Jump to content

Synspunkter: Combiskjerm, PC + TV ombord?


Marwin

Recommended Posts

Nå har jeg brukt 7" TFT-skjerm på TelChart-navigatoren i 2 år. Kjekt system, men syntes etterhvert at det ble LITT for liten skjerm... Og den 15" maritime skjermen jeg har stående, er for stor... Tok kontakt med PC-Styling i tønsberg og kjøpte en 10" TFT som kom i posten i går. Flott sak som kan henges opp og tiltes i alle mulige retninger.

Første "dings" som skal ombord når/hvis... jeg endelig får ut båten. :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Som nytt medlem, har jeg brukt dagen på forumet. Mye å se her.

Apropos TV i båt. Jeg har nettopp kjøpt en Pinnacle PCTV Hybrid Pro Stick, som er en USB enhet

som gir deg tv på laptoppen, og ikke bare det, men du får med en programpakke som gir deg ett fullt mediasenter.

Musikk, bildevisning, film og tv.

Har ikke fått prøvt den i båten ennå. da den står på land. Men har prøvt den hjemme, og den funker bra med en

brukbar antenne. ( den lille pisken som følger med, er bare beregnet på digital tv.)

Jeg fikk dette hos MPX for 895,-. Det er jo billig for ett tv, hvis du alikevel har en brukbar laptopp?

 

hilsen

Knut :flag:

Redigert av Knut T. (see edit history)

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Har du testet hvordan den oppfører seg i dagslys/solskinn?

Nope. Har ikke hatt tid, men skal komme tilbake med resultatet så snart jeg får prøvd den. Den 7"-skjermen jeg har brukt et par år, funker fint i sollys.

 

Forresten, velkommen på Bp Knut T. :yesnod:

USB-stick-TV-en du har, vil den funke mot det digitale bakkenettet som kommer??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på det, men i innstillingen i mediasenteret står det:

MPEG2 enkoding/dekoding aktivisert

MPEG4 enkoding/dekoding aktivisert :confused:

En av de første dagene etter jeg fikk den, satt jeg og søkte etter tv stasjoner, med bare den lille

pisken som fulgte med og som er beregnet på digitale signaler. Da fikk jeg plutselig inn TV2 og TVnorge

ganske så sylskarpt, mens det normalt nesten ikke er signaler i det hele tatt.

Det var bare den ene dagen. Senere var disse to kanalene svarte, så jeg lurte på om senderen på Bokn,

som jeg vanligvis får tv fra, drev på med prøvesending av digital tv?? :rolleyes:

Jeg har hørt at Rogaland er ett av de første stedene som skal sette i gang digital tv.

Du kan foresten lese mer om dingsen her: Visit My Website Her står det foresten at den bare mottar MPEG2, men jeg tror som sagt at det ikke er riktig,

knut :smiley:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

hei

Har lest gjennom denne linken og har etpar spørsmål!

GPS

Hva type og hva koster det med gps kort til pc.Antar at en må kjøpe kart i tillegg?

Tv tuner

Kan en bare ta en tur på Clas Olson for å kjøpe en analog tuner kort? muligens det er det billigste stedet?, en bør vel ha oppmontert antenne også?

 

are

Link to post
Share on other sites

hei

Har lest gjennom denne linken og har etpar spørsmål!

GPS

Hva type og hva koster det med gps kort til pc.Antar at en må kjøpe kart i tillegg?

Tv tuner

Kan en bare ta en tur på Clas Olson for å kjøpe en analog tuner kort? muligens det er det billigste stedet?, en bør vel ha oppmontert antenne også?

 

are

 

Og når du er på ClasOhlson, kjøper du denne:

 

382900_stor.jpg

 

som er en GPS-mus til kr 498. Kobles til USB-porten. Så da mangler du bare kartprogrammet.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

I USA går det greit å laste ned kart, men i Europa går det ikke an uten å betale. Vi har mange diskusjoner om hva som er gode kartsystemer for PC.

Spørsmålet er knyttet til flere forhold, bl.a. hvor man seiler. Dersom man seiler omkring Danmark (som kanskje de færreste her på BP gjør) har det private selskapet Nautische Veröffentlichung Verlagsgesellschaft utarbeidet 4 pakker for farvannet. Disse pakkene selges i en plastkoffert med prisen for 3 kart. Kofferten inneholder båtsportkart, havnelos, BSB-kart og navigasjonsprogram utviklet av Maptech. Kartene kan kobles opp mot mange typer GPS mottagere og fungerer utmerket. Jeg pleier å bruke dette systemet som "slave" når jeg seiler i Sverige, Danmark og Tyskland (hver sommer i omlag 10 år). Jeg har ikke funnet noe annet som gir så mye valuta for pengene. Jeg tror desverre at vi i Norge aldri får tilsvarende system. I Norge er man avhengig av hvor man seiler. BSB kartene går vel ikke lenger nord enn til omlag Ålesund. Derfor må man nom basere seg på kartprogram som baserer seg på kartbrikker (Bluechart, C-map eller Navionics). Programmer som anvender kartbriker er vel etter hvert så mange at jeg ikke tør å kommentere dette ytterligere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...