Jump to content

Korrosjon på Merc Alpha One gen 2, hvordan stoppe?

Jens_P

Recommended Posts

Har et lite problem med korrosjon på drevet (Mercruiser Alpha One gen 2 fra 2007), se vedlagt bilde.

Pilene peker på to "blemmer hvor lakken har sluppet og det dukker opp hvit oksid.

Hadde det for to år siden på Gimbal ring på "vorten" mellom boltene og "reparerte" det med ets-primer og Emaljelakk.

Dette dukker opp nær styre-aksel på toppen.

Begge ganger i det området som normalt ligger over vannflaten, men blir vått når bølger slår mot drevet.

Aksel og bolter er stål, drev og transom av en eller annen aluminiums-legering.

Alle anoder er på plass og tæres normalt. Alle forbindelser mellom drev-delene er også intakt ut fra hva jeg kan se.

Finnes det noen måte å beskytte mot dette på?

bilde

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Er tilsvarende dette jeg gjør. Bruker Acid #8 Etch Primer og Quicklakk.

Etter en dags grubling tror jeg denne korrosjonen oppstår fordi området normalt ligger over vann, men av og til "oversvømmes" med vann.

Det blir da liggende vann mellom aluminiumen i drevet og stålet i akslingen. Dette vannet er ikke i kontakt med vannet rundt, dvs at det ikke har felles elektrolytt med anodene.

Dermed oppstår det en lokal galvanisk celle som ikke beskyttes av anode.

Tror faktisk det hadde vært bedre om hele drevet og transom hadde vært under vann. Da hadde anodene beskyttet dette også.

Takk for innspill alfaalfa. Tror det jeg gjør er fornuftig også, selv om jeg ikke er like grundig som det du er.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

OBS mitt tips og grunnen til at jeg bruker epoxy primer er at denne er vanntett. Det er ikke Quicklakk. Derfor er min variant slik at det ikke kommer til vann/oksygen - og du slipper at det oppstår korrosjon. Det gjelder å ikke gi seg med for få lag med primer - slik som det anbefales er det 4 lag - selv om de er noe fortynnet. Først da blir det nogenlunde sikkert at det er vanntett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...