Båtkjøper Startet 10.April.2015 Del på Facebook Startet 10.April.2015 (redigert) Vi skal kjøpe vår første båt, og henger mer på finn.no enn sunt er ;-) Pr idag har vi ikke kommet over den perfekte båten, og begynner å bli litt stresset.. Er det sannsynlig at det meste nå er lagt ut, og at vi bør revurdere krav osv for å rekke en båt til mai/sesongstart? Det legges jo fortsatt ut en god del båter, men vet ikke når markedet er på topp? Det er snakk om daycruiser på ca 20 fot, firetakter, utenbords, gjerne Yamarin/Bella 620/621. Budsjett ca 200 000,- Dessverre er det veldig mange båter som har totaktere og derfor utgår. Også en del fine med innenbordsmotor. Vi er amatører og dette er vår første båt, så har fått nyttige tips her inne om motor osv, som firetakter osv :-) Redigert 10.April.2015 av Båtkjøper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Tror ikke dere skal være bekymret. Vil komme mange båter fremover. Ville forresten ikke utelukket en moderne totaktmotor som E-tec, hvis ikke dere har noen spesiell grunn til det. Sitér dette innlegget Link to post
Båtkjøper Svart 10.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2015 Ja, det er sant! Vi har forstått at E-tec er innenfor dersom det dukker opp på rette båten. Var vel en Evinrude E-tec jeg fikk bekreftet det på :-)Takk for svar - godt å høre at vi ikke bør få panikk enda ;-)Dessverre ser det ut som favoritten, Bella, stort sett er levert med totakter fra Mercury. Vil gjerne ha den båten med en firetakter..Vi får bare ha is i magen enn sålenge. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Tror absolutt de nyere to-takterne er bra. Litt mindre og enklere vedlikehold er det vel også. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Rushet for bruktbåter kommer i mai. Finværshelg og det vrimler av båter til salgs. Tror prisene vil falle litt også. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Båtkjøper Svart 10.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2015 Tror absolutt de nyere to-takterne er bra. Litt mindre og enklere vedlikehold er det vel også. Hvor ny bør motoren være isåfall? Sitér dette innlegget Link to post
Båtkjøper Svart 10.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2015 Rushet for bruktbåter kommer i mai. Finværshelg og det vrimler av båter til salgs. Tror prisene vil falle litt også. I mai håper vi å være på sjøen selv, hvertfall litt uti mai. Så det beste hadde vært om vi fant noe i april. Skal ikke være lett! Like stressende som huskjøp dette her ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Skulle kjøpt på høsten da sjø.... Selv byttet vi båt i fjor mai. Det lønner seg å være sikker før man kjøper. Mye penger og så skal man være fornøyd. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Båtkjøper Svart 10.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2015 Det er nok sant. Men vi ville unngå lagring osv. Vil heller kjøpe den nå, slik at den kan fraktes rett til båtplassen :-)Får bare håpe et godt alternativ dukker opp! Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Hvor ny bør motoren være isåfall? Det har jeg ikke helt oversikt over, men det var vel for ganske mange år siden at totaktere også kom seg innenfor miljøkrava. Sikkert noen andre som vet når dette var. Båter blir det nok av. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Ved mindre målet er dorging, er det ingen grunn til å frykte nyere totaktere. Mercury før 2005 kan være litt "ymse" men etter det er det stort sett greit. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Båtkjøper Svart 10.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2015 (redigert) Ved mindre målet er dorging, er det ingen grunn til å frykte nyere totaktere. Mercury før 2005 kan være litt "ymse" men etter det er det stort sett greit.Utfra tidligere tråd/svar her har vi fått inntrykk av at firetakter er "et must", men kanskje ikke?Vi kommer til å drive med mye kosekjøring, en mellomting mellom dorging og full fres tenker jeg, men ganske rolig kjøring. Vi har lest x antall tester osv, og fellesnevneren er at totakteren bråker en del mer enn firetakter. Hvor mye den bråker og hva det innebærer har jeg ingen formening om, da dette er første båten vår. Så vet ikke hva vi skal forvente.. Vi har vært mye i båt, men husker ikke støyen fra de motorene. Vil kunne kjøre rolig og snakke uten å måtte rope til hverandre, og ikke høres ut som en "rånebil(båt)" ;-) Redigert 10.April.2015 av Båtkjøper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Uten å dra igang en ny totakt/firtakt diskusjon vil jeg mene at firtaktere er tystere på lav turtall og noe gjerrigere på drivstoff. Totakter er lettere og bråker omtrent det samme når du kommer opp i fart. Økonomisk tipper jeg det kan gå på ett ut da den dyrere servicen på firtaktmotorer omtrent tas igjen av noe høyere forbruk og forbruk av totaktsolje på totaktern. Når dette er sagt har jeg personlig dårligere erfaring med Optimax en E-tec men sikkert andre som har annen oppfatning. Sitér dette innlegget Link to post
Knaren Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Hei, vil anbefale deg å satse på en båt med relativt ny motor. Vanskelig å se på en motor om den er godt ivaretatt, mye ymse på markedet. Heller litt eldre båt, mye lettere å pusse/rep småskader striper ol enn å få motorproblem. Sitér dette innlegget Link to post
Båtkjøper Svart 10.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2015 Båtene vi ser på er i hovedsak fra 2007 +/-, og motorene er gjerne samme modell. Tror vi bare har sett 1 båt der det har vært forskjellige årsmodeller, og da var faktisk motoren mye eldre. De fleste virker som de kan dokumentere årlig service osv, men man er vel ikke garantert noe uansett. Dessverre.Skulle gjerne hatt nyere, men det var dette budsjettet da ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 Jeg har brukt firetaktere siden de kom på markedet, så jeg er "fan". Vedrørende forbruk på annet enn dorgefart, så er EFI viktigere enn 2T/4T i følge min erfaring. Men det er uansett ikke drivstoffkostnaden som er den største kostnadsposten på en påhenger, det er kapitalslit. (Og eventuelt service hvis du ikke gjør det selv.) Gjør du servicen selv, så kjøper du girolje og motorolje på Biltema. Pakninger kan også kjøpes uorginalt. Jeg tok nettopp service på begge motorene mine, total kostnad rundt 600,- (Litt usikker på beløpet da jeg hadde endel olje fra før.) Siden jeg har så mye timer som jeg har i løpet av et år bytter jeg olje to ganger i året og oljefilter er en gang. Pakningene bytter jeg samtidig med oljefilteret. Jeg kjører veldig mye i dorgefart, og har da en liten påhenger i tillegg til hovedmotoren. Jeg skal love deg at forskjellen i forbruk på 80HK og 6HK er langt større enn forskjellen i forbruk for 2T/4T. :) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
nomen Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 Jeg ville uansett reist å kikket på båter som har "feil" motor for å høste egen erfaring.Se også på båter som er over/under bbudsjett. Jo flere båter du kikker på jo bedre rustet er du til å gjøre god vurdering på hvilken båt du vil ha og hva som er rett pris, og kan slå til når den rette båten dukker opp. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Vilma Benita Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Nå er vel ikke markedet for daycruisere og seilbåter, der jeg følger med, helt likt. Men erfaringen der er at markedet er litt merkelig. Vi har noen venner som er på jakt etter middels stor turseiler. Det virker klart som det er betydelig mangel på nyere slike båter i markedet, samtidig som kjøperne er kresne. Det medfører at gode objekter som legges ut til rett prisnivå blir solgt veldig raskt, mens båter som er overpriset, ikke har riktig utstyrspakke eller er i dårlig stand blir liggende på Finn i evigheter. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Båtkjøper Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 Tusen takk for alle gode innspill! Vi har is i magen litt til, før vi slipper panikken løs Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Nå er vel ikke markedet for daycruisere og seilbåter, der jeg følger med, helt likt. Men erfaringen der er at markedet er litt merkelig. Vi har noen venner som er på jakt etter middels stor turseiler. Det virker klart som det er betydelig mangel på nyere slike båter i markedet, samtidig som kjøperne er kresne. Det medfører at gode objekter som legges ut til rett prisnivå blir solgt veldig raskt, mens båter som er overpriset, ikke har riktig utstyrspakke eller er i dårlig stand blir liggende på Finn i evigheter. Kjøpte og solgte motorbåt i fjor mai. Det var det samme for dette markedet da. Pen og bra båt til riktig pris og min var solgt dagen etter annonsen ble lagt inn. Mye optimistisk prising der ute. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.