Jump to content

Vask/avfetting skrog før polering/voks-uten vann


skhauge

Recommended Posts

Straks båtsesong. Der båten ligger kan eg ikkje vaske skrog med vann og svamp. Ligger innendørs. I fjor vasket eg skrog med aceton før polering og voks. Dette gikk helt greit men finnes det et mildere produkt? Ville for eksempel 3M sitrus rens fjerne fett og forurensing godt nok? Bruk av spray og filler. Noken som har gjort?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vi fyller en del tommkanner spylerveske med vann, har med bøtte og vasker båten (etter at vi har brukt div remedier for å fjerne flekker og drit). Så polerer vi. Vet ikke men tror rester fra remedier brukt til avfetting/flekkfjering kan ødelegge for voksninga om det ikke vaskes med vann. 

Link to post
Share on other sites

Høres ut som båten er hinsides skitten om du bruker slike ekstreme middel som aceton . Ta med deg vann. Vask med svamp og en vanlig cleaner. Når du skal skylle av såperester, så vasker du over med ren svamp og rent vann samt at du går over skroget med nal. Da fjerner du vanne slik at det ikke tørker og avsettes såperester og siste rest av støv. Resten av båten vasker du når den ligger i havn med vann.

Link to post
Share on other sites

Eg kan love dere at min båt ikkje er mye skitten. Bruk av aceton var at eg ville få bort diverse voks etc før ny behandling. Det fungerte bra. Drar kun lett over.

Poenget her er at om eg bruker vann blir eg gående å trakke i vann ved polering. Da båt ligger i en stor hall med epoxy malt gulv forsvinner dette ikkje på lang tid.

Link to post
Share on other sites

Vasket kun skrog side med aceton. Heftig eller ikkje, meiner du båten tar skade av det? Neppe. Men for all del det krever omgående behandling av voks. Var en tråd tidligere her om bruk av aceton og at dette ikkje skader.

Men det var egentlig ikkje det eg hadde tenkt å ha fokus på i denne tråden...

Link to post
Share on other sites

Ingen fare skhauge. Aceton benyttes mye til vask, avfetting ol. ved reparasjon og vedlikehold av glassfiber og polyester.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også aceton slik du nevner REM, men obs!!, aceton kan ødelegge glassfiber og gelcoat dersom den får virke lenge.

 

 

 

Jeg la en ny bit glassfiber med gelcoat i aceton, og resultatet var at jeg ikke kunne se noen endring i selve gelcoaten etter 1 dag,

men etter nesten 2 dager så det slik ut. Selve glassfiberen ble "svampet" etter vel 10 timer.

 

bilde

 

 

 

 

 

Så la jeg biten tilbake i aceton for å følge med utviklingen videre. Men jeg glemte hele testen og sjekket ikke mer før efter 2 uker. Acetonen

hadde da fordampet, når det skjedde vet jeg ikke, men slik så i hvert fall prøven ut etter 2 uker

 

 

bilde

 

 

 

 

!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfart at aceton skader gelcoat. Fikk microriss der hvor det ble litt mye aceton. Risikosport.

I år stod jeg også inne med samme utfordring som trådstarter. Benyttet sitrusrens, vinduspylerveske og blårens. Min erfaringer er at sitrusrens f.eks 3m + blårens var best. Mye arbeid likevel......

Sushi

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Poenget her er at om eg bruker vann blir eg gående å trakke i vann ved polering. Da båt ligger i en stor hall med epoxy malt gulv forsvinner dette ikkje på lang tid.

 

Har dere ikke lov å søle vann på golvet eller er problemet løsbart ved å ta på støvler for anledningen? 

Link to post
Share on other sites

Aldri spurt om lov. Saken er at å stå i vann å jobbe med polering følte eg sist ble veldig grisete. Fuktighet som gjorde polering av skrog sider verre en nødvendig. I tillegg blir det veldig mye skitt som legger seg i hall og i neste omgang dras ombord. Derfor ville eg prøve unngå, iallefall begrense bruk av vann.

Link to post
Share on other sites

Eg kan love dere at min båt ikkje er mye skitten.

TS skriver at båten ikke er skitten men at han ikke vil søle med vann i hallen.

Spylerveske er som nevnt over fin som avfetting og helt ufarlig for gelcoat. God som vaskemiddel også pga spriten og så fordamper den greit.

Bruker du en bøtte og klut blir det billig også.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ref til innleggene mine om aceton og glassfiber/gelcoat, så la jeg også en bit glassfiber med gelcoat i bløt i rødsprit. Ingen antydning til reaksjon etter 4 - 5 dager. Så rødsprit burde være helt trygg å bruke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...