Jump to content

Påhengs til barn. Ok med 10 hk?

mulder99

Recommended Posts

Absolutt.

Det er vel noe med lengde også? Er det 8m? (der var den lengden igjen :-))

Det stemmer. Jeg lurte et øyeblikk på om man hadde fjernet regelen som angår båtens lengde, men den har bare blitt erstattet/utvidet. For båter over 8 meter er det krav til båtførerbevis og det kan man ikke få før man er 16 år. Forøvrig er det ok med 10 hk, du trenger ikke å gå ned til 9.9 hk. Det er antakelig også greit med 10.05 hk ettersom man godtar opp til 7.5 kW. Forskriften lyder:

"Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t) ved motordrift, eller

b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5 kW."

Det slår meg at hvis man har en båt som er nøyaktig 8 meter lang og ikke har mer enn 10 hk, så vil denne neppe gå fortere enn 10 knop (avhengig av båttype og spesielt båtens vekt). Det betyr at den kan føres av barn under 16 år og de trenger ikke å bruke vest. Vestpåbudet gjelder bare for båter under 8 meter, mens kravet til båtførerbevis bare gjelder for båter over 8 meter. Altså kan man unngå begge kravene dersom båten er nøyaktig 8 meter lang.

For ordens skyld, her er forskriften: http://lovdata.no/forskrift/2009-03-03-259/§7

Redigert av Stradivarius (see edit history)

Loven er klar:

§ 5.Minstealder

Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t) ved motordrift, eller

b) har motor med større ytelse enn 10 HK

Det står STØRRE ENN 10 hk. Dvs 10 hk er ok.

Det er nok heller farten på 10 knop som er kritisk ifht å bli stoppet av politiet.

Kk

Ja.. Så om båten går mindre en 10 knop så kan du ha maks 10hk. Går båten fortere enn 10 knop med 10hk, så må du ha mindre motor, kansje 6hk gjør slik at båten går for eksempel 9,5 knop. Da er den lovlig for personer under 16 år.

Går båten 15 knop med en 8 hester, så har dei ikkje lov å føre den. Meget enkle regler.

Redigert av bellen (see edit history)

Dersom det er snakk om en jolle, er nok KongKing inne på noe vesentlig, nemlig at farten vil bli ulovlig høy. Men hva slags båt er det snakk om og hva er topphastigheten til denne båten med 10 hk? Det første jeg tenkte var at hvis båten er stor nok og tung nok (men ikke større enn 8 meter) så kan det hende at topphastigheten ikke er høyere enn 10 knop. Men min neste tanke var at det er snakk om en påhengsmotor, og følgelig snakker vi ikke om en snekke. Jeg tviler på om det i det hele tatt finnes båter som i dag leveres med 10 hk påhengsmotor og som ikke går fortere enn 10 knop.

Men det går kanskje an å plombere motoren slik at båten ikke går fortere enn 10 knop. Et annet forslag jeg har sett er å bytte til mindre propell og/eller en propell med lavere stigning. Dette vil riktig nok kunne medføre mindre effektiv gange og man må dessuten passe på at motoren ikke går opp i for høyt turtall dersom det ikke er en elektronisk turtallssperre. Jeg ville i hvert fall tenkt meg om før jeg kjøpte en undermotorisert båt, både med tanke på annenhåndsverdi og med tanke på den dagen barnet fyller 16 år.

Er det forresten kurrant å endre effekten elektronisk til hva en måtte ønske? Det er jo slik at f.eks. Yamaha leverer den samme motoren med forskjellig effekt hvor den eneste forskjellen bortsett fra tallet som står på motordekselet ligger i softwaren som styrer motoren. Dette er jo tilfellet med F225, F250 og F300. Så man skulle jo tro at det ville være mulig å rett og slett tune ned en motor på 10 hk til f.eks. 6 hk for å få topphastigheten ned under 10 knop. Så kan man jo bare tune den opp igjen når denne begrensningen ikke lenger er aktuell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...