Jump to content

Jeg vil bo i båt, samboeren vil ikke...

Kain

Recommended Posts

Siden første pustedrag har jeg pustet nordnorges sjøluft, men endte opp med å bli bygutt som tenåring. 

Bor i boligen til samboeren, hun har stor eiendom som hun leier ut, vi betaler ikke 1 krone på lånet.

Saken er slik; Har drøftet tanken med å baile vekk fra det streifende komfort livsstilen vi alle vil, som feks; TV, Internett, Dilldall, Stor kjøkken og bad, Drepe seg selv i bolig lån i 30år. Osv..

Jeg trives i den trygge livsstilen, men har i noen år følt fanget, vil ikke livet skal handle om det samme, men faktisk leve livet, noe vi fleste har glemt...

Jeg har bod i båt tidligere under fisking, har vært fast i havner i flere uker, det er helt befriende, så befriende at jeg ikke engang vil hjem.

Så lenge jeg har råd til nikotin, kaffe, mat og annet nødvendigheter, da er jeg fornøyd.

Tingen er at min samboer er i den komfort sone, vil ikke bryte sin trygge sirkelen.

Jeg får ikke engang selge min egen bil, eller får jo men hun vil ikke.. Jeg vil bare bli kvitt den utgiftposten. 

Vil prøve å overtale min samboer, derfor spør jeg dere:

Fordeler og negativer med å bo i båt? 

Hva har du merket etter du flyttet fra bolig til båt, både økonomisk og psyken? 

Hvordan er det å ha hund i båt?

Hva må jeg se etter under båtkjøpet, feks; Plass, utstyr, fyring, elektirsk osv?

Hvordan er vinteren hos deg?

Er det noe Norske film dokumentarer/lesestoff om akkurat dette emnet? 

Takker til alle som bidrar! :)

Du forteller mye om deg selv, utrolig mye vil jeg si. Men når du først er i gang så finnes det nok en historie om samboeren din også må vite. Siden du også virker veldig bestemt på at det er dette som er tingen for forholdet så virker det jo litt rart for meg at du spør om hvordan det er å bo i båt, kan ikke servere en bobåt til samboer når du ikke vet helt hvordan ting funker.

Det finnes masse info om å bo i båt, og veldig mye av det her på forumet. Ellers er det mye å hente på både norske og kanskje spesielt engelske googlesøk. Jeg akter selv å flytte i båt (men er noen år unna iverksetting enda), og kjenner folk som bor i båt.

Du kan aldri overtale samboeren til å bo i båt dersom hun ikke er typen til det - mange mennesker er trives best med landlivets forutsigbarhet. Jeg har en idé om at ikke det ikke akkurat er "hvermannsen" som flytter i båt. Helt forskjellige mennesketyper, ja - men jeg tror båtboere har noe (je ne sais quoi) til felles. 

Jeg har samme tanker om båtlivet som deg, jeg vil ut av komfortsonen. I tillegg er jeg nok en nomade av natur, og jeg har alltid vært ganske dårlig på å bo. Jeg liker rett og slett ikke ting. Men folk er forskjellige - min egen søster hadde aldri engang tenkt tanken på å kvitte seg med det meste hun eier og flytte i båt.

Poenget er at om din samboer ikke har den nysgjerrigheten og eventyrlysten som kreves for å gjøre et forsøk, så får du nok klare deg med feriebåt.

Om jeg skal våge meg på å komme med et tips, så ville det være å kjøpe deg en liten, rimelig båt med de aller nødvendigste fasiliteter som du selv kan bruke på å bo deg inn i, en slags marin mancave/snickarbu? (Forresten - stryk mancave om du vil ha henne ombord i det hele tatt...)

Når du selv har gjort deg dine erfaringer og bodd deg inn, får du henne sikkert med på noen hyggelige helger i båt. Det er i alle fall et steg i riktig retning.

Alternativt kan du kanskje få låne en større og mer komfortabel båt innenfor ditt potensielle budsjett som dere kan "prøvebo" en helg?

Skulle forholdet mellom deg og din samboer en dag ta slutt bør du ha tenkt ut hvilken båt du ønsker å kjøpe, for er det en ting som er sikkert så er det at det er lettere for en mann med båt å finne seg en dame enn det er for en mann med dame å skaffe seg en båt.  Og når du først har båten er det en del av deg og din livssituasjon så det vil de akseptere.  Been there, done that, og nå har jeg begge deler  :smiley:

haha :-)

Ellers har jeg prøvd å oppsummere litt på båtwiki'en: http://www.baatwiki.no/wiki/Bo_i_b%C3%A5t

Jeg har sant nok ingen førstehåndserfaring (utover et par ukers opphold om gangen).

Jeg hadde tvert flyttet til båten om jeg var fri og frank, men med tre barn, frue og noen tonn med løsøre, leker og diverse er det ikke helt lett - særlig vinterstid, man må ha en båt som er konstruert og isolert for vinterstid for ikke å få problemer med kondens og fukt.

Nå, komfortgraden har mye å si - etter at vi oppgraderte fra 29 fot til 44 fot har fruen selv vært inne på tanken på å leie ut huset og flytte til båten sommerstid.

Ellers vil jeg skyte inn at huseierskap m/ utleiemuligheter er utrolig godt subsidiert når man kan leie ut inntil 50% av boligen skattefritt, og i tillegg få skattefradrag på huslånsrentene. Man mister jo litt av disse subsidiene dersom man leier ut hele kåken eller ikke lengre bor der selv. (i allefall dersom skattefuten blir oppmerksom på disse forholdene).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er vel de færreste damer som ønsker å bo ombord i en båt, i hvertfall her hjemme i Norge hvor det er vinter store deler av året så jeg ville nok forsøkt en litt mykere overgang. Få henne med på en båt som kan brukes til helgeturer/ferieturer i første omgang. Og så er det ikke noe stort sjakktrekk å ta med dama ut i dårlig vær hvis hun føler seg utrygg ombord da en situasjon ikke behøver å være farlig for at den skal oppfattes som farlig av enkelte.

Gode poenger; det gir neppe annet enn konflikter å argumentere for flytting til båt uten at samboeren først har fått smaken på båtliv.

... og en situasjon trenger ikke føles som farlig, det er nok at den føles som ubehagelig. Dersom man ønsker at folk skal bli med til båten mer enn bare én gang, er det ikke smart om de blir sjøsyk på første turen :-)

Takker til alle svar.

Mark Read: Veldig mye gode svar, spesielt den mancave.

Nevermind: Årets best sitat!!! Ja blir nok som du sier, kjøre løpet halvveis. Bo i båten om sommeren, leve vintertid som landkrabbe (blir ganske fair-trade) med tanken hun ikke vil bo i båt, jeg vil ikke bo i hus. Blir 50/50 på løsningen, + hun har sagt seg villig å bo i sommer/høst tid, men ikke vinter. Eller var det bare rødvinen som snakket igår natt... Vet ikke, dette er uansett et års prosjekt. Hvem vet hva skjer, kanskje hun planlegger rømming fra sin gale mann 

Careka: Det du sier er jeg skal dumpe kjærringa, problemet er at jeg vil unngå det. 

Tobixen: Hun er ikke sjøsyk, i allefall som jeg har oppfattet det.

Potensial budsjett er 800 - 1 mill om 2 års tid. Men hvis alt går etter planen ikveld, så ringer hamar meg å budsjettet blir 5 mill :)

Jeg sier ikke du skal dumpe Admiralinnen.

Du må bare angripe saken på en mer utspekulert måte.

Du må få henne til og like båt-livet,  begynn med turer til hellas,  seile i varme strøk, der livet er lett.

så må du la henne finne båten dere vil bo i.

Bruk list,  slik de altid gjør.

Funker hos meg,  det tar bare litt tid å få det til.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Careka: Hun er dessverre fast bestemt på å bli boende fastgrunn. Turer til Hellas kan ikke sammenlignes med å bryte ut av komfort-sonen, det blir akkurat på samme måte at jeg og kjærringa tar oss 1-2 mnd båttur rundt i Norge. 

Det er tanken at dette blir ei permament løsning som skremmer hun, her snakkes det binne seg til båt/bolig lån. Ikke sjans i havet jeg har økonomi til å spare til slik livsstil.

Eller kan spare, men vil ta meg 5 - 10 år noe jeg ikke vil vente på... Livet er for kort til å vente på gjerdet

Da ser det ut for meg som at det er kun to løsninger.

1.Dere er ikke samboere, og du får det slik du vil.

2. Dere er samboere, og hun får det slik hun vil.

Løsning 2 gjør at du fortsatt har en å dele livet med, så får du heller ha en båt for helge/ferie bruk

Inngå ett kompromiss som det heter

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nomen: Ja det blir sikkert løsning 1, når ikke livsstilen passer meg, da er livet for kort å leve trist.. 

Sliter veldig med prisklasse egentlig... Ser på båter til 250 - 700 som er utrolig fine, nesten perfekt. Mens båter til 1.5 - 2.2 mill er jo nesten villa, men ikke mulig å relasere ettersom LOTTO ikke ringte meg... (Neste uke hehe)

Båt evt boliglån vil i min tilfelle være den eneste og beste løsning, men derfor spør jeg dere.

Hvilken av de 2 vil være bra som bolig båt, båten må også brukes til kjøring/alt som båter kan. Siste nevnt link er så klart finest av de 2, men noen efaringer om Cabincruiser, eller skal jeg velge kystbåter som feks; tidligere passajserbåter? Merk: Seilbåt er uaktuelt, er nesten 2meter høy hehe :) 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57851254&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57739768&searchclickthrough=true

BingoBonzo: I sjarken går alt direkte ut i havet, men i fleste havner er det ikke lov.

Ellers går i alt i septiktank, men oftes tømmer man septiktanken selv ute på havet, eller så kan du bare bruke gjestedassen på havnen :) 

Edit: IKKE TØM SEPTIKTANKEN I DASSEN PÅ GJESTEDOEN... Det blir ikke populært... 

La oss si det er januar, minus 20 på tredje uken, ikke spesielt fristende å ta båten ut for å tømme tanken, og ikke spesielt fristende for deg eller samboer å rusle x antall meter til gjestedass for 4 gangen pga ugrei mage.. Hva gjør man da?

Edit: Vask av klær, bør du ha vaskemaskin/trommel ombord?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Merk: Seilbåt er uaktuelt, er nesten 2meter høy hehe :)

Jeg ser ikke at det diskvalifiserer seilbåter per se, det diskvalifiserer bare båter uten tilstrekkelig høyde oppunder dørk, enten det er seilbåter eller motorbåter.

Min Naver 29 ble solgt med "ståhøyde" som salgsargument - det er tilstrekkelig høyt der for meg på ca 1.84, men det er ikke mange cm med margin over hodet mitt når jeg står i båten. Dette er imidlertid en 29-foters 70-tallsbåt - båtene er jo blitt litt større med tiden. I den båten jeg har i dag tror jeg nok det er to meters margin.

Hvordan tømmer man doen når man bor i båt i løpet av vinteren?

Jeg har lurt litt på det samme til tider :-)

BingoBonzo: I sjarken går alt direkte ut i havet, men i fleste havner er det ikke lov.

I Norge er det ikke lov i noen havner, man må være minimum 300 meter fra land.

Men det gjøres nok allikevel. Vinterstid midt på natta, slippe ut litt og litt, det er nok ikke mange som vil legge merke til noe slikt.

Jeg var mest sjokkert i Sverige - mange av båtene var jo fortøyd såpass voldsomt at det burde være ganske opplagt at de ikke hadde noen planer om å bevege på seg med det første. Midt i gjestehavna i Göteborg, båtboeren kunne ikke engang svare på om septiksuget fungerte eller ikke vinterstid, han bare antok at det ikke var noe tilbud der. Er jo bare å slippe ut - underforstått, rett ut i elva, midt i byen, i et havnebasseng hvor vannutskiftingen ikke er like hyppig som i elva utenfor ... ja, og nå sier loven at de skal 12 nm ut for å kunne tømme lovlig.

Bingo: Er du helt pysat?

20 - 30 minus er ingenting egentlig, bare kle seg godt å gjør det man må... PS. Kysten blir som regel aldri så kald, men på min hjemplass ved kysten blir det rundt 15 - 25 minus, men alikavel.. Stå ute å pisse er jo bare frisk luft, har tross jobbet innenfor båt i ganske harde miljø, så er veldig vandt til å jobbe/bo i kulde og uvær.

Når det nærme seg sånn 45 - 50 i Karasjok, da må man kanskje vurdere å legge seg under dyna for dagen. Men vinter generelt er ikke kaldt nå til dags, før var vinteren veldig hard, men nå har vi maks 2 - 4 uker med kulde sjokk over Finnmark.. 

Hvis man ikke kan gå ut å gjøre arbeid på vinteren, da burde man bare holde seg i et hus mener nå jeg. 

Redigert av Kain (see edit history)

Bingo: Er du helt pysat?

20 - 30 minus er ingenting egentlig, bare kle seg godt å gjør det man må... PS. Kysten blir som regel aldri så kald, men på min hjemplass ved kysten blir det rundt 15 - 25 minus, men alikavel.. Stå ute å pisse er jo bare frisk luft, har tross jobbet innenfor båt i ganske harde miljø, så er veldig vandt til å jobbe/bo i kulde og uvær.

Pysat og pysat min gode mann, skal du ha med deg samboeren din så spørs det, selv om hun pisser som en mann, om hun synes det er kult å henge med rompa over ripa i minus 40 :-)

Når det nærme seg sånn 45 - 50 i Karasjok, da må man kanskje vurdere å legge seg under dyna for dagen. Men vinter generelt er ikke kaldt nå til dags, før var vinteren veldig hard, men nå har vi maks 2 - 4 uker med kulde sjokk over Finnmark.. 

Hvis man ikke kan gå ut å gjøre arbeid på vinteren, da burde man bare holde seg i et hus mener nå jeg. 

Og er det huset du snakker om nå, på vannet, godt nok i såpass kaldt vær??

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Kain, 

det er litt av ei suppe av prioriteringer du inviterer til å skulle bidra til å sortere. 

Min første prioritet ville være forholdet til dama. Damer er damer, båt er båt. Slik jeg opplever det du skriver mener du og det at dama er viktigst. Så da må du holde fast på det, og jobbe med det som utgangspunkt. 

Hvis dama di er som andre damer, så må du bruke tid, og få fordelene med båtliv til å bli synlige først. Det skjer sommerstid, det skjer i solskinn, og det skjer helst i uthavn. Altså må du få deg en båt der dere kan begynne å høste fordelene, slik at din drøm kan bli synlig for henne.

En tredje problemstilling er de praktiske forhold, og hvor mye du skal legge i båt. 30 års liv med dame og båt tilsier at du skal begynne relativt enkelt, men til gjengjeld passe på aldri å vie noen kvitteringer. Båtlivet er sorgfritt, i det minste i editert versjon.

Å selge inn en drøm i et skeptisk miljø kombinert med låneopptak, det er en bratt vei.

Så ser jeg ikke bort fra at din drøm oom båtliv også vil justeres gjennom utprøving. Diare i kaldt høstregn er bare en minusvariant, men også for det aspektet, gjelder at du må komme igang, og da lønner det seg oftest å begynne i det små.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...