Andresh Startet 6.April.2015 Link til dette innlegget Startet 6.April.2015 Har i min Phantom 37 en QL thruster på 7,5 hp. Har satt inn et helt nytt 140 ah batteri helt fremrme men syns fremdeles den er i svakeste laget... Hadde båten på slipp før Påske og la merke til at det er 2 stk 3 bladers propell. Vil jeg få merkbar forskjell ved å bytte til 4 eller 5 bladers? Og evnt hvilke type burde jeg velge? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Joda jo flere blader jo dårligere virkningsgrad. Felles for de fleste av disse små pysevispene er vel at de er bedre på å lage lyd en å puffe båten. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 For siste gang; Slutt å kalle dette pysevisp! Dummeste jeg hører. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Kjøp Q-propeller, bråker mindre og skyver bedre.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Andresh Svart 6.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Bruker bevisst baugthruster minimalt for å terpe på manøvrering med bruk av 2 maskiner med aksling. Men har ved flere anledninger vært veldig glad for å ha denne thruster'en der fremme! Ikke alltid gøy med kuling inn i siden og 10 tonn båt ikke lystrer ;-) Nok om det.... Håper noen har noen tanker/idéer om hva jeg kan gjøre for å få litt mer futt i thrusteren? Ser de fleste (Sleipner etc.) bruker 4 og 5 blader propeller... Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 (redigert) Synd at noen har en misunnelse på utstyr, i stedet for konstruktive forslag... Hør med forhandler, kan være noe med utforming av tunnel i tillegg. Mulig du har for svak motor også. Redigert 6.April.2015 av SandAnker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Er vel ikke stort du kan gjøre med den vispen du har. Skyvekraft er bestemt av effekt*propelldiameter*virkningsgrad. Virkningsgraden bestemmes av vor bra propellene og den øvrige konstruksjonen er. Men det er nokk dessverre lite du kan få endret på her. Det eneste måtte vel være å få tak i et nytt drev med kontraroterende propellere, men selv det vil ikke øke skyvet vesentlig. Skal du ha mer kraft må du opp med effekten på motoren eller tunelldiameteren. Allerhelst begge delene. Har selv hat 7,5 Hk pysevisp i 35 fots motorbåt å når du virkelig hadde hat bruk for den med kurlingen i siden var den så svak at den ikke var til noe nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 6.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Har selv hatt 7,5 Hk pysevisp i 35 fots motorbåt å når du virkelig hadde hat bruk for den med kurlingen i siden var den så svak at den ikke var til noe nytte. Akkurat dette som er problemet mitt... 8-10 m/s inn fra siden og motor klarer ikke holde igjen ;-) "Problemet" er ikke såååå stort at jeg vil bruke båtpenger på ny motor...men heller prøve alt. løsninger i håp om positivt resultat! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Den tunnellinngangen din ser ikke bra ut. Den har jo sylskarpe kanter. Når vannet strømmer inn i tunnelen gir det avløsning, stort strømningstap og feil innstrømning til propellen som da virker dårlig. Dette er desverre en vanlig feil som også gjøres av profesjonelle (?) båtbyggere. Det blir kanskje litt billigere sånn? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Popeye70 Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 (redigert) Burde ikke tunnelåpningene vært mer avrundet? De ser veldig skarpe ut, mens mer avrundet åpning vil gi bedre effekt. Edit: Og der skrev NilsPils omtrent akkurat det samme som meg, ja... Redigert 6.April.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
REM Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Er vel ikke stort du kan gjøre med den vispen du har. Men det er nokk dessverre lite du kan få endret på her..Tull og tøys. Mye kan gjøres for å forbedre skyvet.1) sjekk spenningen under drift. Sleipner anbefaler min. 10,5V. Ligger du for lavt så sjekk kabler og konektering fra batteri og fram. Sjøl har jeg 190 kvmm på både pluss og minus. 2) De propellene dine ser steinalder ut. Sjekk med leverandøren om bedre propeller er tilgjengelige. Moderne geometri på bladene forbedrer skyv og reduserer støy. 3) Ved å avrunde innløpsgeometrien i skrogsidene vil du øke effektiviteten og redusere støy. Sjekk hjemmesidene til sleipner hvordan utformingen bør være. 4) sjøl om det koster noen kroner er det mulig å bytte motor og sette inn det største som går på din 180mm tunnel. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jori Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 (redigert) Har QL 600 på min båt. Samme opplevelse. Den er nok egentlig for svak selv om de ble solgt for båter opp til 39 fot. Er det sidevind av litt kraft er det håpløst. Ble noe bedre med eget batteri. Problemet med å bytte er at tunnel begrenser hvor stor thruster du kan sette inn. QL har vel en versjon som heter 900 også, men vet ikke hvor stor den er i dimensjon, om den passer rett inn i samme tunnel? Edit: der var det mange som kom med gode svar rett før meg gitt Redigert 6.April.2015 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Til info, så ser du hva produsenten sier om din type. Engbo og QL er vel det samme så. Har mistanke om at det er den største QL du allerede har. Moddel: XF75RVolt: 12VVekt: 17 KiloTunnel Diameter: 185mmSingle propellerBelte drevet girThrust: 75kgAnbefalt båtstørrelse: 45 ft/15m Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjef Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Engbo har ikke laget noen andre/nyere propellere,og Slipner sine passer ikke. Runde av kanter på tunnellen hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Et batteri er ikke bare bare, vet du hvor mange CCA ditt batteri er utgitt til å yte? En sidepropell av di størrelse trenger mye strøm, derfor må du ha mye CCA (Cold crank amper). Kanskje to 50 amper Optima ville fungert bedre en ett stort av vanlig type. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Mye bra svar her ser jeg ;-) Skal sjekke de punkter som er nevnt over og melde tilbake det som har med kabeltykkelse, batteritype og spenning ved drift. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Prøv også å minimere avstand/kabellengde mellom batteri og thruster, det er mye tap i metervis med kabling. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Gabi Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Jeg så en båt på ca din størrelse i båthavna som hadde 2 trustere fremme. 2 tunneller med propeller... stusset litt når jeg så det for har ikke sett det før. Typisk amerikansk tilnærming? Lack power? Add MORE power! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 1) sjekk spenningen under drift. Sleipner anbefaler min. 10,5V. Ligger du for lavt så sjekk kabler og konektering fra batteri og fram. Sjøl har jeg 190 kvmm på både pluss og minus. 2) De propellene dine ser steinalder ut. Sjekk med leverandøren om bedre propeller er tilgjengelige. Moderne geometri på bladene forbedrer skyv og reduserer støy. 3) Ved å avrunde innløpsgeometrien i skrogsidene vil du øke effektiviteten og redusere støy. Sjekk hjemmesidene til sleipner hvordan utformingen bør være. 4) sjøl om det koster noen kroner er det mulig å bytte motor og sette inn det største som går på din 180mm tunnel. Mange gode punkter fra REM her Et par kommentarer allikevel: Sleipner anbefaler min. 10,5V under drift, det er riktig. Det er vel kanskje eneste produsent som oppgir effekten på trøsteren ved så lav spenning også? Noen produsenter oppgir effekten ved 12V, men det sliter du med å få til under drift, så det er jo egentlig juks. Men selv om Sleipner anbefaler min. 10,5V kan du etterstrebe å oppnå så høy spenning på motorpolene som mulig under drift. Faktorer blir da: Batteri med høyest mulig CCA, dvs. gjerne optima eller annet agm batteri (gjerne flere), tykke kabler, god pressing av kabelsko, gode forbindelser, kortest mulig kabler, god lading av batteri framme slik at det er krutt når du trenger det, kraftig dynamo som gir bånn gass med ladestrøm når spenningen faller (innebærer gjerne ekstern laderegulator), fete kabler fram i tillegg til de fra batteriet framme slik at det får støtte av startbatteriet bak og dynamo når du kjører propellen. Om du får 5-bladers propeller til det gearhuset vet jeg ikke, men jeg tror uansett det har mest å si for støyen, ikke skyvekraften. En annen ting er at du har ganske mye klaring mellom propellene og tunellen, det mister du effekt på. Sjekk om propelldiameter egentlig er riktig i forhold til tunellen. Avrunding av kantene har nok mer å si for effekten enn de fleste velger å tro, også båtprodusentene. Dette er testet i lab. Om du setter inn en større motor til må du være obs på at den også krever mer strømforsyning enn den gamle, hvis ikke får du et større spenningsfall og mye av effektøkningen blir spist opp der. I tillegg er det greit å være klar over at det er flere motortyper ute å går, også fra de samme produsentene, ikke alle motorer har like god "punch" (les virkningsgrad). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Jeg skal skrive en liten epistel om akkurat dette forholdet under den tråden jeg driver og terper med 'Bygging av Hulda'. Hulda er 16 tonn, har en Sleipner som heter SP 95 T. Og den sparker som en hest. Jeg vil tro at 7,5 er greit på en 'liten' Phantom. Men det er noe snacks som sikkert gjelder alle slike installasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 En annen ting er at du har ganske mye klaring mellom propellene og tunellen, det mister du effekt på. Sjekk om propelldiameter egentlig er riktig i forhold til tunellen. Det slo meg også. Tip klaring er altfor stor. På en vannjet snakker vi om tiendels millimeter. Det blir altfor mye spill-over. Sammen med en relativt lang tunnel blir det bare en graut av vann og lite skyv. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Ta å mål skyvekraften på propellen din. Liten vekt med et tau i hver ende. Gir deg en god indignasjon på hvordan du ligger an mtp på propell/tunnel når du vet hvor mye spenning den får inn. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Lurt! Eller et dynamometer i pullerten foran og i brygga Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Står selve tunnelen noe langt bak? Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Var i går på tlf med Sleipner som ga god service og koblet meg sammen med en kar VP som kunne disse motorene. Han mente at med de forholdene jeg hadde (3 blader, dårlig utforming av tunnel og snaut med HK) så var det ikke mye mer å hente uten å oppgradere til ny motor (ikke aktuelt pr.dd). MEN mente også at det burde sjekkes kabel dim, spenning og batteri type osv. Det skal gjøres til helgen.... Trodde heller ikke det fantes propell kit som ville gjøre store utslag. Tunnel står noe langt bak ja, originalt fra fabrikk, men det er jo ikke direkte negativt. Så lenge det er nok mat i thruster. Står thruster langt fremme blir det jo mye lyd og pisking av vann. Litt lenger bak og dypere blir det mindre lyd og mindre pisking av vann. Litt irriterende dette da jeg liker å gå ut uansett vær og vind. Får sjekke punktene over og satse på forbedringspotensiale ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.