mulder99 Startet 9.April.2015 Del på Facebook Startet 9.April.2015 Hei Angående regler for barn i båt. Ser på diverse nettsteder at barn kan kun kjøre påhengs UNDER 10 hk. Er det ok med 10 hk, eller må det være 9,9? Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 http://www.batmagasinet.no/artikkel/obligatorisk-b%C3%A5tf%C3%B8rerpr%C3%B8ve-disse-reglene-gjelder Her står det maks effekt 10hk, men mener å ha hørt at 9,9 kom pga denne regelen? Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Lars Martin Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Og ikke minst. Båten må ikke kunne gå fortere enn 10knop! Altså. -Under 10Hk OG -Under 10 knop. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
LM 605 Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Og ikke minst. Båten må ikke kunne gå fortere enn 10knop! Altså. -Under 10Hk OG -Under 10 knop. Ja det er vel ang. 10knop`s grense det "syndes" mest på. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Absolutt. Det er vel noe med lengde også? Er det 8m? (der var den lengden igjen :-)) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Stradivarius Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 (redigert) Absolutt. Det er vel noe med lengde også? Er det 8m? (der var den lengden igjen :-)) Det stemmer. Jeg lurte et øyeblikk på om man hadde fjernet regelen som angår båtens lengde, men den har bare blitt erstattet/utvidet. For båter over 8 meter er det krav til båtførerbevis og det kan man ikke få før man er 16 år. Forøvrig er det ok med 10 hk, du trenger ikke å gå ned til 9.9 hk. Det er antakelig også greit med 10.05 hk ettersom man godtar opp til 7.5 kW. Forskriften lyder: "Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten: a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t) ved motordrift, eller b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5 kW." Det slår meg at hvis man har en båt som er nøyaktig 8 meter lang og ikke har mer enn 10 hk, så vil denne neppe gå fortere enn 10 knop (avhengig av båttype og spesielt båtens vekt). Det betyr at den kan føres av barn under 16 år og de trenger ikke å bruke vest. Vestpåbudet gjelder bare for båter under 8 meter, mens kravet til båtførerbevis bare gjelder for båter over 8 meter. Altså kan man unngå begge kravene dersom båten er nøyaktig 8 meter lang. For ordens skyld, her er forskriften: http://lovdata.no/forskrift/2009-03-03-259/§7 Redigert 9.April.2015 av Stradivarius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 http://www.batmagasinet.no/artikkel/obligatorisk-b%C3%A5tf%C3%B8rerpr%C3%B8ve-disse-reglene-gjelder Her står det maks effekt 10hk, men mener å ha hørt at 9,9 kom pga denne regelen? 9,9 kom for å slippe unna HK-avgiften. Den begynte ved 10HK. Sitér dette innlegget Link to post
mulder99 Svart 9.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2015 Takker for tilbakemeldingene. Men blei ikke så mye klokere. Noen sier 10 hk er ok, mens andre sier 9,9. Grunnen til mitt spørsmål er at jeg skal bestille båten i morgen, men den leveres med 10 hk. Tviler på de på båtsenteret heller ikke vet helt sikkert :-) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Loven er klar: § 5.Minstealder Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten: a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t) ved motordrift, eller b) har motor med større ytelse enn 10 HK Det står STØRRE ENN 10 hk. Dvs 10 hk er ok. Det er nok heller farten på 10 knop som er kritisk ifht å bli stoppet av politiet. Kk Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Hvis barnet er under 16 år spiller det ingen rolle om motoren er 8. 9,9. 10. eller 50 hk, så lenge båten går over 10 knop noe den ganske sikkert gjør, ikke tillat er det uansett! Så glem hk grenser de er i praksis gydlige kun for båt med deplasementsskrog. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Du har da fått svaret? Strandivarius siterte direkte fra Lovdata. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Ehhh.... Skal man holde seg til loven er det ikke lov med mer enn 10 hk. At det er vanskelig å finne en jolle som ikke går over 10 knop er jeg enig er en utfordring... [emoji6] Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 (redigert) Ja.. Så om båten går mindre en 10 knop så kan du ha maks 10hk. Går båten fortere enn 10 knop med 10hk, så må du ha mindre motor, kansje 6hk gjør slik at båten går for eksempel 9,5 knop. Da er den lovlig for personer under 16 år. Går båten 15 knop med en 8 hester, så har dei ikkje lov å føre den. Meget enkle regler. Redigert 9.April.2015 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mulder99 Svart 9.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2015 Takker for oppklaringen. Angående 10 knop grensen er det ikke problem å sette inn en fysisk stopper slik båten ikke kommer over 10 knop. Det er lovlig Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Dersom det er snakk om en jolle, er nok KongKing inne på noe vesentlig, nemlig at farten vil bli ulovlig høy. Men hva slags båt er det snakk om og hva er topphastigheten til denne båten med 10 hk? Det første jeg tenkte var at hvis båten er stor nok og tung nok (men ikke større enn 8 meter) så kan det hende at topphastigheten ikke er høyere enn 10 knop. Men min neste tanke var at det er snakk om en påhengsmotor, og følgelig snakker vi ikke om en snekke. Jeg tviler på om det i det hele tatt finnes båter som i dag leveres med 10 hk påhengsmotor og som ikke går fortere enn 10 knop. Men det går kanskje an å plombere motoren slik at båten ikke går fortere enn 10 knop. Et annet forslag jeg har sett er å bytte til mindre propell og/eller en propell med lavere stigning. Dette vil riktig nok kunne medføre mindre effektiv gange og man må dessuten passe på at motoren ikke går opp i for høyt turtall dersom det ikke er en elektronisk turtallssperre. Jeg ville i hvert fall tenkt meg om før jeg kjøpte en undermotorisert båt, både med tanke på annenhåndsverdi og med tanke på den dagen barnet fyller 16 år. Er det forresten kurrant å endre effekten elektronisk til hva en måtte ønske? Det er jo slik at f.eks. Yamaha leverer den samme motoren med forskjellig effekt hvor den eneste forskjellen bortsett fra tallet som står på motordekselet ligger i softwaren som styrer motoren. Dette er jo tilfellet med F225, F250 og F300. Så man skulle jo tro at det ville være mulig å rett og slett tune ned en motor på 10 hk til f.eks. 6 hk for å få topphastigheten ned under 10 knop. Så kan man jo bare tune den opp igjen når denne begrensningen ikke lenger er aktuell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.