Jump to content

Erfaringer med Suzuki df 100/115 på Mørebas 17 HT


ballistic

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å bytte ut min gode gamle Mercury rekkesekser 90 HK med nyere firetakter for å oppnå bedre drivstoffokonomi. Nye firetaktere veier jo fort en del, og Mørebasen er jo i utgangspunktet noe baktung. Har montert Smarttabs for å få en mere stabil gange, og  dette ser ut til å fungere bra. Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en ny lettvekter i 60 HK klassen, men er redd dette kan bli litt tamt da mørebasen nok veier ca 550-600 kg. Båten er ikke skumlagt så antar at vekta stemmer bra. Noen som har erfaringer med Suzukis 100/115 hk ? Antar at en slik motor ikke vil trenge å kjøres like hardt som en mindre motor for å holde marsjfart. Synes skroget oppfører seg best mellom 22-29 knop.

Link to post
Share on other sites

Lavest vekt i 100/115 hk klassen har nok den nye Mercury 2,1 liter 4-takt med kun 163 kg.

Og muligens lavest pris også.  

Vedlikeholdsmessig den minst krevende i klassen, med bl.a. justeringsfrie ventiler.

Har kjøpt meg en slik 115 hk som skal på til årets sesong.

 

Jeg hadde en Mørebas 17 i 2002 med DF70 som vel veide ca 160 kg.

Med Smarttabs funket det ganske bra. Fikk 30 GPS-knop med stålpropell.

Med dagens nye Mercury 2,1 liter og 60% større sylindervolum enn datidens DF70 hadde det nok blitt mere fart ja.

Hadde sikkert holdt med 100 hk men i våre dager er jo prisforskjellen til 115 hk minimal.

Ser man kun på vekt så er jo E-tec 90 og DF90A noe lettere men helt klart vesentlig svakere.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den "hotteste" motoren du kan kjøpe pr i dag er nok den nye Mercury serien som 'Teerex' nevner.

Men har du en Suzuki forhandler i nærheten så kjøp heller den. Greit å ha en forhandler i nærheten.

Dei nye Suzukiene er glimrende motorer ,kompakte og fine på alle måter.

Link to post
Share on other sites

Ja Suzuki er bra men man slenger jo på ca 20 kg mere bakpå hekken, på en båt konstruert for adskillig lettere 2-takts motorer.

Om max. effekt ønskes er jo den nye Yamaha F130 i den samme vektklassen (10 kg mere enn Mercury F115), selv om den har mindre sylindervolum så har den mere high-tech.

Men det er vel ikke toppfart som er målet  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

90 hk jeg har nå veier vel ikke mere enn ca 145 kg, og er vel relativt lett etter dagens målestokk. På flatt hav klarer jeg vel 33-34 knop i dag, men synes skroget har en del begrensninger i krapp sjø mtp komfort. Mercury er forsåvidt også min favoritt ,men har fått et tilbud på en brukt Suzuki 2011 100 hk som er gått ca 100 timer. Vurderer denne da jeg prøver å holde kostnadene nede. Er jo tross alt en gammel båt vi snakker om..

Link to post
Share on other sites

Håper du er klar over vekta på den 2011-modellen.

Det er vel 189 kg og det er den gamle 1,95 liters blokka.

Den nye serien med 2,05 liter, Lean-burn teknologi og lavere vekt kom vel i 2012.

Så da bli det ca 45 kg ekstra vekt på hekken i forhold til din gamle.

Tror heller jeg ville ha funnet en DF90A 1,5 liter (kom i 2009) som veier 155 kg.

Den har kanskje til og med noe lavere forbruk enn DF100TL.

 

Data på DF100TL

http://www.ssbilbehor.se/suzuki-df-100-tl-p-878-c-289.aspx

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo alt funker vel, men marginene blir mindre og mindre.

Med 160 kg motor uten smart tabs var min Mørebas 17 ikke så samarbeidsvillig. Ble noe galoppering rundt 28 knop og måtte trimme inn motor.

Mulig at den blir bedre i større fart men hvis marsjfart på 28 knop ønskes så...

Båten var vel opprinnelig godkjent for 85 hk 2-takter, med vekt rundt 120-130 kg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi skal være forsiktig med for høy vekt bak på en båt som ikke er designet for det, det er ikke sikkert at skroget vil gå optimalt i sjøen med høy vekt bak.

 

Dette har jeg erfaring med i fra før med en båt som aldri planet i sjøen ordentlig før farten egentlig var for stor. Straks en slakket av på gassen så sette den seg på baken og pløyde sjø, veldig irriterende.

 

Vet om en som hadde en 90 Honda bak på en 17 fot Mørebas, den var alt for tung for båten.

Link to post
Share on other sites

Vi skal være forsiktig med for høy vekt bak på en båt som ikke er designet for det, det er ikke sikkert at skroget vil gå optimalt i sjøen med høy vekt bak.

Dette har jeg erfaring med i fra før med en båt som aldri planet i sjøen ordentlig før farten egentlig var for stor. Straks en slakket av på gassen så sette den seg på baken og pløyde sjø, veldig irriterende.

Vet om en som hadde en 90 Honda bak på en 17 fot Mørebas, den var alt for tung for båten.

Som jeg skriver lenger oppe så har jeg hatt Honda 90 på en slik båt i 5 år og det var overhodet ingen vektproblemer,så dette du skriver her er bare tull.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

mye vekt i hekken er heller ikke noen fordel om man havner i dårlig vær og må kjøre i lav fart - da har man ikke mye effekt av trimflaps eller powertrim heller

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Folk kan jo ha forskjellige oppfatninger om hva som fungerer eller ikke, men den båten jeg sikter til var helt klart for tung bak, det endte med at eieren fikk støpt inn en kasse på hver side av motoren som ga økt oppdrift og fungerte som en forlengelse av bunnen bak.

Så noe tullprat er det ikke.

Link to post
Share on other sites

Lav vekt var grunnen til at jeg vurderte en lett 60 hk( liten motor, lavt forbruk) men om en må ligge på høyt turtall for å opprettholde  ønsket marsjfart går vel vinninga opp i spinninga. Har forøvrig kjørt en periode med 9,9/15 hk bakpå som dorgemotor , får jo da en totalvekt på ca185 kg på hekken; virket som båten taklet det greit men ønsker i utgangspunktet et lettere alternativ.Er kanskje like greit å gå for en ny 70/90 hk da

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde først en Honda 50 (ca 90kg) på den gamle Mørebasen min, og det funket forsåvidt ikke så verst, selv om den ikke greide mer enn ca 25 knop på max.

Ble frakjørt av hurtigbåten en gang (den gjorde 28 knop) så da bytta jeg til DF70.

Men idag ville jeg nok også ha vurdert en E-tec 90 på 145 kg til denne båten. Ikke den sterkeste 90 hk men den letteste.

Og veldig enkelt vedlikehold.

Men snakker man nytt så er ikke mellomlegget opp til Mercury F100/115 særlig mye, og det blir garantert merkbart friskere fraspark.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da ble det en Suzuki DF 100 2011 modell. Fikk en grei pris og motoren ser ut som ny. Har ikke sjøsatt ennå, så er spent på hvor mye den økte vekta på hekken vil påvirke sjøegenskapene. Satser på at det går greit og at det kan slutte å regne her i nord :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hmm... 190 kg på hekken.. blir spennende det  :smiley:

 

Men det været.....

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Min med F115 flyter like lett som med Honda 90 jeg hadde før, eksakt samme vekt.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...