Jump to content

Svak baugthruster - Phantom 37 (QL 7,5 hp)

Andresh

Recommended Posts

Akkurat dette som er problemet mitt... 8-10 m/s inn fra siden og motor klarer ikke holde igjen ;-)

"Problemet" er ikke såååå stort at jeg vil bruke båtpenger på ny motor...men heller prøve alt. løsninger i håp om positivt resultat!

Det samme har jeg med 4 HK i baugen på Viksund 340. Har 6 HK bak og jeg ser at disse er bra avstemt i forhold til hverandre. Tyelig at det er mer vindfang bak enn foran

Hvor målte du spenningen, på batteripolene, eller motorens klembrett? Var det toppladet når du testet det? Får du ladestrøm fra dynamo på dette batteriet når du kjører trusteren? Er det bare dette batteriet som forsyner trusteren, eller får du strøm fra startbatteriet bak i tillegg?

Målte på polene ja, var i farten og hadde ikke tid å skru av deksel. Det gir hvertfall en indikasjon vil jeg tro denne målingen. Får demontere deksel og måle direkte hvis nødvenidig...

Toppladet batteri som får ladestrøm fra dynamo og lader ellers.

Bare dette som forsyner thruster

Burde jeg kanskje koblet til et til slikt batteri?

Du burde lese litt på en av de siste sidene til 'bygging av Hulda....'. Der beskrives din problematikk. Du må måle spenningen på motoren. Da får du også med eventuelt tap i kabler. For å få fullt 'spark' av en slik elektromotor, trenger du et batteri som gir forholdsvis høy CCA. Eksempelvis et startbatteri. Hulda har et startbatteri på 150 Ah som gir CCA ca. 1100 A montert rett ved elektromotoren.

Dere batteriguruer her på BP; hva synes dere om batteriet som Andresh har? Vanligvis står batterikapasitet også oppgitt i CCA, men jeg kan ikke se at dette stod noen steder når jeg lastet ned PDF-en.

Det som er viktig aller først Andresh, er å få på det rene om batteriet ditt er bra nok. Dette vil du nok få svar på her snart tenker jeg. Ingen vits i å tenke på ekstra batteri etc før dette er avklart.

Men når ditt batteri står oppgitt til å gjelde "Alarm, solcelle etc" så følte jeg ikke umiddelbart at du har bra nok batteri, men mer ett batteri beregnet på mer laveffektmotorer.

Batteriguruer-hva tror dere om batteriet?

Har nå målt 10,15 V ved drift. Batteriet er et AGM på 120Ah.

Er dette batteriet og spenningen jeg måler OK?

For lavt spør du meg, og var vel omlag der jeg lå før jeg startet oppgradering av min SE100 truster fra Sleipner. Jeg monterte et 150A bly/syre direkte på trusteren i tilleg til at jeg benytter startbanken min som er på 2x180 bly/syre. Startbanken ligger bak i båten og forsyner trusteren via 190kvmm kabler på pluss og minus. Videre bytta jeg til moderne 5-bladers propeller, som var mye tynnere men allikevel langt stivere enn de gamle. Tror de nye er i karbonfiber? Jeg måler nå 11,0v på motorpolene med motorer i gang.

Sjøl om jeg har et helt annet skyv fra trusterne nå enn tidligere forhindret ikke dette at jeg seilte i god fart på tvers forbi båsen min i ettermiddag i en 8-10 ms vestavind. Hadde ingen tjangs til å bremse opp for å komme inn i båsen. Prøvde å kjøre både front og hekktruster samtidig, men dette resulterte i at spenningen falt så mye at kartplotteren med ryggekamera kutta ut. Klarte til slutt å komme inn ved å bakke mot vinden og benytte momentet i den 14 tonn+ tunge båten, samtidig som jeg venta i siste lita med å sette breisida opp mot vinden. Puhh!!

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Når han måler relativt lav spenning direkte på batteripolene betyr vel det ganske enkelt at batteriet ikke er i stand til å levere tilstekkelig ampere uten at spenningen synker, dvs. at batteriets indre motstand er for stor? Jeg tipper også som andre at han har feil type batteri og ikke nødvendigvis for lite batteri.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Som nevnt av noen tidligere i tråden. Jeg tror ikke det finnes oppgraderingspropell til QL-thrusteren. Har sett etter det samme, men aldri funnet det. Så her må TS, prøve å styrke strømmen frem til motor, for å få bedre effekt.

Disse QL-thrustene er vel beltedrevet? Kan det være noe å hente der? Kan lite om thrusteren, selv om jeg også har QL Engbo laget de for Volvo penta under navnet QL, solgte de parallelt under eget navn (om de er etter samme spec som QL aner jeg ikke). de siste årene fikk de vel navn XForce (noe slikt). Sleipner har vel ikke videreført thrusteren i det hele tatt ser det ut som.

Fant heller ingenting om CCA i datablad... Kommer vel snart noen gode svar på dette

Du har på sett og vis svart på det selv. Når du måler 10,15V sier jo spenningsfallet at strømtrekket er i overkant. Et alternativ er å sette inn et batteri av en annen type, et annet alternativ er å sette inn et til av samme type, det burde kanskje rekke. Et tredje alternativ er å gjøre som REM og legge opp fete kabler bakover til startbanken, eller du kan kombinere noen av disse. Det skulle gi deg 9 muligheter :smiley:

Har 90 kp trusters både fram och bak på min P40.

Dom drivs på start-batterierna 5x75 Ah varav jag har utlokaliserat två st till utrymmet bredvid bow trustern.

Skulle aldrig koppla dom på förbrukningsbatterierna där belysning och elektronik är kopplat.

Stora förbrukare som trusters och ankarspel - och givetvis startmotorer - producerar kraftiga spännings-transienter i hela systemet och det mår inte elektroniken bra av plus att belysningen i hela båten kommer att blinka om man skulle koppla trusters till förbrukningsbatterier. Det är ju bl annat av denna anledning som bilradion kopplas bort när man vrider på startnyckelen i bilen.

Nej trusters, spel och startmotorer hör hemma i start-kretsen. Strömförbrukningen är c:a 500 A per truster vid full fart. Dvs c:a 1000 A när man kör båda. Så man bör tänka CCA som täcker in detta i batteribanken. Men det klarar då mina 5 x 75 Ah utan problem. Vanliga /Biltema/ startbatterier är helt ok.

Även jag upplevde att trusters var för svaga när jag hade köpt denna båten för 10 år sedan, och jag övervägde faktiskt att installera ytterligare en bow-truster.

Men efterhand som åren gått har jag blivit bättre på att stötta genom att använda fram och back på huvudmaskineriet. Ofta räcker det med en kort dutt fram/back så får man igång rörelsen i den önskade riktningen. Även båtens roder spelar stor roll genom att det i stort sätt endast är den framåtgående propellern som påverkar rodret och ger sidokraft i aktern. Enda begränsningen är kanske den mänskliga förmågan att i ett trängt läge sätta alla parametrarna rätt...

Numera upplever jag inget behov av starkare trusters, istället så har jag sedan ganska många år modifierat mina trusters med ett 'halvfartsläge' genom att valbart mata dom genom c:a 20 meter extra 50 kvmm kabel. Detta gör att dom går mycket tystare och faktiskt klarar jag mig med detta lågfartsläge i minst 90% av fallen.

1429026265.jpg

För att klara att manövrera alla dessa 'hjälpmedel' samtidigt så är det väldigt viktigt att reglagen sitter på ett effektivt sätt. Man måste bekvämt kunna köra motor-reglagen med en hand och trusters med den andra. Elektriska motor-reglage som lätt kan manövreras med en hand - även till samtidig fram/back position - är guld värt.

I min båt har jag arrangerat truster-manövreringen med /gråa/ Carling 'paddel' switchar som syns i bilden ovan. Den gula knappen ger växelvis hög/lågfart på trusters, och de runda knapparna styr rodermaskineriet som kör roder port eller starbord. Fungerar förträffligt efter lite träning.

Faktiskt upplever jag det som att en genomtänkt ergonomi motsvarar ganska många extra kilopond i trusterkraft...

:fishing:

Jeg prøvde mye i min båt, men ingenting hjalp før jeg skiftet til Sleipner SE100. Har et lite GEL batteri ved baupropell, og 2x70mm2 både på pluss og minus fra kraftige startbatterier. Har nå en tilfredsstillende kraft i baugpropell. 

Har i ettertid montert SE80 som hekktruster, det holder i massevis med den størrelsen akter. 

Jeg byttet fra Vetus 80kg.

Låner denne litt...

Jeg har satt inn et Optima Red Top (gel) ved baugthrusteren, men er usikker på hvordan dette skal integreres med startbanken (bly/syre)

- kan jeg koble disse sammen ved hjelp av de gamle kablene (95 mm2) ? Da vil jo startbatteriene supplere de nye batteriet, samtidig som det lades sammen med startbatteriene.

- eller er det smart å sette inn et voltsensistivt rele mellom disse (BEP e.l.) ?

Andre løsninger ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...