Jump to content

Til Skagen 4. mai


bliss X

Recommended Posts

Om 5 timer setter vi nesa mot Danmark. Planen er å seile direkte Oslo - Skagen, (men som vanlig er det været som bestemmer) Det er årets første båttur, så det blir litt av en knallstart på sesongen.

 

<{POST_SNAPBACK}>

God tur Lasse.

Bare en opplysning fra ytre oslofjord.

Tåka er tjukk som en grøt. Her hjelper bare kniv tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Det starter vel ca 250 båter litt senere i dag tror jeg. Skynd deg ned til skagen, det kan bli trangt med plass.

 

Hovdan Regattaen.

Riktig. Derfor gjelder det å komme seg avgårde. :smiley:

 

Hei Lasse,

 

Jeg ønsker deg og dine en god tur nedover  -  for jeg regner med at du har ditt nyutdannede og charmante mannskap med deg ombord....

Hei Poseidon.

 

Takk for det. Nei, dette er nok et "Gutta på tur" opplegg dette her :smiley:

 

God tur Lasse.

Bare en opplysning fra ytre oslofjord.

Tåka er tjukk som en grøt. Her hjelper bare kniv tror jeg.

Ja, her er det også tåke, men tror du ikke den kommer til å blåse bort ? Har lett litt rundt etter gode værvarsler for skagerak og endte opp med den danske.

 

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvan...r/skagerrak.htm

 

Tar ellers i mot gode værtips (som er printbare) fram til kl 14:00. Vi går fra Oslo ca kl 16:00, og på et eller annet tidspunkt i løpet av natta må vi ta en beslutning på om vi setter over Skagerak eller om vi går inn et sted på Svenskekysten. :smiley: Liker ikke helt det med tåke ...

Link to post
Share on other sites

Tar ellers i mot gode værtips  Liker ikke helt det med tåke ...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg var selv på tur fra Arendal til Oslo (Bærum) i går og hadde tildels veldig tett tåke, spesielt i begynnelsen på turen. Vi valgte å gå langt ut i havet (4-5 nm sø for Jomfruland og Svenner) pga endel sjøgang (Det ble noe bedre der det var dypere). Vi hadde etterhvert brukbar sikt rundt oss, men så ikke land noensteder, vi kunne såvidt skimte Færder fyr enda vi rundet det på relatvit kloss hold. Men dette var i går ettermiddag ca. kl. 18.00 (?) Det er jo ikke sikkert at det er slik i dag overalt, men Amorosa har vel førstehåndskunnskap i det aktuelle området (ref. hans innlegg)...

 

Jeg ønsker deg ihvertfall lykke til og håper at du/dere får en fin tur :seeya:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Lasse.

 

Tar du en kikk innom hjemmesiden min og ser på webkameraene ser du at tåken ligger tykk hele den norske og svenske kysten sydover for øyeblikket. Men solen skinner i Skagen!

 

Ha en fin tur! Vi skal krysse over fra Son til Kommers med start ca. kl.1400. Håpen tåken har lettet til da. Dersom ikke får vi kalle opp trafikksentralen på k19 og sjekke at vi ikke får danskebåten eller noe annet digert på kryssende kurs.

 

Lars H.

webmaster for

http://sagaforum.norge.cc

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse.

 

Tar du en kikk innom hjemmesiden min og ser på webkameraene ser du at tåken ligger tykk hele den norske og svenske kysten sydover for øyeblikket. Men solen skinner i Skagen!

 

Ha en fin tur! Vi skal krysse over fra Son til Kommers med start ca. kl.1400. Håpen tåken har lettet til da. Dersom ikke får vi kalle opp trafikksentralen på k19 og sjekke at vi ikke får danskebåten eller noe annet digert på kryssende kurs.

 

Lars H.

webmaster for

http://sagaforum.norge.cc

<{POST_SNAPBACK}>

En imponerende samling av webkameraer, Lars H.

 

Ja, uten radar kan det være skummelt å ferdes på havet når tåka er så tett som den er enkelte steder nå. Jeg liker det ikke!

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men for en uvitende.... :blush:  Hvor lang tid tar det normalt fra Oslo til Skagen i en seilbåt ?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det kommer helt an på forholdene. Fra Færder til Skagen er det cirka 78 nautiske. Greier du en snittfart på fem knop, snakker vi altså 16 timer. Men da skal du ha rimelig flaks med vind og kurs.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg (etter lang venting) tok Bastøferga i ettermiddag fra Horten ble det observert en jevn strøm av seilbåter på innsida av Bastøya på vei til start på Hovdan-Skagen i Åsgårdsstrand Det lå også en del båter i Horten gjestehavn. Men det blåser ikke stort på fjorden nå. Så det kan nok ta sin tid å komme fra Åsgårdsstrand til Skagen med denne vinden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilbake etter en flott tur til Skagen.

 

Dro fra Oslo ca kl 16:00 på onsdag, og var i Skagen torsdag ca kl 14:30.

Min gjetning på ca 22 timer Oslo - Skagen var slett ikke dårlig. Vi brukte nokså nøyaktig 22.5 timer inkludert et kort stopp for å fylle diesel.

 

Det ble motor mesteparten av veien onsdag og torsdag natt. Vinden dukket opp torsdag morgen så vi seilte de siste timene.

 

Dro fra Skagen på lørdag formidag og hadde en flott seilas over til Smøgen. Fra Smøgen tok vi indre led og la oss på Koster sent lørdag kveld.

 

Lite seiling på siste etappen Koster - Oslo.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Flott lasse at alt har gått bra.

 

Et lite spørsmål : du forteller at dere gikk for maskin mesteparten av tiden, og når du forteller tidsforbruk, er jeg nysgjerrig på hvor mange knop dere førte båten i ?

Hei Perlen.

 

Tok ikke vare på loggdata, men stort sett hadde vi en snittfart på 6 - 7 knop. en stund før vinden kom torsdag morgen, møtte vi en motgående havstrøm som reduserte farten en del. Synes å huske at vi var nede i 4.5 GPS knop på det værste en times tid. Da det begynte å blåse ble det nokså mye vind etterhvert (12 - 15 m/s), og da gjorde vi nok over 7.5 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...