Jump to content

Nye kuleventiler - bruker man pakninger?

Lars I Staveland

Recommended Posts

Eg har idag kjøpt ny kuleventil til avløp under vasken i min seglbåt. Sjølve gjennomføringa er i god stand, så tenkte å skru kuleventilen inn i den og så slangekobling deretter. Det heile er av messing. 

Det er mogleg det er eit dumt spørsmål, men skal ein bruke pakningar for å sikre at det blir tett, eller kun gjengetetning? Pakninger hadde også løyst eit anna problem, nemleg at hendelen på ventilen står på "feil side" når den blir skrudd til. Den blir dermed vanskeleg å nå (Den er inne i eit skap og vanskeleg nok frå før). Med pakninger i ulik storleik vil ein kunne skru fast i rett vinkel. 

Har ikkje sett noko informasjon om dette, så derfor sjekkar eg med dei mange båtrørleggerkyndige her. 

Larsist

Egentlig er det motsatt, pakning begrenser hvordan du kan sette krana.

Bruker du eks Loctite 577 gjerne med aktivator, smøres dette på gjengene, krana skrus på til man har så mye gjenger som mulig i inngrep,

på den siste runden vrir du krana dit du vil at den skal stå.

Etter 5 min står den der tett og fast.

Gjengeteip kan også brukes gjør samme nytten, og til dette bruk godt nok.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

He he du kan jo prøve å skru sammen til tilfeldige rørdeler med 577, for så å prøve å løsne de igjen når det har herdet, så skal du nok bli overbevist.

Som sagt, kjøpt med aktivator også, da starter herdeprosessen umiddelbart og den sitter som ett skudd etter 5 min.

Jeg kjøpte hos Hydroscand, de har ett annet fabrikat en Loctite, men samme kvalitet.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...