Lars I Staveland Startet 8.April.2015 Del på Facebook Startet 8.April.2015 Eg har idag kjøpt ny kuleventil til avløp under vasken i min seglbåt. Sjølve gjennomføringa er i god stand, så tenkte å skru kuleventilen inn i den og så slangekobling deretter. Det heile er av messing. Det er mogleg det er eit dumt spørsmål, men skal ein bruke pakningar for å sikre at det blir tett, eller kun gjengetetning? Pakninger hadde også løyst eit anna problem, nemleg at hendelen på ventilen står på "feil side" når den blir skrudd til. Den blir dermed vanskeleg å nå (Den er inne i eit skap og vanskeleg nok frå før). Med pakninger i ulik storleik vil ein kunne skru fast i rett vinkel. Har ikkje sett noko informasjon om dette, så derfor sjekkar eg med dei mange båtrørleggerkyndige her. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
nomen Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Egentlig er det motsatt, pakning begrenser hvordan du kan sette krana. Bruker du eks Loctite 577 gjerne med aktivator, smøres dette på gjengene, krana skrus på til man har så mye gjenger som mulig i inngrep, på den siste runden vrir du krana dit du vil at den skal stå. Etter 5 min står den der tett og fast. Gjengeteip kan også brukes gjør samme nytten, og til dette bruk godt nok. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lady B Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Men hvis du bruker gjengetape må du passe på at du ikke skrur tilbake under justeringen. Da får du lekkasje. Egentlig er gjengetape noe dritt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Loctite er tingen! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars I Staveland Svart 8.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2015 Takk for svar! Det føles litt rart å ikkje skru skikkeleg hardt til, og dermed "godta" tilfeldig plassering av krana. Men om Loctite 577 gjer tetningsjobben, så stoler eg på det. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
nomen Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 (redigert) He he du kan jo prøve å skru sammen til tilfeldige rørdeler med 577, for så å prøve å løsne de igjen når det har herdet, så skal du nok bli overbevist. Som sagt, kjøpt med aktivator også, da starter herdeprosessen umiddelbart og den sitter som ett skudd etter 5 min. Jeg kjøpte hos Hydroscand, de har ett annet fabrikat en Loctite, men samme kvalitet. Redigert 8.April.2015 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars I Staveland Svart 8.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2015 Er det forresten mogleg å få opp igjen koblingen, dersom ein brukar Loctite? Sitér dette innlegget Larsist Link to post
Lars I Staveland Svart 8.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2015 God service! Fekk svar samstundes som spørsmålet vart sendt! Sitér dette innlegget Larsist Link to post
Roger jo Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Er det forresten mogleg å få opp igjen koblingen, dersom ein brukar Loctite? Med varme går det lettere å demontere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.