Maggen Startet 9.April.2015 Del på Facebook Startet 9.April.2015 Hei. Jeg har en skibsplast 14fot (230kg) med en m40c361a tohatsu.Og skulle gjerne hatt noen tips til propell. Den jeg har på nå er feil stigning (16) i forhold til båt/motor. Når jeg nådde maksfart lå turtallet på rundt 3700-3800. Og har hørt at den motoren bør ha et turtall på 5000-5800 men det optimale var 5600-5800. Så hvilken Stignig anbefaler dere at min nye propell skal være?Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Propell hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 (redigert) Hmm du ligger altså 2000 rpm for lavt og det er jo mildt sagt ekstremt (og ikke bra for motor heller). En slik motorisering bør vel greie drøyt 30 knop, minst. Vet du hvor mye fart du fikk? 23-24 knop kanskje? Hvordan fikk du så feil propell? Bytta motor? Har du korrekt stammelengde? Utvekslingen din er vel 1,92:1 så du må vel ned på ca 13 tommer i første omgang. 16" skal gi ca 36-37 knop ved 5600 rpm men så sterk er jo ikke motoren. Med 13" bør du greie ca 30 knop iallefall. Forutsatt at alt ellers er i orden med motoren. Redigert 9.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Maggen Svart 9.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2015 (redigert) Takk for svar Jeg har kortstammet motor som passer til båten. Jeg tror ikke at jeg fikk noe høyere fart enn litt over 20knop. Jeg kjøpte motoren med denne propellen og vi merket fort at denne propellen var for stor. Jeg får prøve med 12 eller 13 blir nok betraktlig bedre med 30knop enn 20ca Redigert 9.April.2015 av Maggen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Jeg prøvde å regne ut litt bedre, og 11 blir nok for smått så jeg korrigerte til ca 13 tommer siden båten er såpass lett. Men har du ofte mye folk/last i båten så er kanskje 12 bedre, men bare en måte å finne ut av. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Maggen Svart 9.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2015 Ja får prøve med 12 tommer ;) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 skibsplast selv oppgir 14-foteren til å gå i 28 knop m/ 40hk og 2 personer, så da er nok 12" et greit valg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 men hva med stålpropell og heise motor opp et hull eller to Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 (redigert) bredt, flatt skrog som gir mye våt flate , så tviler på at det er så mye å hente på slik optimalisering. Og prøver man å trimme skroget ut av vannet har den lett for å begynne å gallopere. En kompis hadde en slik med 60hk, ingen aning om fart da det var før gps'ens tidsalder (men føltes iallefall veldig fort, pga den før nevnte flate bunnen ) Redigert 11.April.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Maggen Svart 11.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2015 Tiltet motoren opp litt men da var det lett for å få litt hopping. Disse båtene er kjent med hopping Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 Hvilken olje bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Maggen Svart 11.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2015 ikke noe spesiell olje vanlig olje fra biltema Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 tror neppe oljen har noen innvirkning her Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eddiken Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 , jeg kjøpte en båt med 40 hk tohatsu, der selger hadde brukt helsyntetisk olje, det visste ikke jeg, jeg fikk bare 3200 omdr, med en gang jeg hadde på 2-takts olje, suste jeg opp til 5400 omdr Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Helsyntetisk 4-taktsolje ? Høres jo ut som motorskade om den ikke ville opp i turtall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eddiken Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Jepp, da jeg hadde kjørt opp tanken og fylte på 2-takt, da ble den god, du kan tro vi lurte på hva det var.. gikk heldigvis bra, men han som solgte hadde fylt full tank før jeg henta båten.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Skremmende Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eddiken Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Å han selger båter og tar service på motorer.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Med automix eller blandet på tanken ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eddiken Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Det er automix Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.