Jump to content

Tips og råd til kjøp av motorisert båt for familie på 4

Innlandsfyr

Recommended Posts

Mitt råd vil være å kjøpe en båt som er minst 3 fot lengre enn det du først hadde tenkt. Det blir nemlig alltid trangt i en båt. Trangboddhet kan skape frustrasjon og gjøre at dere mister interessen for båtlivet. Det ville jo være synd. 

Glem alt pratet om "nybegynnerbåt". Enhver landkrabbe kan håndtere en 30-foter etter litt praksis utpå fjorden. Null problem, selv uten baugvisp.

Ikke hør på de gamle særingene som proklamerer så høytidelig at man må være født i båt -- slik som dem selv -- for å kunne kaste loss på riktig måte. Hvis dere har interesse for båt, så lærer dere fort. 

Kan sterkt anbefale summer Family 27.  vi er bare 2 voksene å et barn samt to hunder å dette er en konge båt med masse plass samt veldig stabil i det meste av ruske vær.

tung å stor båt men relativt grei å manøvrere selv uten baugpropell, men se vertfall etter en med litt stor motor.    vi har selv ford 2704 et 150hk å det holder mål gode motorer.

lykke til :smiley:

Mulig jeg er en gammel særing, men jeg har hatt en Summer Family i 16 år. Allerede første året jeg hadde den fikk jeg montert baugpropell fordi jeg syntes den var litt uhåndterlig. Da gikk jeg over fra Halco 26 med drev. Da hadde jeg hatt egne båter i over ti år, og vært politibåtfører i flere år. Men ut over det har vi nok ganske lik bakgrunn. Jeg var over 30 år før jeg kjøpte min første båt, og da var jeg skikkelig landkrabbe. Da var det greit med en Hansvik 16. En båt på 30 fot er normalt ikke noe problem, men i løpet av en sesong kommer en alltid opp i situasjoner hvor det er kjekt med litt rutine. Jeg kan love deg at en Skarpnes 30 eller lignende er tung i god ettermiddagsbris når du får avdrift i ei trang gjestehavn og må jage mannskapet rundt på dekk med båtshaker og fendere for for å begrense skadene. Sjøliv skal leves med hvilepuls, ikke konstant angst for at ting skal balle på seg. Unger som skriker og kjerringer som vil ta toget hjem er ikke uvanlig når far har tatt på seg mer enn han kan håndtere. Uansett båt, finn deg et flytende sjømerke med nok vann under et sted, og tren på å gå inntil fra forskjellige retninger når det blåser litt. Da får du god føling med avdrift.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...