Rune Enur Startet 7.April.2015 Link til dette innlegget Startet 7.April.2015 Jeg har satt i 2 stk helt nye 55Ah 24V ladere og syntes jeg har for høy ladespenning når begge motorene er i gang... Når bare en går(uavhengig av hvilken motor det er) har jeg ladespenning på like over 28v og det er jo greit. Men når begge går ligger den jevnt på 29,2 til 29,4V Jeg har 2 store separate banker men kan slå disse sammen til en ved å sette hovedbryter på "All" noe jeg har gjort. Bør jeg frykte noe her eller er jeg "innafor"? Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Hvor lenge har du ladet batteriene etter de er montert? Vet du hvor mange ampere laderen kan lade med? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Jeg synes ikke det høres så ille ut, ideell ladespenning er vel 28,8 volt så du er bare noen tideler over. Har du målt med et korrekt voltmeter? Uansett, så lenge du ikke går maaange timer i strekk på fast basis tro jeg dette bare er en fordel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Det er ikke temperaturkorrigert da? 28,8 er vel ved 20 grader? Hvis det er temp sensor på laderen kan den ha kompensert for at drt ikke er 20 grader ombord enda... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Komodo Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Litt usikker på hva du mener- du sier ladere, men snakker også om den ene og andre motoren, snakker du om dynamoer? 55Ah skal være 55A. Har du for øvrig målt spenningen rett på batteripolene med et korrekt voltmeter? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rune Enur Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 jeg ser det står ladere innledningsvis men det er selvsagt to nye dynamoer jeg har montert. Stavekontrollen på ipaden spilte meg et lite puss tydeligvis hehe Ampere er ikke problemet her, det er spenningen som bekymrer meg litt Sitér dette innlegget Link to post
Rune Enur Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Og ja, jeg har målt på polene og kontrollmålt ved å bruke to forskjellige multimeter Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Regner med at du har 12V batterier? Hva måler du rett på polene? (tenker da på evt. spenningsfall i kabler for seriekobling også) Har du vanlige åpne syrebatterier? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rune Enur Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Jeg har 8 stk like og nye syrebatterier koblet sammen i par og som 24V i to banker... Spenningsfall er ikke noe problem her, tvert imot. Som sagt, når jeg kjører på bare en motor er ladespenningen rett over 28V. Dette gjelder for begge motorer uavhengig av turtall så regulatorene fungerer jo bra... Det er når jeg kjører begge motorene at spenningen øker Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Jeg forstår at spenningsfall ikke er problemet, men det kunne ha hjulpet deg litt med spenningen på polene. Men uansett, det betyr at du er oppe i ca 14,6-14,8V, og det bør ikke være noe problem på åpne syrebatterier så sant du ikke ligger maange timer der og masjer. Jeg har samme ladespenningen selv, er faktisk oppe i over 15 enkelte ganger. Tror ikke batteriene har tatt noe skade av det, bare å følge med på vann-nivået Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rune Enur Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Takk Komodo Så for meg masse styr her nå men tar sjansen på at det går bra Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Jeg har åpne bly/syre batterier og har valt å la dynamoen lade med 14,8V den første timen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Ingen årsak, men dette var nå min private mening da Men det er jo også verd å tenke på at en vanlig intelligent lader er oppe i 14,7V i ladesyklusen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chris284 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Anbefalt å ikke kjøre med dynamoene sammenkoblet når motorene går. Dynamo har jo "sensing" på batteri spenning som kan bli feil. Kun ved start kan du ha switch på "all" om motorene krever det, deretter kobler man fra med battteri switch så hver dynamo lader hver sin batteri bank. Babord f.eks lader bank1 og stb lader bank 2. Det var ihvertfall anbefalt på min båt med to motorer og dynamoer (alternators). Og som jeg følger. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Rune Enur Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Jeg har vært inne på samme tanker men har hørt fra forskjellige kloke hoder at dette ikke er noe problem.... Fordelene ved å ha begge banker åpne er jo at begge da blir ladet... Jeg kan fint starte begge motorer på en bank og det er i og for seg ikke noe problem å bruke bare den ene banken og ha den andre som "backup" heller så jeg kan jo teste dette. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Tror det blir riktigst uten å bla igjennom hele teorien med lading. Dynamoen vi da bare se batteri spenning og lade i forhold til batteriene og ikke spenning fra en annen dynamo. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Joerg Becker Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 (redigert) seg ikke noe problem å bruke bare den ene banken og ha den andre som "backup" heller så jeg kan jo teste dette. Noe problem er det ikke. Dessuten heller ikke med å lade begge banker samtidig med 2 dynamoer, vanligvis slår seg bare den med laver setpoint tidligere til ro enn andre dynamoen. Men bruk av batteriene er en annen sak. "Backup" og sånt pleier å være tull. (Reserve for reservebatteriene hvis alt tilgjengelig strøm ikke lengre holder for å starte en motor ) Hold heller orden på det elektriske, da funker det også. 1.) Med det brukes batteribankene ujevnt (stol på det, du klarer ikke å avbalansere ladesyklene ordentlig). 2.) Batterier (antall tilgjengelige ladesykler, se datablad) pleier å leve lengre når den får minst utlading, helst mindre enn DOD30 for blybatterier. Et eksempel. Du bruker strøm i helgene som utlader én bank med DOD 50%. Bruker du begge to samtidig da blir det fordelt på alle = bare DOD 25% Fordelen ser du når du da ser på databladet til batteriene dine, fordi det pleier ofte å spare >1/3 ladesykler. Jørg Redigert 11.April.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.