Jump to content

Motorhavari på Yanmar 6LPA-STP 290 HK


Yanmar 6LPA-STP 290

Recommended Posts

Er det noen som vet om det er en produksjonsfeil på disse motorene - har nå to totalhavarerte motorer uten å finne årsak??? Yanmar er lite hjelpsomme. Noen med erfaringer??? :wflag:

Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke om dette kan hjælpe jer?

Hilsen Jan:flag_da:

 

Yanmar tech bulletin MSB 02-049 July 3rd 2002 :

Section: Yanmar LP Series

Topic: Yanmar Valve Failure and Law Suite

Subject: Yanmar 6LP Valve Failure Lawsuite.....This posting

 

Yanmar 6LP Valve Failure Lawsuite.....This posting is to inform all Yanmar 6LP owners of the 300hp and 315HP engines that a class-action suit will be filed again Yanmar due to their neglect to recall the 6LP´s due to their exhaust valve failures that have taken place since production in 1996. If you haven´t had a failure as of yet, you will! It´s all just a matter of time. On average, the engine´s #1 exhaust valve assembly will explode at approximately 700 hrs.

Take it from experience, mine went while running at 3,300 RPMs on an engine that has 1,030 hrs. and eight months after the two year warranty period.

 

The lawyers representing this case already have won in the past against Yanmar for individuals with these same problems. There is no cost associated with you to join in, so please reply to me so we can talk further. Again, this is very important for all Yanmar 6LP owners of the 300HP and 315HP models commonly know as 6LP-STE or 6LP-STZE.

Link to post
Share on other sites

Ja som det står i Yanmar settelment saken så har disse en lei tendens til og "miste" Halvmånene som holder ventil brikke og ventil på plass.. med derav ventil drop og havari som resultat.

Har du gamle motorer?? mange timer?

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar - jeg har fått med meg rettsaken i USA og har PDF dokumentet, men det står ingen årsak til havariene bare, hva som går galt - dette er det samme som har skjedd med våre motorer. Motor nr.1 er en 2005 modell som har gått i underkant av 400 timer. Motor nr.2 var en nyere modell som hadde gått ca 3 1/2 time.

Link to post
Share on other sites

Yanmar 6LPA stp har en ganske liten klaring mellom ventilen og ventilstyringen Intaksventin 0,020mm og eksosventilen har 0,035mm. Så hvis motoren går tungt så blir eksosventilen for varm og begyner og knipe og du får haveri på motoren. Yanmar 6lp stp bør nå et turtal på minst 3950 helst 4000 rmp

Link to post
Share on other sites

Da ender det bare med brente ventiler. Er det hydrauliske løftere på denne motoren? Hvis ikke, så er disse klaringene alt for trange. Sikker poå at det ikke er tommer det er snakk om på disse målene? :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Det er ikke hydrauliske løftere og målene er i mm så klaringen er i minste laget hvis motortn går tungt

 

Standard oil clearance:

• Intake valve: 0.025 mm

• Exhaust valve: 0.035 mm

Link to post
Share on other sites

Takker for interesante innspill. Ja det er nøyaktig det samme som har skjedd i begge motorene, havariene har startet i dieselpumpa og deretter ført til at ventiler, ventilforinger, stempler, råder, rådelager etc etc har gått til :headbang: Hvis noen kjenner til dette, vil det være til stooor hjelp :confused:

Link to post
Share on other sites

Vi trodde heller ikke dette kunne skje med Yanmar motorer, det var derfor vi kjøpte Yanmar. 3800-3900 omdreininger er max, ser da av svaret fra Liberty at dette kan være litt snaut for disse motorene, hva innebærer det :confused:

Link to post
Share on other sites

Ja, er produksjonfeil/svakhet på noe ventil greier har jeg hørt, liten klaring mener jeg og huske? Så det tettes i systemet, og dermed havari.. Merkeligt at ikke Yanmar Opplyser om dette! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Kjører den gamle Sabben min under maks turtall, og dette skjer ikke. Den eneste muligheten er at båten går med for tunge propellere, og ikke får nok turtall av den grunn..... :confused: Uansett så burde evnt elektronikken justere dette riktig :confused:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Lurer dere på noe ang. denne motoren, sjekk Her, Så slipper du og spørre, så får du jo 100% rett spec om motor og :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes ikke kjekt ut.

 

, havariene har startet i dieselpumpa og deretter

 

Hva legger du i dette, hvordan har du avdekket at havariene startet i dieselpumpa?

Er det spon fra pumpa som har skadet motoren eller termiske belastninger grunnet feil innsprøytning?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Takk for det Liberty, men jeg er dessverre ikke motorkyndig, så dette må dessverre et verksted ordne og dette blir DYYYRT.

 

Det er undersøkelser som har kommet frem til at dette er rekkefølgen på havariene - dieselpumpene har tydligvis hatt mangel på smøring eller sirkulasjon?

Link to post
Share on other sites

Det er undersøkelser som har kommet frem til at dette er rekkefølgen på havariene - dieselpumpene har tydligvis hatt mangel på smøring eller sirkulasjon?

Har ikke hørt at det var en slik sammenheng på de motorene som har havarert i USA?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...