Jump to content

usb-lading - test

tobixen

Recommended Posts

Den må være MFI-godkjent, Popeye.

http://en.wikipedia.org/wiki/MFi_Program

De fleste seriøse kabelprodusenter og leverandører har MFI-lisens, men de billigste dropper (koster penger)

Jeg kjenner til MFI, ja.

Ofte fungerer en billigkabel en stund, og så kutter den etterhvert. Den begynner å hangle, og så blir det "av og til" før det ender med "aldri". Akkurat det skjedde med min "noodle-kabel"). I går var det forøvrig en original kabel mot "uoriginal" lader (lader til enten et kamera eller eldre mobil - husker ikke i farta).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hva slags iPhone er det? De eneste iDevice plugger jeg vet om som kan snus er nettkabelen og Magsafe kabelen.

Det er en helt standard iPhone 6. Kabelen til iPhone 5 og 6 kan snus i telefonenden. Jeg snakker ikke om å snu hele kabelen ende til ende, men å snu kontakten rundt (opp/ned om du vil).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det er vist noen som ser epler på høylys dag.

Jeg har ladet iPhone/iPad fra medfølgende lader, Sony lader, 12V lader kjøpt på Shell, iMac, MBA og PC.

Bortsett fra sistnevnte virker det OK. (Tok laaaaang tid).

Apple følger USB standarden for lading.

Det må de.

For ellers kan ikke telefonen selges i Kina.

Kina stiller krav til at USB standard for lading følges for å minske antall ladere som kastes.

En må lære seg å skille epler fra sykler.

Lader du en iPhone/Pad fra en MAC USB lades den fortere opp enn ved "alle" PC USB porter. Disse har svært lave strømkapasiteter.

Apple strømforsyninger (For Phone Pad mm) leverer alltid max og gir kortest oppladingstid (meget rask)

En del andre uoriginale men ikke mange USB strømforsyninger leverer tistrekkelig strøm men mange ikke og mange vil ikke aksepteres av Phone/Pad.

I tilegg har Apples iP/iP kabler en innebygget krets i pluggen som går inn i Phonen - fra 4 og opp som "føler" om USB strømforsyningen holder specen.

Gjør den ikke det vil lading enten ikke starte eller at P/P frastøter seg strømforsyningen.

Ladereguleringskretsen sitter selvsagt inne i iP/iP og ikke i strømforsyningen. Det er mest sannsynlig beskyttelsesfunksjoner Apple har lagt inn i deres system. De kan selvsagt benytte enhver USB strømforsyning som holder "specen"

Og, ja - Ipone 5 og opp bruker Lightning pluggen som kan vendes begge veier. Noen ganger kan det hjelpe å vende den hvis man har problemer med å benytte en uoriginal USB strømforsyning. Dette forutsetter at men har original kabel. Svært mange uoriginale kabler jeg har prøvet har ikke fungert enten de kommer fra Elkjøp eller Biltema

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Så ble det mer "forskning" på USB-ladere.

Jeg har som nevnt en 10" Asus mini PC og en Huawei mini router. Disse ble levert med AC adaptere, begge merket med 5V 2A ut, den ene merket Asus og den andre Huawei, se bildet under. I tomgang, Uten noe tilkoblet gir Asus-laderen 5,23V ut, og Huawei-laderen 5,09V ut. For å lade Huawei routeren, er det det samme hvilken jeg bruker, de gir den samme ladestrømmen. Men når jeg kobler til Asus PC'n, gir faktisk Huawei-laderen 1,65A mens Asus-laderen som fulgte med PC'n gir mindre, 1,41A. Så nå kommer jeg til å bytte om klistrelappene jeg har satt på laderne. Rettet: Her blingset jeg, Asus-laderen som fulgte med PC'n var den som ga mest strøm, altså ikke bytting av klistrelapper likevel.

2xusb_ladere.jpg

Men tilbake til de andre laderne og hvorfor de ikke gir nok strøm. Jeg målte derfor litt på utgangen av laderne nevnt ovenfor, og da viste det seg at de to midterste pinnene (data kontaktene) var koblet sammen, null ohm når jeg målte mellom disse.

Dermed koblet jeg sammen disse to trådene i CPT-laderen (bildet under). Uten sammenkoblingen ga den laderen kun 0,45A, men strømmen steg til det dobbelte, 0,89A med sammenkoblete tråder. Men fremdeles er det langt opp til 1,6A.

Så den sammenkoblingen betyr i hvert fall noe når det gjelder hvordan PC'n identifiserer laderen. Men det må være noe mer "lurt" også iom. at ladestrømmen fremdeles er for lav. Det er uendelig motstand mellom datatrådene og pluss og minus. Men det kan jo ligge en kondensator der for det jeg vet. Multimeteret mitt kan måle kapasitet, men jeg klarer ikke å få noe fornuftig måleresultat.

Så som Mulligan sier, dette er en jungel!

cpt_lader.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har jeg imidlertid bestilt den Sandberg-saken som Worry II viste fra Multicom.

Tre utganger passer meg bra. Da kan jeg koble til både Asus PC'n og NetCom 4G minirouteren pluss Pure DAB-radioen. Det blir spennende å teste

hvordan den fungerer.

Da er Sandberg laderen i hus og testet. Og rent mekanisk, kjentes den ut til å ha en solid kvalitet sammenlignet med mange Kina-greier. Jeg koblet til en ren ohmsk belastning i form av noen effektmotstander, og den hadde ingen problemer med å levere den strømmen den var spesifisert  for. Ved 1,5amp ble spenningen 5,1volt, og ved 2,5amp ble den 5,0volt.

usb_belastning.jpg

Så var det å koble den til Asus mini-PC'n. Men da ble det ikke mye strøm. Men etter å ha målt så godt jeg kunne på den originale nettadapteren som fulgte med Asus'n, mekket jeg til en overgangskabel der trådene for data (hvit og grønn) ble koblet sammen og skjerm ble koblet sammen med minus (svart). Da startet ladingen med god strøm. Men fremdeles ikke helt på høyde med strømmen fra nettadapteren. Det er mulig det fremdeles er noe "lurt" i nettadapteren, men det kan også komme av at spenningen ut av nettadapteren var litt høyere enn fra Sandberg-laderen.

Typiske måleresultater var 1,7amp ved 5,24volt fra nettadapteren og 1,6amp ved 5,12volt fra Sandberg-laderen. Så litt lengre tid vil det nok ta å lade opp Asus'n, men egentlig greit nok å være avhengig av 230volt.

usb_sandberg_lader.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...