Jump to content

Svak baugthruster - Phantom 37 (QL 7,5 hp)

Andresh

Recommended Posts

Låner denne litt...

Jeg har satt inn et Optima Red Top (gel) ved baugthrusteren, men er usikker på hvordan dette skal integreres med startbanken (bly/syre)

- kan jeg koble disse sammen ved hjelp av de gamle kablene (95 mm2) ? Da vil jo startbatteriene supplere de nye batteriet, samtidig som det lades sammen med startbatteriene.

- eller er det smart å sette inn et voltsensistivt rele mellom disse (BEP e.l.) ?

Andre løsninger ?

Det ville jeg vært litt forsiktig med. Lurer på det samme selv, da jeg kjører thruster på startbatteriet i dag, men må gjøre "noe"- ladealarmen piper en del, trolig slitent batteri. Gel og åpne batterier skal ha forskjellige spenninger ved lading, og jeg har ganske nylig båret ut en del kg med AGM som ikke hadde rett ladning.. Nå har jeg bare åpne bly/syre (med tilpasset ladesystem), og vurderer et slikt stort startbatteri med 1000-1200CCA for å mate SE100 thrusteren i tillegg til start og ankervinsjer. Tenkte samme som deg med red-top, da et relativt lite batteri gir mye CCA. Utfordringen er at jeg vel må bygge om kabelopplegget en del om jeg setter et batteri foran. I tillegg til det, må jeg også sette inn en batteri-batteri lader antakelig, for å få rett lading på en annen batteritype. Eller for å si det kort - sjekk batteri dataark og ladespenninger før du drar kortet, ellers du kanskje som meg dra det på nytt og på nytt og.. 

Låner denne litt...

Jeg har satt inn et Optima Red Top (gel) ved baugthrusteren, men er usikker på hvordan dette skal integreres med startbanken (bly/syre)

- kan jeg koble disse sammen ved hjelp av de gamle kablene (95 mm2) ? Da vil jo startbatteriene supplere de nye batteriet, samtidig som det lades sammen med startbatteriene.

- eller er det smart å sette inn et voltsensistivt rele mellom disse (BEP e.l.) ?

Andre løsninger ?

Virker fornuftig, men batterier med forskjellig karakterestikk skal det visstnok ikke være fornuftig å koble sammen permanent. Men sålenge de begge mottar ladestrøm er det OK. Da kan du jo koble batteriene sammen via et rele som f.eks. et 100A eller 120A herfra:

http://www.nagares.es/index.php/en/relays.html

og styre det med D+ (61) fra generatoren. Du vil vel uansett ha motoren gående når du bruker baugpropellen.

Eivind

Da kan du jo koble batteriene sammen via et rele som f.eks. et 100A eller 120A herfra:

120 A rele høres lite ut, en baugpropell er jo nester kortsluttning. Ebonita skriver over at hans sidepropeller drar 500 A hver. Jeg kan lite om dette, men fikk ikke kommentaren til å stemme. Ville sørget for nok strøm (noen vanlige startbatterier er ikke dyrt), ut over det hadde jeg levd med liten kraft. La baugpropellen være ett støttehjul, ikke primærutstyr til fortøyning.

Red Top batteriet leverer nok strøm, ca 850 CCA, til thrusteren som er på 5 KW. Det er jo bare snakk om noen sekunder denne går om gangen.

Tenkte at hvis jeg benytter et voltsesitivt rele vil batteriet lades mens motoren går eller når startbatteriet lades av batteriladeren. Når ladestrømmmen da blir borte kobler releet forbindelsen ned.

Innbiller meg at de to batteribankene da ikke vil "skade" hverandre.

Pasquare: enig i at thrustere ikke skal benyttes i utide, men jeg ligger i en veldig trang havn, så det skal ikke mye vind til før det er godt å ha et "støttehjul" eller to

Jeg hadde begynt med de to enkleste tingene. Få opp spenningen og optimaliser utformingen på inngang til baugpropell. Installerte tunnel på min egen i påsken. Ikke helt ferdig, men skal legge ut bilde når jeg får lastet det opp. I tillegg er det mange år siden det ble gjort noe inne i tunnelen. Du trenger å få slipt ned og få innsiden glatt. Mye motstand i overflatene i den tunnelen der... 

Dacapo - Jeg ville anbefale å bare koblet det nye red-top batteriet inn på de gamle 95mm2 kablene, ikke lagt inn noe skillerele...Slik gjorde jeg det selv på min gamle båt.

Optima batteriet er jo ganske unikt ved at det tåler både lave og høye ladespenninger, så sammenkoblingen vil ikke skape problemer.

Men, om du legger inn ett voltsensitivt rele, så må dette rele tåle ganske høye strømstyrker, om du ved mye sidevind/strøm har kjørt thrusteren over litt lengre tid, vil det begynne å gå store strømstyrker fra startbatteriene. Altså, om du legger inn et slikt rele, så ville jeg ikke brukt ett av de små/rimelige på 100-120A, men gått opp en størrelse, til 200A.

Ett 200 A skillerele tåler jo opptil 6-700A i noen sekunder.....

Andresh - anbefaler deg å kjøpe et skikkelig startbatteri som gir oppimot 1000CCA, feks et optimabatteri. Jeg brukte selv et Optima på 65AH - som ved test gav over 1100CCA(etter 5 sekunders belastning).

Andre startbatterier enn Optima gir også høy startstrøm, men ofte er det slik at denne strømmen faller fort, slik at etter bare et par sekunder har den falt mye....

Redigert av powerpuff (see edit history)

Thanx powepuff - gjør et forsøk på å koble direkte.

Kom på at jeg også må legge litt om kablene slik at de som går til thrusterbatteriet ligger foran hovedbryteren (hvis ikke vil jo starkretsen få strøm fra thrusterbatteiet selv om hovedbryteren er av)

Har lest litt om ladestrøm på disse batterene og forstår at de er ganske "altetende"

Jeg har satt inn et Optima Red Top (gel) ved baugthrusteren,

Nå er vel Optimabatteriene AGM så vidt jeg vet (i den grad det har noen betydning). Men de tåler jo høy ladespenning, så hvis ladespenningen bare er høy nok, men ikke for høy til startbanken burde vel dette gå bra. VSR rele til dette tror jeg er å be om trøbbel. Jeg vet ikke hvor store VSR-releer man får, men et alternativ er jo å styre et større rele med VSR.

... kjøpe et skikkelig startbatteri som gir oppimot 1000CCA, feks et optimabatteri. Jeg brukte selv et Optima på 65AH - som ved test gav over 1100CCA(etter 5 sekunders belastning).

Vet ikke hvordan du har testet dette, men CCA skal måles ved -18 grader C og i 30 sekunder. Om man får 1000 CCA fra et Optima batteri eller åpent blybatteri bør ikke ha noe å si. Litt av argumentet med Optima er vel at man får høy CCA verdi fra et fysisk mye mindre batteri enn konvensjonelle batterier, samt at det er lukket og ikke gasser (plassering fremme).

Red Top batteriet leverer nok strøm, ca 850 CCA, til thrusteren som er på 5 KW. Det er jo bare snakk om noen sekunder denne går om gangen.

Litt skeptisk til den konklusjonene der. Har du testet det, eller er det teoretisk? Tror du bør basere deg på strøm fra startbanken i tillegg.

Jeg opplever at det Sleipner oppgir som anbefalt minstekrav til CCA verdi er for knapt, særlig i forhold til batteriets levetid. Det større artikkel i Båtmagasinet om dette for en del år tilbake hvor de gikk gjennom hele systemet i testbåten for å øke sparket i trusteren. Blant annet fant de ut at startbatteriet (Sønnak 140Ah) allerede var defekt. Dette var en montasje iht. normal anbefaling. Med nytt større batteri og grøvre kabling økte effekten betraktelig.

Jeg har samme erfaring fra båten vår når det gjelder kabling. Ble ved montasje anbefalt 95mm2 kabel (SP75/SE80), noe jeg synes gir for mye spenningsfall. Jeg har imidlertid ikke brydd meg om å ta jobben med å legge opp mer kabel. Når jeg kjører trusteren er startbanken og forbruksbanken koblet sammen med et rele (ikke VSR), så til sammen er det ca 3300 CCA som forsyner den med mat. Batterispenningen er stort sett over 12 V når jeg kjører truster.

Litt skeptisk til den konklusjonene der. Har du testet det, eller er det teoretisk? Tror du bør basere deg på strøm fra startbanken i tillegg.

Har ikke testet dette grundig nei :rolleyes:

Pr. nå er thrusterbatteriet helt frittstående (lades med landstrøm). Dette går greit under normale forhold, men ved mye vind kan det være greit å ha litt reserver.... :pray:

Er grei guffe slik, men jeg skal koble sammen batteriene for å se om jeg får ennå mer trøkk da.

Ok, da forstår jeg. Men når du først har det slik kan du jo gjøre en helt enkel test som er grei å ha i bakhodet senere: Lad batteriet helt opp, sett et mulitimeter på batteripolene, få en kompis til å kjøre trusteren for det i 30 sekunder og noter deg hvordan spenningen faller etter 10, 20, og 30 sekunder. Gjør samme testen når du har lasket inn banken bak :smiley:

Her er bilde av så langt som jeg har kommet på min tunnel. Støpt godt i forkant for å hindre at vannstrømmen slår i bakkant av tunnel. Hadde jeg hatt plass på innsiden, så ville jeg heller sparklet opp og støpt slik at jeg kunne slipt meg innover i bakkant i stedet. Har fortsatt igjen å støpe et par lag over overgang mellom tunnel og skrog, men som du kanskje kan se, så er kantene rundet skikkelig av.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...