Jump to content

Vann i dobbelbunn Nordkapp 17, 1979model


polsen

Recommended Posts

God kveld.
Det hele startet ifjor på høsten der jeg merket båten ble tyngere og tyngere på høyre siden, slik at den lå skeivt i vannet. Så jeg tok båten opp og tenkte ikke så mye på det, var bare redd for vann i dobbelbunnen siden det er skum i bunn.
 
Så idag gikk en tur ut for å se litt og sjekke litt og fant noe under gulvbelegget bak i båten før den oppsamlingsbrønnen.
Jeg tokk å skrudde opp.
nede i hullet var det vann som luktet veldig vondt.
jeg fant også noe jeg trur var gamle skruehull i gulvet
Er det plast pest?
 
det jeg lurer på er hva kan jeg gjøre for å fikse det... burde jeg ta meg bryet, båten var ikke så dyr... er det mulig å selge den? finnes det noe easy fix, eller blir det å ta bort hele gulvet fjerne skum, forsterke og fikse nytt gulv... jeg er ikke veldig kjent med slikt arbeid, og lurer på hva dere tenker er lurt å gjøre i min situasjon.... har også merket at gulvet "hveser" når jeg går på bestemte steder... dette kan jo være vann under gulvbelegget da..
 
btw syntes jeg det er rart at det hullet under det hydro skiltet var der.... har noen fikset noe før kansje...
 
Ser fram til noen synspunkter og tips.bilde

Link to post

tja høres ut som en stor jobb nå, rett før sesongen, dessuten kan det jo bli kostbart... og spesielt mye tid ettersom jeg ikke har noe erfaring med slikt arbeid. hva er det hullet egentlig vært til? sonar? hva viss jeg kjører på med en lensepumpe ned i hullet og får ut en del vann og tetter igjenn.,.. blir det uforsfarlig å bruke båten? blir den utrygg?

Link to post

Hadde en slik bår for mange år siden og problemet var ofte diskutert særlig etter grunnstøting.  Det mange gjorde var å bore en mengde små hull oppover og la det dryppe i noen uker.  Så kan man sparkle det igjen.  Ikke så perfekt som å støpe nytt, men så vidt jeg vet funket det. Forsøkte det aldri selv.

Link to post

Hadde en slik bår for mange år siden og problemet var ofte diskutert særlig etter grunnstøting. Det mange gjorde var å bore en mengde små hull oppover og la det dryppe i noen uker. Så kan man sparkle det igjen. Ikke så perfekt som å støpe nytt, men så vidt jeg vet funket det. Forsøkte det aldri selv.

kun sparkle det? Hørtes tvilsomt ut..
Link to post

Dette er eksakt likt det jeg skriver om i min prosjekttråd for Clippe 1700 fra ca 1980. Skum under innvendig bunn (Den kan ikke kalles dobbelbunn for min del, da den slettes ikke var tett nei).

Bunnen ga etter flere steder, og som du ser av bildne jeg la ut, fjernet vi hele bunnen og alt skummet som hadde trukket enorme mengder vann. Ser at Stålmarken sier han lettet båten med 150 kg - det er herved bekreftet! 150 kg skum er fjernet - regner med det gir inntil 5 knop bedre fart år prosjektet er ferdig for vår del. Så anbefalingn min blir da å fjerne bunn + skum. Men deretter er det som noen sier en stor jobb ja. Vi har ikke kommet lenger pr nå, men det skal legges nytt gulv med tverrgående avstivere, og deretter plate oppå dette, da med en luke ned slik at man kan gjøre en sjekk av og til. Har også tenkt å lage en "skjult" oppbevaringsboks/kjøleboks under gulvet. Men i ditt tilfelle må jo du bestemme hvor mye du vil gjøre. Skum ut er i hvertfall første bud her slik jeg ser det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...