Sjøfareren Startet 10.April.2015 Link til dette innlegget Startet 10.April.2015 Jeg må bytte både styrbord og babord sidelanterner på min -06 mod Ibiza 22 Touring. Båten er orginalt levert med LED lanterner fra Hella med forniklet (?) plastdeksel. I utganspunktet en type lanterner som burde kunne leve lenge, men disse har ikke vært tilstrekkelig tette og dermed har de naturlig nok takket for seg.. Utfordringen min er nå at disse tilsynelatende ikke er skrudd fast, men limt....! Når jeg fjerner det jeg kan av plastdeksel står det kun igjen en lettere forvitret enhet som kan minne om en sinkanode - og det er ingen skruer e.l. som er brukt til innfesting mot skroget. Kan ikke skjønne annet enn at denne må være limt?! Noen som vet sikkert? -og dersom de er limt, hvordan får jeg på en skånsom måte av disse uten å skade omkringliggende / bakenforliggende gelcoat?? Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Har du sett etter at det ikkje er noen popnagler?. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 kan du legge ut bilde? Tror du at det kan være den samme lanterne som blir levert orginalt på windy 26...2012 modell. isåfall er det mulighet for to 2,9mm skruer i hver ende. ca 10mm hull i midten med masse lim rundt. Hvis vi snakker om samme modell burde hele lanternen fuges med sika. el. rundt hele utenom 3 mm i bunn . Slik at kondens/ vann kan renne ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfareren Svart 11.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfareren Svart 11.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Ikke noe popnagler der (under det blanke dekselset) Skal prøve å få ut et bilde til uten dekselset på.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfareren Svart 11.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Blir nok mange som kommer til å slite med LED lamper eksponert for nedbør ettersom det ikke er varmeutvikling som fordamper fukt... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 (redigert) Hadde samme problemet på båt fra 2007. Du må av med det blanke dekselet. Husker ikke hvordan det var festet. Det er forniklet plast. Under der sitter det en tape- eller skummgummi-bit. Under denne sitter det en skrue. Hos meg var det skrudd i en plast-plugg i skroget. Nye lanterner fra Hella har andre skruefester som ikke passer med gamle. P.g.a. den "innfelte" plassen er det sterkt begrenset utvalg av lanterner som kan erstatte denne. Det er nye fra Hella som passer best. Skruehull måtte støpes igjen med epoxy eller tilsvarende før nye hull kan borres. Mener det er denne typen (Maritims katalog) jeg måtte kjøpe igjen: https://www.maritim.no/hella-lanterne-12m-babord-hvit-led#.VSmJO_msV8E Er en ny konstruksjon. Edit: Skruen er under den sorte tape- eller gummi-biten på det siste bildet ditt! Redigert 11.April.2015 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ibiza24 Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Bytta disse selv på en Ibiza 20 2006-modell for noen år siden. Mener det satt en skrue et sted. Har du prøvd å ta av det svarte gummi-"dekselet"? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfareren Svart 11.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Aha.. -der var løsningen! Regnet med det måtte være noen der ute som hadde støtt på dette før meg ja.. Takker så mye for god hjelp til Jens P og Ibiza24! Sitér dette innlegget Link to post
På skjæra Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Hei, jeg sliter med samme problem på min 22 fot Ibiza 2006 mod! Fant skrue som sitter under den lille gummibiten. Men har du fått løs ledningene og hvor skaffet du ny lampe? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Ledningen hos meg er skjøtet med pluggbar rundstift og runstifthylse. Måtte lirke litt for å få de ut da det bare gikk en av gangen gjennom hullet. Lanternen er levert med ca 20cm lange ledninger. Bl.a. Maritim har disse. https://www.maritim.no/hella-lanterne-12m-babord-hvit-led#.VbPdwfntlBc Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
På skjæra Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Takk for tips Jens_P Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Jeg fikk nye lanterner av Hella Norge da det har vært en produksjonsfeil som gjør at de lekker. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Hvor tok du kontakt, og hvor gamle var lampene? Har samme problem på min Ibiza 08mod Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Prøv på www.hellanor.no SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 (redigert) Har nå samme problem på min Ibiza 2008. Finner ikke noen lanterner noen sted som passer inn i den lille nedsenkningen i skroget. Noen som har vært borti det samme og har løsningen? :) Målene på den gamle er 7,5 x 5,5 cm. Redigert 25.Juli.2020 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2020 Flak.no har de i sett. https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=H1041087 Ser ut som watski også har de, men står ikke mål i produktbeskrivelse. https://www.watski.no/Led-lanterne-hvit--11MeX Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
fredde1972 Svart 26.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2020 @Jens_P Takker og bukker :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.