Yanmar 6LPA-STP 290 Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Er det noen som vet om det er en produksjonsfeil på disse motorene - har nå to totalhavarerte motorer uten å finne årsak??? Yanmar er lite hjelpsomme. Noen med erfaringer??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
softice Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Jeg ved ikke om dette kan hjælpe jer? Hilsen Jan:flag_da: Yanmar tech bulletin MSB 02-049 July 3rd 2002 : Section: Yanmar LP Series Topic: Yanmar Valve Failure and Law Suite Subject: Yanmar 6LP Valve Failure Lawsuite.....This posting Yanmar 6LP Valve Failure Lawsuite.....This posting is to inform all Yanmar 6LP owners of the 300hp and 315HP engines that a class-action suit will be filed again Yanmar due to their neglect to recall the 6LP´s due to their exhaust valve failures that have taken place since production in 1996. If you haven´t had a failure as of yet, you will! It´s all just a matter of time. On average, the engine´s #1 exhaust valve assembly will explode at approximately 700 hrs. Take it from experience, mine went while running at 3,300 RPMs on an engine that has 1,030 hrs. and eight months after the two year warranty period. The lawyers representing this case already have won in the past against Yanmar for individuals with these same problems. There is no cost associated with you to join in, so please reply to me so we can talk further. Again, this is very important for all Yanmar 6LP owners of the 300HP and 315HP models commonly know as 6LP-STE or 6LP-STZE. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
EIRINA Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Er det ingen som kan Yanmar her nå ??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Ja som det står i Yanmar settelment saken så har disse en lei tendens til og "miste" Halvmånene som holder ventil brikke og ventil på plass.. med derav ventil drop og havari som resultat. Har du gamle motorer?? mange timer? Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Yanmar 6LPA-STP 290 Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Takk for svar - jeg har fått med meg rettsaken i USA og har PDF dokumentet, men det står ingen årsak til havariene bare, hva som går galt - dette er det samme som har skjedd med våre motorer. Motor nr.1 er en 2005 modell som har gått i underkant av 400 timer. Motor nr.2 var en nyere modell som hadde gått ca 3 1/2 time. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Det må jo være en feil i produksjonen på den siste... Var det samme feil på begge motorene? Hvor mye turtall klarte du på maks? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 oi oi , første gangen jeg hørt om dette, har jo levert endel av de maskiner med båt, men ikke hørt om noen som fått noen havari.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Yanmar 6LPA stp har en ganske liten klaring mellom ventilen og ventilstyringen Intaksventin 0,020mm og eksosventilen har 0,035mm. Så hvis motoren går tungt så blir eksosventilen for varm og begyner og knipe og du får haveri på motoren. Yanmar 6lp stp bør nå et turtal på minst 3950 helst 4000 rmp Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Da ender det bare med brente ventiler. Er det hydrauliske løftere på denne motoren? Hvis ikke, så er disse klaringene alt for trange. Sikker poå at det ikke er tommer det er snakk om på disse målene? Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Det er ikke hydrauliske løftere og målene er i mm så klaringen er i minste laget hvis motortn går tungt Standard oil clearance: • Intake valve: 0.025 mm • Exhaust valve: 0.035 mm Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Yanmar 6LPA-STP 290 Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Takker for interesante innspill. Ja det er nøyaktig det samme som har skjedd i begge motorene, havariene har startet i dieselpumpa og deretter ført til at ventiler, ventilforinger, stempler, råder, rådelager etc etc har gått til Hvis noen kjenner til dette, vil det være til stooor hjelp Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Hva er max turtal på motorene dine? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Virker som at motorene har gått magrere og magrere med det resultatet at ventiler har brent seg, og at den økte varmen ved magrere med diesel har dratt med seg en megde feil på veien Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Trodde ikke dette kunne skje med Yanmar motorer... lykke til videre Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Yanmar 6LPA-STP 290 Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Vi trodde heller ikke dette kunne skje med Yanmar motorer, det var derfor vi kjøpte Yanmar. 3800-3900 omdreininger er max, ser da av svaret fra Liberty at dette kan være litt snaut for disse motorene, hva innebærer det Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Ja, er produksjonfeil/svakhet på noe ventil greier har jeg hørt, liten klaring mener jeg og huske? Så det tettes i systemet, og dermed havari.. Merkeligt at ikke Yanmar Opplyser om dette! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Hvis motorene ikke oppnår høytnok turtal så blir eksostempen for høy og etter en stund får du motorhaveri Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Kjører den gamle Sabben min under maks turtall, og dette skjer ikke. Den eneste muligheten er at båten går med for tunge propellere, og ikke får nok turtall av den grunn..... Uansett så burde evnt elektronikken justere dette riktig Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Yanmar 6lp er en makanisk styrt motor og det er ikke et snev av elektronikk på denne motoren Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Ok...den er grei.. Klarer ikke motorene maks turtall uansett? Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Lurer dere på noe ang. denne motoren, sjekk Her, Så slipper du og spørre, så får du jo 100% rett spec om motor og Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Dette hørtes ikke kjekt ut. , havariene har startet i dieselpumpa og deretter Hva legger du i dette, hvordan har du avdekket at havariene startet i dieselpumpa? Er det spon fra pumpa som har skadet motoren eller termiske belastninger grunnet feil innsprøytning? Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Trenger du deler så har jeg en masse 6lp deler liggene Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Yanmar 6LPA-STP 290 Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Takk for det Liberty, men jeg er dessverre ikke motorkyndig, så dette må dessverre et verksted ordne og dette blir DYYYRT. Det er undersøkelser som har kommet frem til at dette er rekkefølgen på havariene - dieselpumpene har tydligvis hatt mangel på smøring eller sirkulasjon? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Det er undersøkelser som har kommet frem til at dette er rekkefølgen på havariene - dieselpumpene har tydligvis hatt mangel på smøring eller sirkulasjon? Har ikke hørt at det var en slik sammenheng på de motorene som har havarert i USA? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.