Jump to content

Båtkjøp; Begynner vi å få dårlig tid?

Båtkjøper

Recommended Posts

Vi skal kjøpe vår første båt, og henger mer på finn.no enn sunt er ;-)

Pr idag har vi ikke kommet over den perfekte båten, og begynner å bli litt stresset..

Er det sannsynlig at det meste nå er lagt ut, og at vi bør revurdere krav osv for å rekke en båt til mai/sesongstart?

Det legges jo fortsatt ut en god del båter, men vet ikke når markedet er på topp?

Det er snakk om daycruiser på ca 20 fot, firetakter, utenbords, gjerne Yamarin/Bella 620/621. Budsjett ca 200 000,-

Dessverre er det veldig mange båter som har totaktere og derfor utgår. Også en del fine med innenbordsmotor.

Vi er amatører og dette er vår første båt, så har fått nyttige tips her inne om motor osv, som firetakter osv :-)

Redigert av Båtkjøper (see edit history)

Ja, det er sant! Vi har forstått at E-tec er innenfor dersom det dukker opp på rette båten. Var vel en Evinrude E-tec jeg fikk bekreftet det på :-)

Takk for svar - godt å høre at vi ikke bør få panikk enda ;-)

Dessverre ser det ut som favoritten, Bella, stort sett er levert med totakter fra Mercury. Vil gjerne ha den båten med en firetakter..
Vi får bare ha is i magen enn sålenge.

Rushet for bruktbåter kommer i mai. Finværshelg og det vrimler av båter til salgs. Tror prisene vil falle litt også.

I mai håper vi å være på sjøen selv, hvertfall litt uti mai.

Så det beste hadde vært om vi fant noe i april. Skal ikke være lett! Like stressende som huskjøp dette her ;-)

Ved mindre målet er dorging, er det ingen grunn til å frykte nyere totaktere. Mercury før 2005 kan være litt "ymse" men etter det er det stort sett greit.

Utfra tidligere tråd/svar her har vi fått inntrykk av at firetakter er "et must", men kanskje ikke?

Vi kommer til å drive med mye kosekjøring, en mellomting mellom dorging og full fres tenker jeg, men ganske rolig kjøring.

Vi har lest x antall tester osv, og fellesnevneren er at totakteren bråker en del mer enn firetakter.

Hvor mye den bråker og hva det innebærer har jeg ingen formening om, da dette er første båten vår. Så vet ikke hva vi skal forvente..

Vi har vært mye i båt, men husker ikke støyen fra de motorene.

Vil kunne kjøre rolig og snakke uten å måtte rope til hverandre, og ikke høres ut som en "rånebil(båt)" ;-)

Redigert av Båtkjøper (see edit history)

Uten å dra igang en ny totakt/firtakt diskusjon vil jeg mene at firtaktere er tystere på lav turtall og noe gjerrigere på drivstoff. Totakter er lettere og bråker omtrent det samme når du kommer opp i fart. Økonomisk tipper jeg det kan gå på ett ut da den dyrere servicen på firtaktmotorer omtrent tas igjen av noe høyere forbruk og forbruk av totaktsolje på totaktern. Når dette er sagt har jeg personlig dårligere erfaring med Optimax en E-tec men sikkert andre som har annen oppfatning.

Båtene vi ser på er i hovedsak fra 2007 +/-, og motorene er gjerne samme modell. Tror vi bare har sett 1 båt der det har vært forskjellige årsmodeller, og da var faktisk motoren mye eldre.

De fleste virker som de kan dokumentere årlig service osv, men man er vel ikke garantert noe uansett. Dessverre.

Skulle gjerne hatt nyere, men det var dette budsjettet da ;-)

Jeg har brukt firetaktere siden de kom på markedet, så jeg er "fan". Vedrørende forbruk på annet enn dorgefart, så er EFI viktigere enn 2T/4T i følge min erfaring. Men det er uansett ikke drivstoffkostnaden som er den største kostnadsposten på en påhenger, det er kapitalslit. (Og eventuelt service hvis du ikke gjør det selv.)

Gjør du servicen selv, så kjøper du girolje og motorolje på Biltema. Pakninger kan også kjøpes uorginalt. Jeg tok nettopp service på begge motorene mine, total kostnad rundt 600,- (Litt usikker på beløpet da jeg hadde endel olje fra før.) Siden jeg har så mye timer som jeg har i løpet av et år bytter jeg olje to ganger i året og oljefilter er en gang. Pakningene bytter jeg samtidig med oljefilteret.

Jeg kjører veldig mye i dorgefart, og har da en liten påhenger i tillegg til hovedmotoren. Jeg skal love deg at forskjellen i forbruk på 80HK og 6HK er langt større enn forskjellen i forbruk for 2T/4T. :)

Jeg ville uansett reist å kikket på båter som har

"feil" motor for å høste egen erfaring.Se også på båter som er over/under bbudsjett.

Jo flere båter du kikker på jo bedre rustet er du til å gjøre god vurdering på hvilken båt du vil ha og hva som er rett pris, og kan slå til når den rette båten dukker opp.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nå er vel ikke markedet for daycruisere og seilbåter, der jeg følger med, helt likt. Men erfaringen der er at markedet er litt merkelig. Vi har noen venner som er på jakt etter middels stor turseiler. Det virker klart som det er betydelig mangel på nyere slike båter i markedet, samtidig som kjøperne er kresne. Det medfører at gode objekter som legges ut til rett prisnivå blir solgt veldig raskt, mens båter som er overpriset, ikke har riktig utstyrspakke eller er i dårlig stand blir liggende på Finn i evigheter.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Nå er vel ikke markedet for daycruisere og seilbåter, der jeg følger med, helt likt. Men erfaringen der er at markedet er litt merkelig. Vi har noen venner som er på jakt etter middels stor turseiler. Det virker klart som det er betydelig mangel på nyere slike båter i markedet, samtidig som kjøperne er kresne. Det medfører at gode objekter som legges ut til rett prisnivå blir solgt veldig raskt, mens båter som er overpriset, ikke har riktig utstyrspakke eller er i dårlig stand blir liggende på Finn i evigheter.

Kjøpte og solgte motorbåt i fjor mai. Det var det samme for dette markedet da. Pen og bra båt til riktig pris og min var solgt dagen etter annonsen ble lagt inn. Mye optimistisk prising der ute.

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...