Jump to content

For høy ladespenning?...

Rune Enur

Recommended Posts

Jeg har satt i 2 stk helt nye 55Ah 24V ladere og syntes jeg har for høy ladespenning når begge motorene er i gang... Når bare en går(uavhengig av hvilken motor det er) har jeg ladespenning på like over 28v og det er jo greit. Men når begge går ligger den jevnt på 29,2 til 29,4V Jeg har 2 store separate banker men kan slå disse sammen til en ved å sette hovedbryter på "All" noe jeg har gjort.

Bør jeg frykte noe her eller er jeg "innafor"?

Jeg synes ikke det høres så ille ut, ideell ladespenning er vel 28,8 volt så du er bare noen tideler over. Har du målt med et korrekt voltmeter? Uansett, så lenge du ikke går maaange timer i strekk på fast basis tro jeg dette bare er en fordel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har 8 stk like og nye syrebatterier koblet sammen i par og som 24V i to banker...

Spenningsfall er ikke noe problem her, tvert imot. Som sagt, når jeg kjører på bare en motor er ladespenningen rett over 28V. Dette gjelder for begge motorer uavhengig av turtall så regulatorene fungerer jo bra... Det er når jeg kjører begge motorene at spenningen øker

Jeg forstår at spenningsfall ikke er problemet, men det kunne ha hjulpet deg litt med spenningen på polene. Men uansett, det betyr at du er oppe i ca 14,6-14,8V, og det bør ikke være noe problem på åpne syrebatterier så sant du ikke ligger maange timer der og masjer. Jeg har samme ladespenningen selv, er faktisk oppe i over 15 enkelte ganger. Tror ikke batteriene har tatt noe skade av det, bare å følge med på vann-nivået :thumbsup:

Anbefalt å ikke kjøre med dynamoene sammenkoblet når motorene går. Dynamo har jo "sensing" på batteri spenning som kan

bli feil.

Kun ved start kan du ha switch på "all"  om motorene krever det, deretter kobler man fra

med battteri switch så hver dynamo lader hver sin batteri bank.

Babord f.eks lader bank1 og stb lader bank 2.

Det var ihvertfall anbefalt på min båt med to motorer og dynamoer (alternators). Og som jeg følger.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Jeg har vært inne på samme tanker men har hørt fra forskjellige kloke hoder at dette ikke er noe problem.... Fordelene ved å ha begge banker åpne er jo at begge da blir ladet... Jeg kan fint starte begge motorer på en bank og det er i og for seg ikke noe problem å bruke bare den ene banken og ha den andre som "backup" heller så jeg kan jo teste dette.

seg ikke noe problem å bruke bare den ene banken og ha den andre som "backup" heller så jeg kan jo teste dette.

Noe problem er det ikke.

Dessuten heller ikke med å lade begge banker samtidig med 2 dynamoer,

vanligvis slår seg bare den med laver setpoint  tidligere til ro enn andre dynamoen.

Men bruk av batteriene er en annen sak.

"Backup" og sånt pleier å være tull. (Reserve for reservebatteriene hvis alt tilgjengelig strøm ikke lengre holder for å starte en motor :wink: )

Hold heller orden på det elektriske, da funker det også.

1.) Med det brukes batteribankene ujevnt (stol på det, du klarer ikke å avbalansere ladesyklene ordentlig).

2.) Batterier (antall tilgjengelige ladesykler, se datablad) pleier å leve lengre når den får minst utlading, helst mindre enn DOD30 for blybatterier.

Et eksempel.

Du bruker strøm i helgene som utlader én bank med DOD 50%.

Bruker du begge to samtidig da blir det fordelt på alle = bare DOD 25%

Fordelen ser du når du da ser på databladet til batteriene dine, fordi det pleier ofte å spare >1/3 ladesykler.

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...