volvo_penta_ Startet 6.April.2015 Del på Facebook Startet 6.April.2015 VP 41 motor, går ca ett minutt før ladelampen slukker, og da begynner også turteller å fungere, antar denne får signal fra dynamo. Er dette et tegn på at den er på tur til å ryke? Lader som normalt når den kommer i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Eller du kan ha en dårlig kobling ett sted. Hadde samme problem. Da var det en ledning som hadde dårlig kontakt på tenningslåsen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Sjekk også at reimen er ordentlig stram slik at den ikke slurer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 - eller det kan hjelpa å setja inn ei større pære, slik at dynamoen får meir strøm (gjennom pæra) i oppstarten. Og det stemmer nok at so snart dynamoen begynner å lada, so produserer den vekselstrøm, som er signalet til turtelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Slukker den ikke om du gir litt gass ? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 (redigert) På MB2030 (28 hk) i Kornelia slukker ikke ladelampa/alarmen ved start av kald motor. Løsningen da er å la den gå 20-30 sekunder på litt høyere turtall. Deretter kan turtallet tas ned til vanlig tomgang uten at ladelampa slukker. Redigert 6.April.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
volvo_penta_ Svart 7.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2015 Trodde også det var slakke reimer, siden jeg kunne rotere dynamoen for hånd med reimene på (nyinnkjøpt båt), så byttet og strammet reimer men hjalp ikke. Har prøvd å gi litt ekstra gass, med ser ikke ut til at det har noe å si. Lampa slukker plutselig mens den går på tomgang. Så dette kan oppstå dersom det er for liten pære i instumentpanelet også? Synes lysstyrken i VP panelet er veldig svak, å vanskelig å se hva som lyser og ikke generellt sett på de 4 indikator lampene ved tenningsnøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 En vekselstrømsgenerator trenger et magnetfelt før den gir strøm. I noen generatorer er det nok magnetisme igjen i armaturen til at den begynner å gi sterkere magnetiseringsstrøm til seg selvnår viklingene krysser det svake magnetfeltet raskt nok. Altså litt turtall. Såvidt jeg husker står det endel om startstrømmen som skal til i databladene for f.x. Bosch generatorer og det er vel i størrelsesorden 100mA. I prinsippet skal man klare seg uten remanent magnetisme, men da må det gå litt strøm i elektromagnetene som gir magnetfeltet. Den strømmen kommer gjennom ladelampen så lenge spenningen fra generatoren er lavere enn batterispenningen. Hvis likeretterdiodene i generatoren har problemer, eller spenningen av andre grunner ikke kommer opp vil lampen fortsette å lyse. p. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 Var borti et tilfelle hvor en hadde bygd nytt alarmpanel med LED lamper. Der ble det aldri noen lading i det hele tatt. Men da jeg loddet inn en 100 oms motstand i parralell med LED lampen til ladingen fungerte alt som det skulle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.