Jump to content

Jeg vil bo i båt, samboeren vil ikke...

Kain

Recommended Posts

Bingobonzo: Beklager, ble kanskje formulert litt stygt fra min side. 40 Minus blir det ikke her oppe, om det blir 40 mins da rømmer jeg til min mor/venners hus. 

Leste om 1 som allerede bor i båt her i Finnmark, dette er en seilbåt. I januar frøs dassen, vannet å skapene i båten, men hun ble fremdeles ombord tross for mye invitasjon til venners hus osv.. Da var det 20 - 25 minus i havnen.

Men ingen problem hvis båten er utstyrt riktig, mange båter nå har veldig bra sentralfyring som (webasto, oljefyring, landstrøm med varmekabler) osv.. 

Nero II: Ser hva du skal fram til, absolutt. Det jeg vil fram til er at livet er altfor kort å leve A4, hvis man har en drøm så følger man den, kan være ærlig å fortelle at jeg er redd! PISS REDD. Mye tanker har streifet meg i de siste mnd, sånne tanker; Hvordan skal jeg overleve, er dette lurt, osv... Det er sånne tanker som du må rett og slett ignorere.

Hopp ut i drømmen, er man ulykkelig i A4 livet da er ingenting verd å fortsette i mønsteret.

Båt er båt? Ja i fritidsmessig, dette er livsstil! Det er min bolig, blir livet mitt i minst 5 - 10 år! 

Edit: Lån på 1.5 mill til båt er ikke mye, når det er snakk om livsstil, fritisbåt ja! 

Redigert av Kain (see edit history)

Jeg ser ikke at det diskvalifiserer seilbåter per se, det diskvalifiserer bare båter uten tilstrekkelig høyde oppunder dørk, enten det er seilbåter eller motorbåter.

Min Naver 29 ble solgt med "ståhøyde" som salgsargument - det er tilstrekkelig høyt der for meg på ca 1.84, men det er ikke mange cm med margin over hodet mitt når jeg står i båten. Dette er imidlertid en 29-foters 70-tallsbåt - båtene er jo blitt litt større med tiden. I den båten jeg har i dag tror jeg nok det er to meters margin.

Nei, kanskje ikke. Men seilbåt bli for ubåt i min mening, også har jeg ingen interesse for seilbåter, også har vi mast og helvete lang kjøl, noe som kan by på problemer i min verden. 

Har nada kunnskap om seiling 

Ser ut som du allerede har bestemt deg for å bli båtboer.

Da er det "bare" å fortelle din samboer at dette vil du gå for, med eller uten henne.

Hvis hun er interessert, blir hun med deg, så får vel heller tiden vise hva hun/dere ender opp med.

Finner hun ut etter noen måneder at dette gidder hun ikke, så får hun bare flytte i land, og du har fått smakt litt på båtboerlivet og kan lettere

avgjøre om du vil "ofre" samboerskapet for å fortsatt bo i båt.

Hverken hun eller du er tjent med at du skal være ulykkelig "resten av livet" hvis du skal føle deg "fanget" på land.

Da er det bedre å avslutte det hele og skilles som venner, slik at begge kan fortsette sine liv.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nomen: Hun har også allerede bestemt seg, landboende noe jeg respektere. Det blir ingen båt i år mest sannsynlig, har en lang prosess med ting som må gjøres først. Også er det båten som velger personen, har bare funnet 1 båt som har gitt god følelse, men som sagt har jeg en veldig lang prosess fremover. Håper 2016 er året jeg kan bli båtboer, så har ennå lang tid med kjærringa, mye kan skje til den tid :) 

Men blir det fare får barn, da stikk jeg på dagen hehe :) 

Nei, kanskje ikke. Men seilbåt bli for ubåt i min mening,

Igjen, det er ikke nødvendigvis slik at en båt må være "ubåt" selv om den har seil - f.eks., katamaraner har stort sett mesteparten av oppholdsarealene godt over vannlinja, og panoramautsikt forover. (Selv tror jeg at en katamaran hadde passet familien vår best, men fruen nektet for katamaran). Båten vi har nå gir svært lite "kjellerfølelse". Mast kommer man seg imidlertid ikke helt utenom.

Har nada kunnskap om seiling

Det hadde ikke jeg heller da jeg kjøpte første seilbåten. Vi hadde to timer med lett bris på henteturen, da hadde jeg en kamerat med som viste meg hvordan man fikk opp laken og ga meg et lite grunnkurs ila de to timene, det var egentlig alt jeg trengte for å komme igang :-)

Det er mange seilbåteiere her på båtplassen som er tidligere motorbåtfolk, og som i sin tid som motorbåtfolk aldri vurderte seilbåt.

Men ... jeg liker strengt tatt ikke misjonering, så jeg skal ikke si mer om den saken ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nja, vet ikke ang seilbåt egentlig, har aldri hatt interesse for slike båter... Liker solar maskiner veldig godt, kanskje jeg forandre mening men da bytter man båt. 

Ja vet katameran kan oppholde seg oppe, vet du også får tak i motordreven seilbåt sånn ala (kombi), men uten interesse så blir det ikke så aktuelt.. Min onkel har alltid prøvd å overtale meg til seilbåt, men har ikke behov får å dra så langt, liker ikke utlandene noe særlig.. Bor i Norge fordi jeg liker landet, hvis jeg ikke liker landet da bor man en annen plass :)

Misjonering, hva er det? Søkte på google å fikk opp religøse tull

Punkt 1: Pass på at du ikke blir registrert i folkeregistret som "uten fast bopel". Dette kan medføre en del problemer. Se for øvrig tidligere nevnte link på båtwiki.

Punkt 2: har du prøvd å pitche "bo i båt" som heller en hytte på sjøen? Nå har ikke jeg fått med deg alder og barn og slik, men jeg vet at mine foreldre tilbringer mer tid på hytten enn de er hjemme.  :wink:  Så kan du prøve å selge det inn til øverstkommandanten i hjemmet som at dere bare kjøper en hytte. Og da kan du tilbringe så mye tid som du bare vil på hytta! :P

Bingobonzo: Beklager, ble kanskje formulert litt stygt fra min side. 40 Minus blir det ikke her oppe, om det blir 40 mins da rømmer jeg til min mor/venners hus. 

Leste om 1 som allerede bor i båt her i Finnmark, dette er en seilbåt. I januar frøs dassen, vannet å skapene i båten, men hun ble fremdeles ombord tross for mye invitasjon til venners hus osv.. Da var det 20 - 25 minus i havnen.

Ikke noe stress Kain! Du bør nok uansett ha gode svar på slike spørsmål skal du ha mulighet til å få med deg samboeren din :smiley:

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

..... så har ennå lang tid med kjærringa, mye kan skje til den tid :) 

Ikke for å være belærende, men betegnelsen "kjerringa" om damer funker sikkert i dagligtalen oppe i nord, også med damer tilstede. Men i min landsdel, Østlandet, er "kjærringa" et ord man nødig bruker om kvinner, og i hvertfall ikke om de som står en nærmest. Jeg vil påstå at en østlenning som omtaler sin kone eller samboer som kjerringa, lett blir sett på som en som er på vei ut av forholdet. Eller har nettopp kranglet med henne.

Tipper at du selv snakker nordnorsk? for kjerring-ordet høres jo greit ut i den dialekten. Det er som det skal være liksom. Fargerike nordlenninger. Men du skriver bokmål, og da høres det "kjerringa" ikke like morsomt ut.

Jeg har heller ikke noe ønske om å være belærende, men Finnmark er da stort sett et bokmålsfylke, så det er ingen motsetning mellom å si kjerring og å skrive bokmål i så måte.

Mitt råd til trådstarter er å prøve å sette seg litt inn i hvilke årsaker det er til at samboeren ikke ønsker å bo i båt. Det er så definitivt både sine positive og negative sider, så hvis man tror at det å bo i båt er den eneste veien til lykke, ser jeg en viss fare for at de negative sidene ikke har blitt vurdert grundig. Det meste jeg har bodd i båt er 3 uker og jeg husker godt at min innstilling begynte å endre seg litt i løpet av den siste uken. Det er mye lettere å leve med litt mer primitive kår når det bare er adspredelse, men til slutt må jeg si at jeg syntes 3 uker ble nok for en stund.

Redigert av Stradivarius (see edit history)

Opprinnelsen for ordet kjærring er vel "ei man er kjær i".

Yes. Positivt ladet ord om en man har kjær. Hvor akseptert det er å bruke i dag tror jeg varierer mye med hvor i landet man er.

Dragen, øksa eller rivjernet derimot tror jeg selv en hardbarka nordlending sliter med å få gitt en positiv betydning, hehe ;-)

Jeg tror TS har tre muligheter. Dump dama, dump bobåtplanene eller få seg en stor, komfortabel båt til fritidsbruk om sommeren i første omgang og så håpe at dama får teften etterhvert :-)

Mvh. SAP

Jeg tror TS har tre muligheter. Dump dama, dump bobåtplanene eller få seg en stor, komfortabel båt til fritidsbruk om sommeren i første omgang og så håpe at dama får teften etterhvert :-)

Indeed. Evt, kjøp en billig gammel båt og håp det går som med meg: kjærringa var selv pådriver for oppgradering, og har til og med selv foreslått at vi kunne ha bodd i båten over sommeren og leid ut huset. Det ble ikke noe av det i fjor - hvem vet, kanskje vi kan realisere det i år, trenger vel penger for å vedlikeholde båt nå ;-)

Ellers, vi sov nesten alltid i gjestehavner med den gamle båten, mens vi å nesten alltid sover på svai :-)

Å bo i båten vinterstid med tre barn og ditto garderobe, det utgår med store støvleskafter. Lang reisevei til skole/barnehage er én ting. Hovedproblemet er kondens i båten. Det ville nok hjulpet å gjøre noe med de stedene hvor det er mangelfullt isolert, særlig i klesskap og bokhyller. Men båter generelt sett burde vært bygd med tanke på kondens! Kondensen ville ikke gjort så mye om den bare hadde rent ned i kjølsvinet i stedet for å samle seg på bokhyller, skaphyller og vinduskarmer.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...