tomcat Startet 10.April.2015 Link til dette innlegget Startet 10.April.2015 Jeg har et anker i polert syrefast utførelse som satt seg veldig godt fast i fjorårets sesong. Kraftig trekk med motorkraft førte til at selve stammen er bøyd og en av "spadene" er også bøyd ut. Noen forslag til hvordan man kan rette opp noe slikt? Er det å varme opp og leke smed eller er det verksted som kan presse dette fint igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Et anker som bøyer seg tror jeg at jeg hadde gjenvunnet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Jeg fikk bøyd det syrefaste Bruce-kopiankerte mitt også en gang. Det hadde satt seg godt fast på steinbunn og fikk skjevtrekk så stammen ble bøyd. Jeg rettet det ut i pressa mi uten å varme og har ingen betenkeligheter med å bruke det fortsatt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Austenittisk rustfritt er ganske duktilt. Tåler å bli bøyd og rettet et par ganger før det sprekker. Men det spørs jo hvor mye da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tomcat Svart 11.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Vil det være bedre å varme opp stålet før utretting, feks med en blåselampe på propan? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Austenittisk rustfritt er ganske duktilt. Tåler å bli bøyd og rettet et par ganger før det sprekker. Men det spørs jo hvor mye da. Enig. Og det er vel bedre at det bøyer seg enn at det ryker? Fint om vi kunne få et bilde. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Det er alltid fordel med litt varme. Men man skal være forsiktig med varme på komponenter som har en økt fasthet pga herding eller kaldbearbeidning. Valsing og kaldsmiding er eksempler på det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tomcat Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Sorry sent svar, måtte hente nybåten først. Her er et par bilder: Er det bare å sette i en presse og rette ut? Varme opp stålet først? Eller er blir det en svekkelse for stor? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Det der er uproblematisk å rette. Ville ikke brukt varme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
avmønstret5 Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Ja ,det blir noe svekkelse ved oppretting, men hvor mye er vanskelig å vite. Jeg vil nok ha tatt sjansen på det. Generelt er litt skeptisk til syrefase anker da jeg har sett flere tilfeller av deformasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Taremakken Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Dette kan du fint rette kun med varme. Rustfritt/syrefast krymper veldig mye når det avkjøles. Varm opp 1-2 cm brede felter på yttersiden av bøyen, så vil det rette seg opp. Hvis du ser på det siste bildet, varmer du da vertikalt, altså hele "høyden" på stammen. Hvor tett og hvor mye varme må du bare prøv deg frem og se hvordan det reagerer på varmen, men bør være opp mot mørke rødt i fargen. Det vil ikke oppstå sprekkdannelser eller svekkelser pga dette. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Er det tilrådelig å bruke varme, hvis en ikke vet prosessen på hvordan ankret er lage ? Jeg ville presset det sakte tilbake i en presse. Det at stammen bøyer seg viser vel at det er seigt og sterkt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Vil anta det er støpt. Smidde produkter er jo også ofte støpt som et emne først, men det er jo en fordyrende prosess. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Taremakken Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Dette ankeret er støpt, men om du støper ett anker eller en firkant som blir valset rødglødende til plater eller profiler går ut på det samme. Varme er det mest naturlige for materiale siden du ikke tilfører noe mekanisk stress. Men hvis du ikke vet hva du driver med, kan det være vanskelig å rette med varme. Men uansett hva du retter med, må du ha utstyr. Du skal ha rimelig stor presse for å få rettet dette sånn at det ser greit ut. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 (redigert) Akkurat sånn så mitt anker ut også. Jeg har en enket 10 tonns presse i garasjen. Jeg rettet det kaldt i pressa og det ser like fint ut og har vært i bruk i noen år siden. Redigert 19.April.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tomcat Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Hei igjen! Da er ankeret rettet ut. En stor presse der det måtte til 12 tonn på det meste så ble ankeret slikt: Blir testing til langhelgen, snart helg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.