polsen Startet 8.April.2015 Del på Facebook Startet 8.April.2015 God kveld.Det hele startet ifjor på høsten der jeg merket båten ble tyngere og tyngere på høyre siden, slik at den lå skeivt i vannet. Så jeg tok båten opp og tenkte ikke så mye på det, var bare redd for vann i dobbelbunnen siden det er skum i bunn. Så idag gikk en tur ut for å se litt og sjekke litt og fant noe under gulvbelegget bak i båten før den oppsamlingsbrønnen.Jeg tokk å skrudde opp.nede i hullet var det vann som luktet veldig vondt.jeg fant også noe jeg trur var gamle skruehull i gulvetEr det plast pest? det jeg lurer på er hva kan jeg gjøre for å fikse det... burde jeg ta meg bryet, båten var ikke så dyr... er det mulig å selge den? finnes det noe easy fix, eller blir det å ta bort hele gulvet fjerne skum, forsterke og fikse nytt gulv... jeg er ikke veldig kjent med slikt arbeid, og lurer på hva dere tenker er lurt å gjøre i min situasjon.... har også merket at gulvet "hveser" når jeg går på bestemte steder... dette kan jo være vann under gulvbelegget da.. btw syntes jeg det er rart at det hullet under det hydro skiltet var der.... har noen fikset noe før kansje... Ser fram til noen synspunkter og tips. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Her er det bare å skjære ut dørken og få ut skummet. Jeg støpte inn avstivere i bunn i stedet for skum og plastet på plass den gamle dørken, det fungerte helt fint, og var en grei jobb. Sitér dette innlegget Link to post
polsen Svart 8.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2015 tja høres ut som en stor jobb nå, rett før sesongen, dessuten kan det jo bli kostbart... og spesielt mye tid ettersom jeg ikke har noe erfaring med slikt arbeid. hva er det hullet egentlig vært til? sonar? hva viss jeg kjører på med en lensepumpe ned i hullet og får ut en del vann og tetter igjenn.,.. blir det uforsfarlig å bruke båten? blir den utrygg? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Hullet er vel laget for å suge ut litt vann, det er vel ikke gjennomgående? Det vil ta mange mnd. og få ut vannet via det hullet. Jeg tror vi lettet båten med 150 kg når vi fikk ut alt skummet og vannet. Båten blir ikke utrygg, men får begrensninger, og blir veldig dyr i drift. Sitér dette innlegget Link to post
lollandster Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Nå? Er du klar for å ta på deg jobben mr Olsen? Jeg hjelper deg jeg vet du. Kan bli moro å jobbe litt med glassfiber. Hvis vi får ut dørken mest mulig hel slik som Stålmarken sier så blir det vel ikke så vanskelig å sette den sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Hadde en slik bår for mange år siden og problemet var ofte diskutert særlig etter grunnstøting. Det mange gjorde var å bore en mengde små hull oppover og la det dryppe i noen uker. Så kan man sparkle det igjen. Ikke så perfekt som å støpe nytt, men så vidt jeg vet funket det. Forsøkte det aldri selv. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Hadde en slik bår for mange år siden og problemet var ofte diskutert særlig etter grunnstøting. Det mange gjorde var å bore en mengde små hull oppover og la det dryppe i noen uker. Så kan man sparkle det igjen. Ikke så perfekt som å støpe nytt, men så vidt jeg vet funket det. Forsøkte det aldri selv. kun sparkle det? Hørtes tvilsomt ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Nick Name Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Dette er eksakt likt det jeg skriver om i min prosjekttråd for Clippe 1700 fra ca 1980. Skum under innvendig bunn (Den kan ikke kalles dobbelbunn for min del, da den slettes ikke var tett nei). Bunnen ga etter flere steder, og som du ser av bildne jeg la ut, fjernet vi hele bunnen og alt skummet som hadde trukket enorme mengder vann. Ser at Stålmarken sier han lettet båten med 150 kg - det er herved bekreftet! 150 kg skum er fjernet - regner med det gir inntil 5 knop bedre fart år prosjektet er ferdig for vår del. Så anbefalingn min blir da å fjerne bunn + skum. Men deretter er det som noen sier en stor jobb ja. Vi har ikke kommet lenger pr nå, men det skal legges nytt gulv med tverrgående avstivere, og deretter plate oppå dette, da med en luke ned slik at man kan gjøre en sjekk av og til. Har også tenkt å lage en "skjult" oppbevaringsboks/kjøleboks under gulvet. Men i ditt tilfelle må jo du bestemme hvor mye du vil gjøre. Skum ut er i hvertfall første bud her slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.