Jump to content

trenger hjelp stempel havari på yanmar 6lpa-stzp


geggen20

Recommended Posts

Eg har kjøpt meg en motor, en yanmar 6lpa-stzp med ett hull i ett stempel. Eg har ikke sett inni motoren men han forige eieren har åpnet den og hullet er like stort som en neggel , delen som blei knekt av blei sugt inn i turboen og satt den fast. Så dei hadde kjøpt ny turbo og prøvd motoren før dei hadde åpnet den og funnet hullet. Motoren gikk med det hullet i stempelet.

 

Så er det noen pittesmå riper i sylinderen.

 

Så det er lurer på kva er det som kan ha forårsaket dette, toppen er vist fin. Er det ei dyse som har hengt seg opp eller tettet seg kansje?

 

og hvor er det billige stempelkit til denne motoren, eg fikk pris her i ålesund og der skal dei ha 55000kr for alle stempel med stempelringer. Mulig det er billigere i utlandet?

 

Og evt hvis ripene er for stor til å hones vekk og den må borres er det mulig å bare skifte sylinder foring på disse motorane?

 

Og hvis ripene er små holder det kansje bare å hone den sylinderen som er skadet da og skifte bare 1 stempel kansje.

 

Og er det noen som kan hjelpe meg med vilken årsmodell dette er m51906  er serienr på denne motoren. Eg har hørt att noen av disse motorane kan ver problem motorer.  Denne motoren har gått ca 1000timer før havari.

 

 

Link to post

Det var en tråd for en del år siden om 6LP motorene, og rettsaken som ble ført angående ventildropp -> https://baatplassen.no/i/topic/68273-motorhavari-p%C3%A5-yanmar-6lpa-stp-290-hk/

 

Dersom keeperne faller ut og ventilen faller ned i sylinder, så kan det slå hull i stempel, uten at jeg vet om det er tilfelle her.

 

Forøvrig burde du sjekket litt nøyere før du kjøpte den motoren, hvis ikke jeg husker feil har ikke 6LP motorene foringer, og de har herdet sylindervegger fra fabrikk, slik at de ikke kan bores.

For din skyld håper jeg at jeg husker feil, eller at det ikke er riper å snakke om i sylinderen.

Link to post

Takker for all hjelp , eg får ta å se etter ei sånn landcruiser blokk hvis ropene er for grov til å Jones . Er det samme stempel i dei bilmotorane som i båtmotorane? Eller er det bare blokka som er lik? Eg tror motoren min er 99mod stemmer dette med serienr? Ja det første som slo med var att ei dyse hadde hengt seg opp siden toppen var fin og hel

Link to post

Såg ikke så gale ut, virka som sylinderen bare har fått ett skrubbsår. Ventilene ser også fin ut, virker som den biten som har knøkke av har bare blitt sugd ut og inn i turboen. Det var sylinder 3 som var skadet så e skal ta en full sjekk på ventilene der. Det står b2 på stempela noen som vet kor mye dei kan hones?

Link to post

No var e heldig dette var ikke riper ,det var bare ett Alu belegg som hadde lagt seg i sylinderen fra stempelet. Satt å gnika ei stund med stålull så hona e litt med stempelet helt i bunn ,og no er alt vekke:) men når eg skal ta ut stempelet skal eg hone sylinderen skikkelig. Men eg ser att alle dei andre sylinderane er helt glassert, det skader vel ikke å hone noen snurr på dei andre sylinderane også når stempela er i bunn?

Link to post

Dette er et prosjekt jeg holder meg unna, men må likevel skyte inn at det nytter ikke med stålull og honedings på drillen, du må ta med dette til et motorverksted som vet hva de driver med å få honet det, samt få sjekket at ting er i orden.

 

Vi snakker her om riper som er så små at de knapt kan kjennes med neglen, det er snakk om en tiendels millimeter, og etter et slikt stempelhavari må det sjekkes nøye at det ikke er unrundhet eller små skader i sylindrene osv. noe et motorverksted ser med en gang under honing.

 

Dersom sylindrene er ser ut som de er glasert, veldig blanke, nesten chrome, ikke rot med jalla honeverktøy eller stålull i noen av sylindrene, ta dette med til et motorverksted som har erfaring, og spør de om hvorfor det er slik, det er nok en grunn til at de er blanke, og det ikke har blitt noe særlig riper fra stempelet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

No var e heldig dette var ikke riper ,det var bare ett Alu belegg som hadde lagt seg i sylinderen fra stempelet. Satt å gnika ei stund med stålull så hona e litt med stempelet helt i bunn ,og no er alt vekke:) men når eg skal ta ut stempelet skal eg hone sylinderen skikkelig. Men eg ser att alle dei andre sylinderane er helt glassert, det skader vel ikke å hone noen snurr på dei andre sylinderane også når stempela er i bunn?

 

Sier meg enig med adeneo. Skal du overhale sylindrene / stemplene på en slik måte at du stoler på motoren din og ikke minst se eventuell kjøper i øya, så må dette gjøres av fagfolk som har kompetanse og utstyr til å utføre slike jobber. Litt stålull holder ikke mål her. Det blir bare "jalla".  

 

Lykke til!  :wink:

Link to post

Utfrå det eg ser av bildene så ser sylindrene normal blanke ut, Ingen slitekant. Godt emne for enkel honing med håndverktøy.   Iallefall titals ganger har eg fjerna aluminiumskladd i maskiner frå feks varmkjørte stempel med forskjellige syrer, stålull, smergel og avslutta med honing.  For mekanikeren er fingre og øyne de viktigste verktøy.  

Men eg ville lagt en del arbeid ned i å finne årsaken før eg starta reparasjon.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...