danielell Startet 7.April.2015 Link til dette innlegget Startet 7.April.2015 kjøpte en plastsnekke i høst. da sto motoren dønn fast og var en del vannskader og oljegris innvendig i båten. skal prøve å legge ut litt bilder ettersom arbeidet blir gjort:) det som i hovedsak skal gjøres er å pusse ned det meste av treverk og olje\lakke dette opp igjen. blir ikke noe strøken båt dette og er ikke planen å gjøre den til et møbel igjen men vil gjøre det som trengs for at det ser sånn tålig greit ut så den kan brukes i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
danielell Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 så slik ut når jeg fikk den hjem, det første jeg gjorde var å plukke ut motoren, en 1 sylindret farymann fra 77. fikk med en delemotor som var nesten komplett. demonterte denne og gjorde alt rent og monterte den igjen med noen deler fra den motoren som sto i båten, nå går den som en klokke:) den ser slik ut nå Sitér dette innlegget Link to post
danielell Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 pusset ned motorkassa og det meste treverket som er i båten og oljet med owatrol d1 og d2. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) God start på prosjektet med motoren som virker. Motorkassa ser også bra ut i mahogny. Redigert 7.April.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
danielell Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 ja ville være sikker på at jeg hadde en brukende motor før jeg brukte masse tid på båten:) båten har til nå kostet meg 4500 totalt inkl frakt hjem, eneste utgiften så langt er nye syrefaste slengeklemmer til motoren:) så planen er vel at det skal bli et ganske rimelig prosjekt dette, derfor jeg ikke har kjøpt alt treverket nytt, det hadde kanskje vært det aller beste, men det får bli seinere en gang. tok ut og renset dieseltanken, det var 2-3 liter med brungrå gugge i bunnen av den, tappet dette av og skyllte først med glovarmt vann og skylte flere ganger med avfetting etterpå, tenkte og skylle den noen ganger med ren diesel, er dette godt nok? kommer ikke mer rusk å drit ut av tanken lenger. Sitér dette innlegget Link to post
danielell Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 slik ser dieseltanken ut Sitér dette innlegget Link to post
danielell Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Har montert motoren igjen og koblet opp det elektriske og den starter å sviver, men når jeg setter den i gir så begynner motoren å gynge opp og ned, kan dette være kast i propellakslen eller kan det komme av at motoren ikke står helt sentrert i forhold til akselen? Monterte alt helt likt som det sto tidligere, giret så bra ut innvendig og jeg kan ikke skjønne hvordan propellakslen skal bli skeiv sånn over vinteren.. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Sjekk om du trenger å rette opp motoren. Løsne aksel fra gearkasse og bruk bladsøker mellom flensene. Tror det er vanlig å bruke margin på 0,1mm, men det finner du nok info om i en annetsteds her på forumet. Dersom du har justerbare motorfester er dette en smal sak å få dette iorden. Dersom du ikke har har justerbare motorfester, må du justere ved å skimse opp. Dersom båten nå er på land, kan det være lurt å vente med denne jobben til båten er på vannet igjen, i tilfelle båten har endret litt form pga krybbe / opplagsstilling. Sitér dette innlegget Link to post
danielell Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 ok, det er ikke justerbare fester så må shimse den opp da i tilfelle:) var ingen shims slik den sto før og blokka som står der nå er helt lik så trodde det var tilpasset. Men det skal vel godt gjøres å treffe innafor 0,1 mm uten finjustering:) satser på at det er det som er feilen så jeg får skaffe en bladsøker å sjekke:)fra en ting til en annen,noen som har tips til hva slags type belegg/teppe jeg kan bruke på dørken? Sitér dette innlegget Link to post
danielell Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 ok, det er ikke justerbare fester så må shimse den opp da i tilfelle:) var ingen shims slik den sto før og blokka som står der nå er helt lik så trodde det var tilpasset. Men det skal vel godt gjøres å treffe innafor 0,1 mm uten finjustering:) satser på at det er det som er feilen så jeg får skaffe en bladsøker å sjekke:)fra en ting til en annen,noen som har tips til hva slags type belegg/teppe jeg kan bruke på dørken? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Riktig justering er viktig ja. Jeg brukte store firkantskiver til grovshimsing, og lagde egne av 1mm plate til finshimsing. Disse ble laget med åpning i siden så de var lette å skyve inn. Om du finner en båtbutikk som har Nautolex belegg, dette er slitesterkt og lett å legge. Visstnok utgått av produksjon nå, men mange har sikkert på lager ennå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
danielell Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Ja har noen slike 4 kant skiver, 2-3 mm tykke ca og galvaniserte så regner med di er greie. Takk for tips, da skal jeg se om jeg får fatt i noe slikt:-) Sitér dette innlegget Link to post
danielell Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 litt oppdatering. fant ut at akselen i girkassa er skeiv, så satt inn innmat fra en annen kasse jeg hadde liggende, men denne går noe tregt rundt i forhold til den andre så må nok ha den ut igjen å bytte lager. byttet også festene girkassa sto montert i for di var tålig utslitt. går seint men det går fremover:) Sitér dette innlegget Link to post
danielell Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 noen som vet hva denne har til oppgave? det er en pil på den, den sto koblet på eksoslangen er det en vannlås? når jeg heller vann i den renner det rett gjennom uansett hvilken ende jeg heller vann i. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Jeg mener dette er en eksospotte, det du bruker pila for å se hvilken vei du skal sette den inn på slangen. Sitér dette innlegget Link to post
danielell Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 ok, så den står halvfull av vann hele tiden for å dempe lyden? bør det ikke være en slags vannlås som hindrer rester av kjølevann å renne tilbake og inn i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.