Krimart Startet 11.April.2015 Del på Facebook Startet 11.April.2015 vurderer kartplotter i seilbåten, i så fall må den monteres på skottet ved siden av nedgangen. noen tanker om hva som egner seg? hvor liten skjerm kan jeg eventuelt leve med? det går jo ikke så fort, men samtidig må jeg kunne se skjermen fra litt avstand. Er vanlige kanpper bedre enn touch-screen? ser for meg det kan være best med skikkelige knapper i en liten, våt båt som beveger seg en del... Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Er i omlag samme situasjon: Jeg kjøpte en Garmin 521s som jeg er ganske fornøyd med. I salongen har jeg en PC med OpenCpn som jeg planlegger turene med. Det er lite display på Garminen min, men jeg har alltid papirkart, så denne brukes mest til å finne ut farten og hvor jeg er, og enkelt finne ut hvor langt det er frem. Får du tak i en Asus Eee-PC kan jeg anbefale den for bestikkbruk i salongen: Lang batteritid, og OpenCpn funker godt sammen med Navibe GPS-mottaker. (Clas Ohlsson) Noen modeller går på 12 volt og kan kobles direkte til sigarett-tenner-uttak. Ellers anbefaler jeg deg å skaffe en autopilot, har selv en Simrad rorkultpilot. Ett must for å ikke slite seg helt ut når man seiler alene, og ett must når man skal jobbe med seil. Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Krimart Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 Bruker papirkart og ipad i dag, men ipad funker ikke i sterkt sollys. Vil dessuten gjerne ha noe fastmontert i cockpit og en plotter med MOB-knapp. Planlegger å kjøpe Raymarine tillerpilot. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Hvorfor ikke kjøpe noe som er beregnet på seiling? (Jeg ser forsåvidt en grunn, pris.) B&G er et eksempel. Disse kan også settes i NMEA2000-nettverk for vindmåler, barometertrykk etc. Med nettverk kan du ha en ute og en inne som deler data, feks en kartbrikke og waypoints. Jeg har null peiling på seiling, så forslaget må tas med en klype salt. :) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mulligan Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 I salongen har jeg en PC med OpenCpn som jeg planlegger turene med. Eller bedre, en MacBook Air. Da har du et halvt døgn backup på batteri. Du må riktignok kjøpe ei gammaldags mus da OpenCPN ikke takler hverken styreflate eller Magic Mouse. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 prøver å begrense meg til det mest nødvendige, der sikkerhet er pri 1 ( derfor MOB-knapp) og vindmåler etc. blir det nok ikke plass til i budsjettet på en stund. Skal sjekke ut OpenCPN for MAC men tenker papirkart +ipad blir forsatt planleggingsverktøyet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 (redigert) Har en Humminbird combi plotter/ ekkolodd på oppunder 6 tommer i comforten. -fikk den for en hundrelapp av en kompis som var frastjålet båten sin... Funker greit, større er jo alltids bedre, men men.. Tror jula har salg på en garmin hds elite5, eller noe slikt, for tiden. Så den til 2500 kr her i byen. Ordinært over 5 tusen. Ville gått for knapper, det funker alltid... Artig med ekkolodd.. :) Seiler jo mest på kjente trakter. Har jo iPad også i nøden.. Redigert 12.April.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Tror jula har salg på en garmin hds elite5, eller noe slikt, for tiden. Så den til 2500 kr her i byen. Ordinært over 5 tusen. Ville gått for knapper, det funker alltid... Artig med ekkolodd.. :) Du tenker nok på en Lowrance Elite 5 HDI. :) Husk å oppgradere softwaren, kartplotteren blir merkbart kjappere etter oppdatering. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Eureka Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Lawrance var det ja... :) Sitér dette innlegget Link to post
oystein_k Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Sånn her har jeg plotteren på min HR 26. https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53682/29-09-2014_13-35-51.jpg Har du fallene dratt ned på den siden av hyttetaket kan du ha plotteren på en bøyle istedet for en massiv kloss som jeg har Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Må nok ha den på skottet, oppå hyttetaket blir den veldig i veien, har dessuten ikke noen sprayhood. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.