Innlandsfyr Startet 9.April.2015 Link til dette innlegget Startet 9.April.2015 (redigert) Håper å få noen tips og råd fra noen båtkyndige i forbindelse med familiens planlagte båtkjøp denne våren. Litt bakgrunnsinfo: Dette blir vår første båt. Vi er ikke spesielt båtvant. Familie og venner med båter er ikke til stor hjelp da det kun er seilbåter som gjelder, og mye motorallergi ute og går der. Vi ser for oss en eller annen type snekke som kan passe både for småturer ut på vannet på ettermiddagen for å fiske, og for ferieturer langs kysten. Båten bør være driftssikker, lett å manaurere, ha soveplass til understegnede som er 2 meter høy (og de 3 andre i familien naturligvis, men kona og barna på 3 og 7 år er normale i fasongen, så de får plass i de fleste soveplasser). Budsjettet er 200.000 kr inkludert båtplass denne sesongen. Båten bør også være klar til bruk uten å bruke tid og penger på reparasjoner. Dersom det kommer konkrete båttips, så er det greit dersom båten ligger i, eller i området rundt Oslofjorden. Jeg vurderer f.eks om dette kan være noe: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57694648&searchclickthrough=true En Master 740 fra 1983, som tydeligvis noen har vært veldig glad i og angivelig skal være godt vedlikeholdt. Hvor i livssyklusen er f.eks en Yanmar 55hk fra -83 som har gått 3000 timer? Jeg leste en artikkel, som riktignok var fra stutten av 80-, tidlig 90-tallet, om at Master 740 var et godt alternativ på annenhåndsmarkedet (tror det er et bilde av denne artikelen i annonsen over). Er dette fortsatt et gangbart råd? Hva slags utstyr bør man ha på en båt til vårt tenkte bruk? Hva bør man tenke på, og se etter når båtene skal besiktiges? MvhRune N Et fyr fra innlandet Redigert 9.April.2015 av Innlandsfyr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Ikke så lett å gi universelle råd om dette. Jeg kjenner ikke Master selv, men båten så fin ut. Når man er på tur hele familien på få kvadratmeter, er det ikke mye plass privatliv. Litt avhengig av hvor mange og lange turene blir, kan det være lurt å være bevisst på om man ønsker alle soveplassene i samme lugar, eller om det er ønskelig med flere lugarer. Også er det slik med båt at det meste koster en del kroner, og jo mer man ordner selv, desto mer penger sitter man igjen med til andre ting. Så både av økonomiske og sikkerhetsmessige grunner kan det være lurt kjenne til litt omkring motorvedlikehold selv. En velpleid motor burde vel ihvertfall holde 10000 timer, så det burde være en del timer igjen i den yanmaren. Men det skal ikke mer til enn litt slurv med sjekk av oljenivå på motoren, så kan den også være vesentlig mer slitt. Hvis du skal handle gammel båt, er det lurt å se etter tegn til fukt inni båten. Bare små lekkasjer synes jeg kan forsure tilværelsen ganske mye, med våte puter, jordslag og mugglukt. Og hvis man er uheldig kan det være ganske vanskelig å spore hvor vannet kommer fra. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Nå er jeg en gjerrig, kjip kar som absolutt hater alt som lukter av problemer relatert til alder og dårlig vedlikehold. Jeg er han som banner og sverter når han andre med alt for stor båt i forhold til erfaring og kunnskap smeller inn i båten min så glassfiberen spruter. Jeg er han som begynte båtlivet som syvåring med en 9`jolle og synes alle andre (uansett alder) bør begynne på samme sted. Men jeg er også han som tauer inn andre når de har problemer. Dette bør sikkert leses med den informasjonen i bakhodet. Siden dette er første runde med båt, og dere ikke later til å ha allverdens erfaring med motorbåt, ville jeg tenkt meg godt om her. Med det budsjettet kan dere få en helt ok daycruiser eller mindre pilothouse med en nyere påhenger, perfekt for dagsturer men liten nok til at den er lett å håndtere og man kan ta den opp og ned selv på tilhørende henger. Dere mister overnatting i båten, men telt fungerer fortsatt og ikke minst får du leid mye campinghytter i det ganske land. Båten vil sannsynligvis ha overnatting for to, så far og barn (eller mor og far etc) kan dra på en liten tur og sove i båten. Bruk den båten en sesong eller to, finn ut av om dette er det dere vil, og så kan dere ta en beslutning om dette med motorbåt og familieliv på noen få kvadrat var lurt eller ei. Da med en båt som fortsatt vil være lettsolgt, den vil ikke ha skader fordi du faktisk klarte å manøvrere den mellom svaberg og utriggere på diverse brygger, og dere vil høyst sannsynlig ikke ha hatt driftsproblemer som kan drive hvem som helst til vanviddets rand. Bytter dere opp til noe større har dere tapt noen få tusen i verdifall, finner dere ut at dette ikke var noe er båten solgt fort. Finner dere ut at halve familien ikke likte dette i det hele tatt, har du en glimmrende båt for den halvparten som likte det. Lær å krabbe før du går, lær å gå før du løper. Da blir det minimalt med skrubbsår under prosessen. Er man ikke så redd for skrubbsår, er det bare å kjøre på med to tonn båt. :) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Kenneth 81 Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Nå er det selvsagt forskjell på folk, men jeg vil tro de aller fleste med normalt antall tommeltotter og sånn passelig omløp i toppetasjen fint kan starte båtkarrieren sin med en 24-fots snekke. Bare se på f.eks Pequod og hans Bergtatt her på forumet (Nidelv 24). Jeg kjenner ikke Master 740, men det eksemplaret ser fint ut og Yanmar´s 55hk er en motor som gir svært lite problemer hvis den har fått normalt vedlikehold. Nå skal det nevnes at Team Colibri tross alt har ett lite poeng: En båt med påhengsmotor er lettere å manøvrere enn en båt med strak aksel og ror (som f.eks. ei snekke). De aller fleste snekker har lite eller ingen styring når de går bakover. Men det lærer man seg fort å ta hensyn til. Som nybegynner i båt så er det også snekkens lave marsjfart en fordel. Lav fart gir deg bedre tid til å konsentrere på navigasjon og utkikk, i tillegg så blir konsekvensene av ett uhell mindre alvorlige enn i en rask båt. En planende båt kan jo selvsagt kjøres sakte den og, men slike båter vingler som regel i lav fart og det blir du svært fort lei av. I tillegg så skal det litt til å motstå fristelsen for å gi litt gass. Nok en fordel du får med lav fart er lavt drivstofforbruk. Særlig hvis du setter farten ned til under skrogfarten. I rundt 5 knop vil den Masteren nok bruke godt under en liter pr nautisk mil, kanskje til og med ned mot halvliteren. Oslofjorden er smekke full av Båtplassen-folk med snekker eller erfaringer fra snekker. Det er garantert noen i nærheten av deg som tar deg med på en tur i ei snekke for å gi deg ett lite grunnkurs i snekke-manøvrering om du skulle ønske det. Til slutt litt tips til vurdering av hvilken båt du vil ha: Ta og sett deg ned med familien og gjør en vurering av hva slags egenskaper du ønsker i båten. Utvalget er så stort både i snekker og andre båter at du garantert finner en som passer for dere, men drømmebåten blir langt lettere å finne om du har klart for deg hva du faktisk ser etter. Som Grimme Elling nevner, vurder om du ønsker separat soverom til lettmatrosene. Mange snekker finnes i versjon med og uten akterkabin. Akterkabinen gir fordelen av ett eget rom til de små, men den går på bekostning av u-sofaen ute som f.eks Master 740, Polar 770 og Biam 800 har. Til gjengjeld får du som regel en solseng på toppen av akterkabinen. Utstyr som jeg synes er absolutt nødvendig for en turbåt: Kjøleskap Kokeaparat Toalett med septiktank (Bør være i eget toalettrom, ikke under en benk eller lignende) VHF Eget forbruksbatteri (gjerne to to) Ekkolodd GPS/Kartplotter er ikke ett must, men definitivt kjekt å ha. Nettbrett med rette programmet fungerer bra det og. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Seasu Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 (redigert) Har hatt både Scand 25 AV og Master 740. Master 740 med sølvklump i kjelleren er en fin båt å starte med. Finnes mange båter som nevt over, finn et eksemplar som er godt holdt, motor er det viktigste og dyreste og fikse. Uten å anbefale noe spesifikt ville jeg sett på Master 770, Sollux 27, Elwaro 755, Skilsø 750, Carat 7400, Skarpnes 28/30, Joda 8100, Marex 77, Summer Family 27 som også er i segmentet . Med 2 barn kan det være kjekt med stikk-køye eller akterkabin. Av utstyr ville jeg prøvd å fått med ankervinsj og ellr baupropell. Bør være mulig å prute på noen av båtene som står til "drømmepris". Som nevt over er det fordeler og bakdeler med alle båter. Redigert 9.April.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 (redigert) Har begynt mitt seriøse båtliv med en snekke og det er et fint plass å begynne synes jeg. Vil man ut med familie og overnatte i båten så ville jeg den dag idag foretrukket en 80 talls snekke foran en 10 år gammel daycruiser. Har en planende Finnmaster idag, men den duger stort sett bare til dagsturer. Har hatt noen få overnattinger i den og det er ikke komfortabel. Yanmarmotor er et pluss og om man er litt nevnenyttig synes jeg en snekke er fint, 24 fot er liten for ferietur med 4 personer. Vurder noe på 28 fot om du kan. En venn av meg hadde en Nidelv 28. Alle tiders båt synes jeg. Litt størrelse er ikke farlig synes jeg. Det er ingen praktisk forskjell i håntering av en 24 og en 28 fots snekke, men du verden hvor mye mer komfort man får. For eksempel noe slik: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57774565&searchclickthrough=true Redigert 9.April.2015 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
KongKing Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 (redigert) Snekke på ca 24 fot er suverent å starte båtlivet med. Har selv hatt en Nidelv24 i 10 år og det går fint å dra på tur med en slik båt. Men om jeg skulle valgt om igjen med de prisen som er i dag så hadde jeg gått for en Nidelv 26. Romslig snekke på 26 fot med akterkabin. Her er et eksempel under 200K, godt med utstyr: http://www.finn.no/57019487 Her er en til 200K med 105 hk, som gir en toppfart på hele 16 knop: http://www.finn.no/56631647 Lykke til i jakten [emoji106] Redigert 9.April.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 200k.. Er 100k for mye vel Sitér dette innlegget Link to post
Innlandsfyr Svart 13.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Takk for mange gode innspill! Jeg sjekker mye rart av båter om dagen. Det er mange jeg snakker med som nevner Nidelv 24/26/28. Det må jo være en grunn til det. Kan en 24 fots Draco være noe for vår tenkte bruk? Noe slikt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56375048&searchclickthrough=true En jeg snakket med mente at dette måtte være et godt alternativ for oss. Da er man jo et stykke unna utgangspunktet jeg satte den 09.04, men det meste burde vurderes. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 For mye for en draco 24 med bensin motor Sitér dette innlegget Link to post
Innlandsfyr Svart 13.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Jeg tenkte mest på om Draco funket som turbåt for 4, eller om det er mer en "raskest mulig fra a-b-båt". Men det blir vel som Fanafjord sier oppi her at det blir litt snaut med ferieturer i en 24-foter. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Den Dracoen så fin ut. Flott båt med fine løsninger. Det er ikke noe problem å dra på tur i en 24-foter. Det har folk gjort i flere ti-år tidligere. Det er de siste årene at vi skal ha samme komfort på hytta og i båten som hjemme.... Jeg vil vel tro at det kan bli trangt hvis det er møkkavær i lengere perioder, men for helgeturer eller en uke i finvær er det ikke noe problem å dra i en nidelv24 eller en draco24. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Vi er en familie på 4 som nyter båtlivet i en Saga 27. Veldig praktisk med en akterkabin som barna kan ha for seg selv (6 og 9 år) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 (redigert) Dracoen i seg selv er sikkert grei. Ville styrt unna bensin-innenbords med drev. Den har alle ulemper av både påhengs og innenbords-diesel (høy forbruk, dyr drivstoff, dyr i service) uten noen av fordelene. Bensininnenbords er også noe mer hærk ved at du må ha motorromsvifte for å unngå at bensin damp danner seg i motorrom. Er også meget skeptisk til gammel drev. Jeg har drev selv og er glad for hver dag maskineriet fungerer. Strak aksling (Typisk snekke og mange seilbåter) er et mye enklere system men fungerer jo dårlig i forbindelse med planende båter. Når du ser etter "alt mulig": Du har ikke vurdert seilbåt? Du få et romslig turbåt som egner seg godt for lange ferieturer for relativt sett lite penge og kan ha det moro når det blåser opp. Den er like rask som en snekke men har seil og alt den sikkerhet og glede som kommer med det. For eksempel noe slik: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57577444&searchclickthrough=true Redigert 13.April.2015 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Lars Martin Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Jeg har vel ingen direkte råd angående merke og type. Men kanskje det kan hjelpe at jeg beskriver hva jeg så etter da jeg skulle kjøpe båt. Litt bakgrunsinfo. Jeg har vokst opp i trange seilbåter fra 70 tallet. Opp og ned svenske- og norske-kysten. ca gøteborg til lindesnes. Jeg har to sønner på 7 og 9 år. Jeg har ikke lenger kone som ikke likte seg i trang seilbåt :-) Men jeg har kjæreste som liker å være på fjorden. Hun har også to unger. 6 og 10 år. Da jeg begynnte å kikke etter båt i høst, bestemte jeg meg for at jeg ønsket meg noe med motor som gikk litt unna. Jeg har en halvtime i bil til nærmeste saltvannaktige fjord. Og det er Drammensfjorden. For de av dere som har vært i drammensfjorden, kommer det vel ikke som noen overraskelse at 6knop er uaktuelt :-) Altså planende motorbåt. Neste krav var overnattingsmulighet for meg og kidza og meg og dama (annenhver helg type ordning :-) ) Og kanskje til nød en overnatting med hele kostebinderiet (2 voksne og 4 barn). Deretter er sjødyktighet viktig for meg. Jeg vil ha en båt jeg kan bruke på turer opp og ned kysten. Ikke sånn at den må kunne frese avgårde i 50knop i 2,5m bølger. Men det skal føles trygt og greit. Tenkte at jeg ville ha ferskvann på kran, noe kokemulighet og do med tank. Litt mer bekvemmelighet enn kanner og portapotti, som jeg er vant til. :-) Neste punkt ble da å finne den minste mulige båten, som kunne oppfylle disse kravene. Har noe med økonomi og fremkommelighet å gjøre. Jeg har lyst til å komme meg innimellom alle de skjær og holmer som jeg tidligere har måttet gå rundt. Fordelen min, er at jeg er overhodet ikke vant til god plass, eget bad med dusj, ståhøyde og andre luksus-installasjoner :-) Dette gjør at en daycruiser på 22,23 fot og oppover gjør nytten. Hvis det kan lages seng til en (eller helst to) av solsengen. Sånn. Ferdig med alt det praktiske. Da er det følelsene som bestemmer resten. Krav som norsk-produsert, se bra ut, føles riktig og være ombord i, gamle drømmer fra oppveksten osv. Satt da igjen med en drømmebåt og noen alternativer. Søket på finn.no har blitt utvidet og innsnevret mange ganger. Men hver gang jeg trodde jeg hadde funnet et spennende alternativ, så var det alltid noe som skurret. Og drømmebåten ble til slutt det eneste riktige. Kikka tillogmed på nye båter en periode. Tenkte at praktiske løsninger hadde kommet et stykke. Men der var det mye rart gitt :-) En ting som er veldig viktig å tenke på, når man ser på litt liten båt for mye folk, er stueplass. Alle disse folka har med stash. Dette må kunne ryddes bort. Jo mindre båt, jo viktigere blir stueplass. Og tilgjengelighet på stueplass. Her blei det mye rar informasjon, som sikkert ikke er relevant. Andre ting å tenke på. Er vel at hvis du har ett begrenset budsjett, så tenk kvalitet fremfor kvantitet. Hjelper ikke å ha mange soverom og bad, hvis båten blir liggende ved brygga hele sommeren pga dårlig vedlikeholdt motor, mugglukt i akterkabinen, drypp fra takluke under regnvær etc. Da er det brått noe helt annet enn familiebåt du trenger :-) Kikk på mye forskjellig, hør på erfarne båtfolk, ikke hør på erfarne båtfolk, bli med på tur, heng i havna, kos deg på finn, prat med folk som har båt. Hør på hva de er fornøyd med, evt hva de ikke er fornøyde med. Har du ingen preferanser på fabrikat, så prøv å ikke få det heller :-) Lykke til med båtvalget :-) Sees på fjorden Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Sanztra Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 (redigert) Vi er en familie på 4 som nyter båtlivet i en Saga 27. Veldig praktisk med en akterkabin som barna kan ha for seg selv (6 og 9 år) Kan istemme Catch22 her. Vi kjøpte vår første (aldri hatt båt før) båt senhøstes 2012 og har nå tilbragt 2 sommerferier (3-4 uker sammenhengende) i tillegg til mange helger og dagsturer på sjøen, med Leangbukta som utgangspunkt. Barna setter veldig pris på akterkabinen hvor de når som helst kan "gjemme" seg bort om de ønsker det (barna er nå 6 og 9 år) den er i tilegg såpass stor at de kan bruke det til mer enn bare å sove. Når det gjelder økonomi så føler jeg at det er få båter som gir såpass mye for pengene enn en Saga 27. Men du må regne med litt innsats og timer da det aldri blir tomt ting som bør/må gjøres Med kjøpesum og oppgraderinger så har vi fortsatt en god bit opp til 200 000,- inkludert gummijolle med 4hk merc. (og diesel utgifter siden kjøp). Av større ting vi brukte penger på etter kjøp er bl. a. dette (får masse originalt fra Saga fortsatt): Kalesje - den som var på var veldig sliten, angrer på at jeg kastet den uten å tenkte på at den kunne brukes som vinterkalesje, learning by doing. Startbatteri - var strengt tatt ikke nødvendig... 3x120 ah forbruksbatterier, det var et på 100ah som ikke lenger var levende. og jeg vil ha strøm nok for en langhelg. Landstrøm med 30ah lader (var ikke landstrøm montert) Nytt kjøleskap (større og mer strømgjerrig enn det gamle slitte som ikke lenger greide å kjøle) Bordforlenger og seteforlenger fra Saga Vi ønsket ikke å bruke mye penger på dette da ingen hadde erfaring fra båtliv tidligere og ikke vil binde opp mye kapital for noe vi ikke visste om vi ville fortsette med etter å prøve noen år. I tilegg er Sagaforumet til Lars H. en fantastisk kilde til kunnskap og informasjon som er hyppig benyttet. Redigert 14.April.2015 av Sanztra (see edit history) Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Innlandsfyr Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Igjen: takk for gode innspill, folkens! Får mange bekreftelser og tips når man leser mer erfarne folks tanker rundt båtkjøp. Sanztra: Leangbukta blir den naturlige plassen for meg å legge en fremtidig båt. Det er vel snakk om 4-500 meter i luftlinje ned dit. Jeg har forstått det slik at det fortsatt er ganske god kapasitet der etter utvidelsen. Leste for øvrig 2/3 av rep- og vedlikeholdshistorien din på sagaforumet. Plutselig var klokken 01.10, og senga hadde ropt etter meg i lange tider. Moro å se veien din fra veldig usikker og famlende landkrabbe (ditt eget uttrykk :-) i starten, til en improviserende snekkefikser etterhvert! Håper på samme utvikling, og pågangsmot! Hvis du har anledning (og lyst naturligvis): Kunne du ha sagt ifra en dag du skal ned i båten slik at jeg kunne møtt deg og fått en visning av skuta? Kona er for øvrig litt skeptisk i forhold til Saga fordi det er så liten kalesje på den (mye overbygg) og med det lite ute-salong på godværsdager, men det er vel også slik at taket på overbygget ved førerplassen (og bakover) kan trekkes av? Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Sendt IM Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Catch22 Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Jeg skal avgårde og se på en ny båt om noen dager, og hvis alt går etter planen, vil det da ligge en Saga 27 i Son, til salgs med gunstig pris............ Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 (redigert) Innlandsfyr: Hvis du du vil ha en titt i en Nidelv 24 med rundsitter, så har jeg min liggende i Vollen. På land riktignok, men presenningen er ta av så det er helt ok å ta en titt. Mvh Kk Redigert 16.April.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 (redigert) Tror jeg ville gått for noe med akterkabin, Nidelv 26, Saga 27 eller Sollux 27. Summer Family er en suveren båt, og du bør få en brukbar en for 150 000 og oppover. Det er imidlertid en ganske stor båt for en nybegynner, så se i så fall etter en med baugpropell. Redigert 16.April.2015 av Guzzi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Innlandsfyr Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Catch22: Det er slettes ikke umulig at båten in kan være aktuell. Jeg kommer til å gå for en båt med baugpropell, som Guzzi, og flere andre nevner, eller som er så rimelig at dette kan monteres av fagfolk innenfor mitt budsjett. Jeg ser at Sagaene ofte er ganske rimelige i forhold til mange av de andre norskproduserte modellene. Hva er egentlig grunnen til dette? Historisk kostpris kan ikke ha forferdelig mye å si for båter mellom 1978-86. Kongking: Nidelv er også en meget aktuell båt. Jeg sender deg gjerne en melding, potensielt i neste uke en gang, for å høre når du har tenkt deg til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Saga 27 med akterkabin er produsert i enorme mengder. Det, kombinert med at snekker generellt sett er litt "ute av moten" for tiden, bidrar nok til at de er litt presset på pris. Kjekt for den som skal kjøpe, for Saga 27 er en kvalitetsbåt med stor bruksverdi! Den eneste ulempen jeg kan se med en Saga 27 er at den er relativt smal, noe som (sammen med dollbord i hele båtens lengde) går litt ut over volumet, særlig i cockpiten (uteplassen). Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Seasu Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 (redigert) Kan prute på en Huwa 26 på finn, ikke den peneste men praktisk for 4. Tresfjord 29 er også en fin klassiker Redigert 17.April.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Wiking 28 bør vel også kunne finnes til en god pris? Den og family 27 er kanskje blandt mine klare favoritter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.