i siden, ville jeg gjort Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 sparkle med gelcoatsparkel over sprekken først, og så plaste godt over Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Plasting over gelcoat funker dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Slip rent rundt området, litt dypere i sprekken og ut. Plaste opp med tynn strimle så litt tykkere. Ellers fins det jo slike epoxy reparasjonssett. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 må jo selfølgelig slipes ned til fiberen. Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 6.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Takk for svar. Forstår jeg dere riktig, at det ikke er nødvendig å slipe så dypt at hele sprekken blir borte? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Da har du nok slipt alt for dypt :-) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 sparkle med gelcoatsparkel over sprekken først, og så plaste godt over plasting over gelcoatsparkel funker dårlig det også. Gelcoatsparkel brukes eventuelt til slutt etter plasting. Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Hvor dypt bør jeg slipe da? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Mente langtrådet glassfibersparkel først, så glassfiber, å der oppå gelcoatsparkel som finsish. Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Ok, takk. De har bare 300 glassfiber på biltema her. Er det greit, eller bør det være 450? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Går fint det,bare legg litt xtra :-) slip inn til null ved sprekk og fas ut ihvertfall 10 -12 cm ut på hver side av sprekken. start med en tynn remse over sprekken så en 5cm remse så ca 12 og 20 cm. Riv glassfiber,ikke klipp. Så slipe litt og så sparkle ved behov. Til slutt topcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.