Lindal Startet 8.April.2015 Link til dette innlegget Startet 8.April.2015 Hei.Da var det vår tur til å legge ut litt om vårt prosjekt. Dette blir en slags logg i tillegg, for å huske hva vi har fått gjort.Vi er en småbarnsfamilie med 3 barn på 4,8,11 år. Og har funnet den perfekte båten for oss, nemlig en Summer family 27 fra 1984.Vi kjøpte den sommeren 2014, og hadde ikke noen planer å gjøre noe mer med den.Inntil vi hadde brukt den noen ganger. Da fant vi ut at kalejsen lakk, lekkasje i akterkabinen.Det er i tillegg ganske mørkt og trist i kabinen foran, og skrogtrekket er forferdelig stygt. Når båten kom på land i høst begynte jeg og mannen å legge plan på hva vi måtte gjøre.Han strippet hele akterkabinen, for å finne ut at de stålplatene som skal holde badeplattformen, var helt gjennom rustet.Det har trekt inn fukt fra fenderlisten helt bakerst hvor skjøten er.Så vi har mye jobb foran oss!! Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 hei, jeg fjernet også gamle trekket i min snekke, fjernet trekket å all den gamle limet hang igjen, jeg brukte aceton å papir å vasket helt ned til glass fiberen, ellers kan du risikere at det nye trekket løsner å det er kjedlig. men sikkert andre måter å fjerne limet på men jeg turte ikke å begynne å slipe fort gjort å slipe for langt ned. lykke til videre:) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Dæven. Ikke ofte jeg ser noen går løs på akterkabinen med øks Lykke til med prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Kjekk båt Summer Family. Utrolig godt med med plass Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Har min fremdeles etter 8 år , stor fornøyd med volvo 200hk og mye oppgraderinger underveis , bare spør vis du lurer på noe som jeg har vært borte i Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Er selv veldig fornøyd med Summer`n. Skulle gjerne hatt 200hk da Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Jeg følger denne tråden. Dette er en suveren familiebåt. Jeg kjøpte en 15 år gammel modell med 130 hk TD 40, og solgte den etter å ha brukt den i 16 gode år. Jeg ble etter hvert lei av 10 knop, og planla brukt 41-motor for å få riktig fart. Litt arv gjorde imidlertid at det ble båtbytte i stedet. Jeg er en "gjør det selv" mann, så jeg har lært båten godt å kjenne. Jeg deler gjerne min erfaring om det skulle dukke opp problemer som jeg kanskje en gang har funnet en løsning på. Sitér dette innlegget Link to post
Lindal Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Dæven. Ikke ofte jeg ser noen går løs på akterkabinen med øks Lykke til med prosjektet.Nei vi pleier ikke å bruke øks i båten men platene satt så fast at det måtte litt makt til!Jeg har brukt en stålbørste for å skrape av litt av det som er på veggene, satser på å vakse litt med aceton til helga. Tror vi har fått tettet lekkasjene som vi har hatt. Får håpe det! Vi har og levert inn kalesjen, det var ikke merket med noen mal nummer. Så vi måtte levere inne hele kalesjen for at de kan sy ny. Vi er i seinaste laget, så det blir spennende å se når den blir ferdig !! Vi har som mål å få båten på vannet i begynnelsen av juni. Og det skal gå greit. Visst vi ikke er ferdig innvendig kan vi jo gjøre det når den er på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
ErikThonhaugen Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Denne vil jeg også følge, kjøpe summer i fjor høst og har gjort litt dill/gjør ting nå før sjøsetting. Alltid gøy å se hva andre foretar seg :) lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Lindal Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 I dag har jeg vært i båten for å prøve å vaske veggene. Hvordan i alle dager er det mulig å få bort restene etter det gamle limet? Jeg vasket med aceton. Jeg har tenkt til å male veggene før jeg trekker de, trenger jeg å vaske de mere? Nå må jeg snart få begynt å sy på de nye gardinene. Våren er hektisk, så merker at vi ikke har fått gjort så mye som vi hadde tenkt . Kommer tilbake med mer oppdatering snart? Hilsen fru Lindal Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 la aceton jobbe litt, jeg dynka ned med vått papir lot det stå litt også gnikka gnikka gnikka noe jævlig å brukte en skrape til å få vekk det som var mest løst, men en skikkelig møkka jobb ja:) Sitér dette innlegget Link to post
Lindal Svart 28.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Jeg hadde aceton på en sprøyteflaske, og lot det virke litt. Jeg får se hva jeg gjør. Jeg har tenkt til å male før jeg legger på trekket. Dette får være et "prøverom":) Det er jo bare et soverom Har lurt på å trekke om forkabinen til neste år, eller høst. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Artig med litt Summer prat her. Jeg kan dessverre ikke komme med noe godt forslag vedr fjerning av lim. Men følger tråden videre med spenning :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Denne vil jeg også følge, kjøpe summer i fjor høst og har gjort litt dill/gjør ting nå før sjøsetting. Alltid gøy å se hva andre foretar seg :) lykke til Du som har båten i Rona Erik? Sitér dette innlegget Link to post
ErikThonhaugen Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Nei, min ligger akkurat nå på land på Birkeland, setter ut Onsdag om en uke. Brygge i Lillesand Sitér dette innlegget Link to post
ErikThonhaugen Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Nei, min ligger akkurat nå på land på Birkeland, setter ut Onsdag om en uke. Brygge i Lillesand Sitér dette innlegget Link to post
Lindal Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Det går sakt men sikkert fremover. Jeg ga opp å få skrubbe av alt limet. Så har begynt å male de. Har brukt 2-komp fra Biltema . Gleder meg ikke til å lime på trekk i alle disse krinkel krokene!!! Helt akter der fiender listen går i en skjøt, har det lekket inn vann. Nå hadde det fått tørket lenge, så vi fikk en til å tette det med et eller annet ( mulig det er gelcoat). Så nå bør det være tett. Det trakk inn i akter kabinen, så det var derfor vi måtte rive ut alt. Så og at de forrige eierne hadde løsnet trekket og prøvd å tette det. Mannen har pusset badeplattformen, og lurer på om en skal olje eller lakke? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Det går sakt men sikkert fremover. Jeg ga opp å få skrubbe av alt limet. Så har begynt å male de. Har brukt 2-komp fra Biltema . Gleder meg ikke til å lime på trekk i alle disse krinkel krokene!!! Helt akter der fiender listen går i en skjøt, har det lekket inn vann. Nå hadde det fått tørket lenge, så vi fikk en til å tette det med et eller annet ( mulig det er gelcoat). Så nå bør det være tett. Det trakk inn i akter kabinen, så det var derfor vi måtte rive ut alt. Så og at de forrige eierne hadde løsnet trekket og prøvd å tette det. Mannen har pusset badeplattformen, og lurer på om en skal olje eller lakke? olje. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Blir jo lekkert dette Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 (redigert) Etter en vann lekkasje lå det permanent en "pytt" under do gulvet. Hver gang vi tråkket på gulv surklet det og ga en slik deilig odør av dårlig vann ut i rommet. Slik kunne vi ikke ha det så gulvet ble revet vekk og limet under skulle skrapes vekk. Etter å ha prøvd hoggjern, maling skrape, skarpe kniver osv osv prøve jeg Fein elektrisk maling skrape. Med fein gikk fjerning av lim som en lek, 20 min så var alt vekke. Har senere prøvd Fein på å fjerne nater, silikon fuger osv. Det fungerer. Jeg kjøpte fein for noen år siden og har brukt den av og til men det er etter jeg fikk båt den har blitt mye brukt. Er det verdt 2k ? Jeg synes fein maskin http://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/verktoy/multiverktoy/fein-fmt250start/214618.9220/ bladet http://www.gustavsenas.no/default.pl?showProduct=16028&pageId=1080 Gleder meg til å følge tråden og se hvordan det skrider frem. Lykke til Redigert 9.Mai.2015 av båtfyren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lindal Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Vi har fått gjort litt siden sist mannen har polert båten, og smurt på bunnstoff. Vi har og fått montert badeplattformen. Bilder kommer i morgen. Jeg har ikke kommet noen lengre med skrogtrekket. Har bestilt to plasser, men så har jeg fått Mail at de er utsolgt. Men har nettopp funnet en plass de selger 15meters rull. Båten skal på vann om et par uker til, så må nok jobbe litt når den ligger på vann. Nye madrasser til sengene må og på plass. Har tenkt å kjøpe på jysk og kutte til. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90278343/ Vi lurte på å kjøpe noe ala disse ribbe bunnene, og kappe de til. Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Flott prosjekt :) Dette blir nok bra:D ... Jeg brukte forresten crc pakningsfjerner på limrestene, i samarbeid med malingsskrape fikk jeg fjernet såppas at jeg følte meg sikker på at ikke noe løsner i etterkant... deretter pusset jeg over med sandpapir, og vasket godt med rødsprit. Kjøpte skrogtrekk på bestmarin Lillestrøm ( www.bestmarin.no) Sitér dette innlegget Link to post
Lindal Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Det lekker!!! Helsike. Så får håpe mannen klarer å få tettet det. En kan se at det renner inn!!!! Men ellers har vi fått ny kalesje Har endelig fått tak i skrogtrekk. Kjøpte på nettbaat.no. Så har begynt å måle opp litt. Men kjenner det er litt hodebry og skummelt!! Det er så mye krinkel kroker og styr. Jeg har laget en mal av papp ark, så får klippe ut og prøve. Det er mulig at vi får ut båten i morgen. Så det sier seg selv at vi blir ikke ferdig. Men vi får bare få den på vann, så fortsetter vi der Tar gjerne imot tips på hvor jeg bør begynne på trekningen av skrogtrekket!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Jeg klipte til de største flatene først som var mulig å legge uten å skjøte, prøvde å få alle skjøtene inn mot hjørner å lagde en liste kant over, brukte da skrogtrekket å dro av den tynne isolasjonen på innsida så bare hadde igjen selve skinnet å limte det over kantene. men blei litt huetenking men gikk greit til slutt;) Lykke til;) Sitér dette innlegget Link to post
Lindal Svart 20.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Da er båten på vann! ! Vi er ferdig med akter kabinen. Det var litt av en jobb med alle vinkler og styr!! Men det ble helt greit. Det blir nok kabinen foran når denne sesongen er over. Vi har kjøpt nye madrasser. Synes det er litt ekkelt med 30 år gamle madrasser ? Under madrassen foran lagde vi en sengetun for å få litt mer plass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.