Jump to content

Bytte av sidelanterner (LED) på -06 mod Ibiza 22 Touring

Sjøfareren

Recommended Posts

Jeg må bytte både styrbord og babord sidelanterner på min -06 mod Ibiza 22 Touring. Båten er orginalt levert med LED lanterner fra Hella med forniklet (?) plastdeksel. I utganspunktet en type lanterner som burde kunne leve lenge, men disse har ikke vært tilstrekkelig tette og dermed har de naturlig nok takket for seg.. Utfordringen min er nå at disse tilsynelatende ikke er skrudd fast, men limt....! Når jeg fjerner det jeg kan av plastdeksel står det kun igjen en lettere forvitret enhet som kan minne om en sinkanode - og det er ingen skruer e.l. som er brukt til innfesting mot skroget. Kan ikke skjønne annet enn at denne må være limt?! Noen som vet sikkert?

-og dersom de er limt, hvordan får jeg på en skånsom måte av disse uten å skade omkringliggende / bakenforliggende gelcoat??

kan du legge ut bilde? Tror du at det kan være den samme lanterne som blir levert orginalt på windy 26...2012 modell. isåfall er det mulighet for to 2,9mm skruer i hver ende. ca 10mm hull i midten med masse lim rundt. 

Hvis vi snakker om samme modell burde hele lanternen fuges med sika. el. rundt hele utenom 3 mm i bunn . Slik at kondens/ vann kan renne ut.

Hadde samme problemet på båt fra 2007.

Du må av med det blanke dekselet. Husker ikke hvordan det var festet. Det er forniklet plast.

Under der sitter det en tape- eller skummgummi-bit. 

Under denne sitter det en skrue. Hos meg var det skrudd i en plast-plugg i skroget.

Nye lanterner fra Hella har andre skruefester som ikke passer med gamle.

P.g.a. den "innfelte" plassen er det sterkt begrenset utvalg av lanterner som kan erstatte denne. Det er nye fra Hella som passer best.

Skruehull måtte støpes igjen med epoxy eller tilsvarende før nye hull kan borres.

Mener det er denne typen (Maritims katalog) jeg måtte kjøpe igjen: https://www.maritim.no/hella-lanterne-12m-babord-hvit-led#.VSmJO_msV8E

Er en ny konstruksjon.

Edit: Skruen er under den sorte tape- eller gummi-biten på det siste bildet ditt!  :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...