Jump to content

Svak baugthruster - Phantom 37 (QL 7,5 hp)

Andresh

Recommended Posts

Bruker bevisst baugthruster minimalt for å terpe på manøvrering med bruk av 2 maskiner med aksling. Men har ved flere anledninger vært veldig glad for å ha denne thruster'en der fremme! Ikke alltid gøy med kuling inn i siden og 10 tonn båt ikke lystrer ;-)

Nok om det....

Håper noen har noen tanker/idéer om hva jeg kan gjøre for å få litt mer futt i thrusteren?

Ser de fleste (Sleipner etc.) bruker 4 og 5 blader propeller...

Er vel ikke stort du kan gjøre med den vispen du har. Skyvekraft er bestemt av effekt*propelldiameter*virkningsgrad. Virkningsgraden bestemmes av vor bra propellene og den øvrige konstruksjonen er. Men det er nokk dessverre lite du kan få endret på her. Det eneste måtte vel være å få tak i et nytt drev med kontraroterende propellere, men selv det vil ikke øke skyvet vesentlig. Skal du ha mer kraft må du opp med effekten på motoren eller tunelldiameteren. Allerhelst begge delene. Har selv hat 7,5 Hk pysevisp i 35 fots motorbåt å når du virkelig hadde hat bruk for den med kurlingen i siden var den så svak at den ikke var til noe nytte.

Har selv hatt 7,5 Hk pysevisp i 35 fots motorbåt å når du virkelig hadde hat bruk for den med kurlingen i siden var den så svak at den ikke var til noe nytte.

Akkurat dette som er problemet mitt... 8-10 m/s inn fra siden og motor klarer ikke holde igjen ;-)

"Problemet" er ikke såååå stort at jeg vil bruke båtpenger på ny motor...men heller prøve alt. løsninger i håp om positivt resultat!

Den tunnellinngangen din ser ikke bra ut. Den har jo sylskarpe kanter. Når vannet strømmer inn i tunnelen gir det avløsning, stort strømningstap og feil innstrømning til propellen som da virker dårlig. Dette er desverre en vanlig feil som også gjøres av profesjonelle (?) båtbyggere. Det blir kanskje litt billigere sånn?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Er vel ikke stort du kan gjøre med den vispen du har. Men det er nokk dessverre lite du kan få endret på her..

Tull og tøys. Mye kan gjøres for å forbedre skyvet.

1) sjekk spenningen under drift. Sleipner anbefaler min. 10,5V. Ligger du for lavt så sjekk kabler og konektering fra batteri og fram. Sjøl har jeg 190 kvmm på både pluss og minus.

2) De propellene dine ser steinalder ut. Sjekk med leverandøren om bedre propeller er tilgjengelige. Moderne geometri på bladene forbedrer skyv og reduserer støy.

3) Ved å avrunde innløpsgeometrien i skrogsidene vil du øke effektiviteten og redusere støy. Sjekk hjemmesidene til sleipner hvordan utformingen bør være.

4) sjøl om det koster noen kroner er det mulig å bytte motor og sette inn det største som går på din 180mm tunnel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har QL 600 på min båt. Samme opplevelse. Den er nok egentlig for svak selv om de ble solgt for båter opp til 39 fot. Er det sidevind av litt kraft er det håpløst. Ble noe bedre med eget batteri. Problemet med å bytte er at tunnel begrenser hvor stor thruster du kan sette inn. QL har vel en versjon som heter 900 også, men vet ikke hvor stor den er i dimensjon, om den passer rett inn i samme tunnel?

Edit: der var det mange som kom med gode svar rett før meg gitt :smiley:

Redigert av Jori (see edit history)

1) sjekk spenningen under drift. Sleipner anbefaler min. 10,5V. Ligger du for lavt så sjekk kabler og konektering fra batteri og fram. Sjøl har jeg 190 kvmm på både pluss og minus.

2) De propellene dine ser steinalder ut. Sjekk med leverandøren om bedre propeller er tilgjengelige. Moderne geometri på bladene forbedrer skyv og reduserer støy.

3) Ved å avrunde innløpsgeometrien i skrogsidene vil du øke effektiviteten og redusere støy. Sjekk hjemmesidene til sleipner hvordan utformingen bør være.

4) sjøl om det koster noen kroner er det mulig å bytte motor og sette inn det største som går på din 180mm tunnel.

Mange gode punkter fra REM her :yesnod:

Et par kommentarer allikevel:

1. Sleipner anbefaler min. 10,5V under drift, det er riktig. Det er vel kanskje eneste produsent som oppgir effekten på trøsteren ved så lav spenning også? Noen produsenter oppgir effekten ved 12V, men det sliter du med å få til under drift, så det er jo egentlig juks. Men selv om Sleipner anbefaler min. 10,5V kan du etterstrebe å oppnå så høy spenning på motorpolene som mulig under drift. Faktorer blir da: Batteri med høyest mulig CCA, dvs. gjerne optima eller annet agm batteri (gjerne flere), tykke kabler, god pressing av kabelsko, gode forbindelser, kortest mulig kabler, god lading av batteri framme slik at det er krutt når du trenger det, kraftig dynamo som gir bånn gass med ladestrøm når spenningen faller (innebærer gjerne ekstern laderegulator), fete kabler fram i tillegg til de fra batteriet framme slik at det får støtte av startbatteriet bak og dynamo når du kjører propellen.
  2. Om du får 5-bladers propeller til det gearhuset vet jeg ikke, men jeg tror uansett det har mest å si for støyen, ikke skyvekraften. En annen ting er at du har ganske mye klaring mellom propellene og tunellen, det mister du effekt på. Sjekk om propelldiameter egentlig er riktig i forhold til tunellen.
  3. Avrunding av kantene har nok mer å si for effekten enn de fleste velger å tro, også båtprodusentene. Dette er testet i lab.
  4. Om du setter inn en større motor til må du være obs på at den også krever mer strømforsyning enn den gamle, hvis ikke får du et større spenningsfall og mye av effektøkningen blir spist opp der. I tillegg er det greit å være klar over at det er flere motortyper ute å går, også fra de samme produsentene, ikke alle motorer har like god "punch" (les virkningsgrad).

En annen ting er at du har ganske mye klaring mellom propellene og tunellen, det mister du effekt på. Sjekk om propelldiameter egentlig er riktig i forhold til tunellen.

Det slo meg også. Tip klaring er altfor stor. På en vannjet snakker vi om tiendels millimeter.

Det blir altfor mye spill-over.

Sammen med en relativt lang tunnel blir det bare en graut av vann og lite skyv.

Var i går på tlf med Sleipner som ga god service og koblet meg sammen med en kar VP som kunne disse motorene. Han mente at med de forholdene jeg hadde (3 blader, dårlig utforming av tunnel og snaut med HK) så var det ikke mye mer å hente uten å oppgradere til ny motor (ikke aktuelt pr.dd).

MEN mente også at det burde sjekkes kabel dim, spenning og batteri type osv. Det skal gjøres til helgen....

Trodde heller ikke det fantes propell kit som ville gjøre store utslag.

Tunnel står noe langt bak ja, originalt fra fabrikk, men det er jo ikke direkte negativt. Så lenge det er nok mat i thruster.

Står thruster langt fremme blir det jo mye lyd og pisking av vann.

Litt lenger bak og dypere blir det mindre lyd og mindre pisking av vann.

Litt irriterende dette da jeg liker å gå ut uansett vær og vind. Får sjekke punktene over og satse på forbedringspotensiale ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...