geggen20 Startet 9.April.2015 Link til dette innlegget Startet 9.April.2015 Eg har kjøpt meg en motor, en yanmar 6lpa-stzp med ett hull i ett stempel. Eg har ikke sett inni motoren men han forige eieren har åpnet den og hullet er like stort som en neggel , delen som blei knekt av blei sugt inn i turboen og satt den fast. Så dei hadde kjøpt ny turbo og prøvd motoren før dei hadde åpnet den og funnet hullet. Motoren gikk med det hullet i stempelet. Så er det noen pittesmå riper i sylinderen. Så det er lurer på kva er det som kan ha forårsaket dette, toppen er vist fin. Er det ei dyse som har hengt seg opp eller tettet seg kansje? og hvor er det billige stempelkit til denne motoren, eg fikk pris her i ålesund og der skal dei ha 55000kr for alle stempel med stempelringer. Mulig det er billigere i utlandet? Og evt hvis ripene er for stor til å hones vekk og den må borres er det mulig å bare skifte sylinder foring på disse motorane? Og hvis ripene er små holder det kansje bare å hone den sylinderen som er skadet da og skifte bare 1 stempel kansje. Og er det noen som kan hjelpe meg med vilken årsmodell dette er m51906 er serienr på denne motoren. Eg har hørt att noen av disse motorane kan ver problem motorer. Denne motoren har gått ca 1000timer før havari. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Det er relativt mye deler på Ebay til 6LP motorene. Forsøk der først.... Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
adeneo Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Det var en tråd for en del år siden om 6LP motorene, og rettsaken som ble ført angående ventildropp -> https://baatplassen.no/i/topic/68273-motorhavari-p%C3%A5-yanmar-6lpa-stp-290-hk/ Dersom keeperne faller ut og ventilen faller ned i sylinder, så kan det slå hull i stempel, uten at jeg vet om det er tilfelle her. Forøvrig burde du sjekket litt nøyere før du kjøpte den motoren, hvis ikke jeg husker feil har ikke 6LP motorene foringer, og de har herdet sylindervegger fra fabrikk, slik at de ikke kan bores. For din skyld håper jeg at jeg husker feil, eller at det ikke er riper å snakke om i sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Får satse på att den går Ann å bore, man fikk vertfall kjøpt overdim stempel når eg var ute å spurte i sta så da må den vel kansje gå Ann å bores Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Mulig det er en Toyota blokk. Hørte om en som hadde byttet blokk kjøpt hos en bilopphugger. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Dykker Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Yanmar290 6LPA er samme motor som sitter i Toyota Landcruiser. Toyota 1-HD-FT. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Har inte jättebra koll på yanmars motorer. Men om en ventil ramlar ner brukar du märka det ganska tydligt. Jag skulle tro mer på att en spridare som har börjat droppa (öppnar vid för lågt tryck/otät) ganska säker på att det går att borra det mesta :) och eventuellt kan man sleeva cylindern. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Takker for all hjelp , eg får ta å se etter ei sånn landcruiser blokk hvis ropene er for grov til å Jones . Er det samme stempel i dei bilmotorane som i båtmotorane? Eller er det bare blokka som er lik? Eg tror motoren min er 99mod stemmer dette med serienr? Ja det første som slo med var att ei dyse hadde hengt seg opp siden toppen var fin og hel Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Toyota 1-HD-FT motoren er helt lik som Yanmar 6LP utenom cam, brennstoff ventiler og stempler Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Takker:) vet noen om det går fint å borre disse blokkene? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Sylindrene på disse motorene kan bores opp. Maksimum diameter 94,23 mm Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Ja det går helt fint over dim finnes til 6LP. Det finnes tre forskjellige størrelser av standard stempel se på stempelkronen hvilket merke som er i den boringen som er skadet, hvis du bruker merke 3 så kan du hone den til max 94,030 mm max boring er 94,23 mm Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Eg trur motorverksted, Auto 23 feks, kan sveise i og hone sylinder til orginal dimmensjon. Det blir kanskje billigere å reparere 1 sylinder en å bore alle. For du bør ikkje kjøre med ein overdimmensjonsboret og 5 orginale. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
geggen20 Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Såg ikke så gale ut, virka som sylinderen bare har fått ett skrubbsår. Ventilene ser også fin ut, virker som den biten som har knøkke av har bare blitt sugd ut og inn i turboen. Det var sylinder 3 som var skadet så e skal ta en full sjekk på ventilene der. Det står b2 på stempela noen som vet kor mye dei kan hones? Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 16.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Blir vel 94.020 som er maks honing på meg da? Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Noen som har en anelse på kva som kan ha sjedd her? Løfterane og ventilene ser helt fin ut. Er det bare ei dyse som har hengt seg opp og smeltet hull kansje? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Jeg ville bare ha honet sylinder og satt i et nytt stempel. Og sjekket dysa. Men det er nå meg da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
geggen20 Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 No var e heldig dette var ikke riper ,det var bare ett Alu belegg som hadde lagt seg i sylinderen fra stempelet. Satt å gnika ei stund med stålull så hona e litt med stempelet helt i bunn ,og no er alt vekke:) men når eg skal ta ut stempelet skal eg hone sylinderen skikkelig. Men eg ser att alle dei andre sylinderane er helt glassert, det skader vel ikke å hone noen snurr på dei andre sylinderane også når stempela er i bunn? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Då bør du vel bytte stempelringer også trur eg. Forøvrig heldig då med den skadde sylinderen :-) Enig med index. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
adeneo Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 (redigert) Dette er et prosjekt jeg holder meg unna, men må likevel skyte inn at det nytter ikke med stålull og honedings på drillen, du må ta med dette til et motorverksted som vet hva de driver med å få honet det, samt få sjekket at ting er i orden. Vi snakker her om riper som er så små at de knapt kan kjennes med neglen, det er snakk om en tiendels millimeter, og etter et slikt stempelhavari må det sjekkes nøye at det ikke er unrundhet eller små skader i sylindrene osv. noe et motorverksted ser med en gang under honing. Dersom sylindrene er ser ut som de er glasert, veldig blanke, nesten chrome, ikke rot med jalla honeverktøy eller stålull i noen av sylindrene, ta dette med til et motorverksted som har erfaring, og spør de om hvorfor det er slik, det er nok en grunn til at de er blanke, og det ikke har blitt noe særlig riper fra stempelet. Redigert 18.April.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 No var e heldig dette var ikke riper ,det var bare ett Alu belegg som hadde lagt seg i sylinderen fra stempelet. Satt å gnika ei stund med stålull så hona e litt med stempelet helt i bunn ,og no er alt vekke:) men når eg skal ta ut stempelet skal eg hone sylinderen skikkelig. Men eg ser att alle dei andre sylinderane er helt glassert, det skader vel ikke å hone noen snurr på dei andre sylinderane også når stempela er i bunn? Sier meg enig med adeneo. Skal du overhale sylindrene / stemplene på en slik måte at du stoler på motoren din og ikke minst se eventuell kjøper i øya, så må dette gjøres av fagfolk som har kompetanse og utstyr til å utføre slike jobber. Litt stålull holder ikke mål her. Det blir bare "jalla". Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Utfrå det eg ser av bildene så ser sylindrene normal blanke ut, Ingen slitekant. Godt emne for enkel honing med håndverktøy. Iallefall titals ganger har eg fjerna aluminiumskladd i maskiner frå feks varmkjørte stempel med forskjellige syrer, stålull, smergel og avslutta med honing. For mekanikeren er fingre og øyne de viktigste verktøy. Men eg ville lagt en del arbeid ned i å finne årsaken før eg starta reparasjon. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.