Jump to content

kartplotter for 26' seilbåt

Krimart

Recommended Posts

vurderer kartplotter i seilbåten, i så fall må den monteres på skottet ved siden av nedgangen. noen tanker om hva som egner seg? hvor liten skjerm kan jeg eventuelt leve med? det går jo ikke så fort, men samtidig må jeg kunne se skjermen fra litt avstand. Er vanlige kanpper bedre enn touch-screen? ser for meg det kan være best med skikkelige knapper i en liten, våt båt som beveger seg en del...

Er i omlag samme situasjon: Jeg kjøpte en Garmin 521s som jeg er ganske fornøyd med. I salongen har jeg en PC med OpenCpn som jeg planlegger turene med. Det er lite display på Garminen min, men jeg har alltid papirkart, så denne brukes mest til å finne ut farten og hvor jeg er, og enkelt finne ut hvor langt det er frem.

Får du tak i en Asus Eee-PC kan jeg anbefale den for bestikkbruk i salongen: Lang batteritid, og OpenCpn funker godt sammen med Navibe GPS-mottaker. (Clas Ohlsson) Noen modeller går på 12 volt og kan kobles direkte til sigarett-tenner-uttak.

Ellers anbefaler jeg deg å skaffe en autopilot, har selv en Simrad rorkultpilot. Ett must for å ikke slite seg helt ut når man seiler alene, og ett must når man skal jobbe med seil.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Hvorfor ikke kjøpe noe som er beregnet på seiling? (Jeg ser forsåvidt en grunn, pris.) B&G er et eksempel. Disse kan også settes i NMEA2000-nettverk for vindmåler, barometertrykk etc. Med nettverk kan du ha en ute og en inne som deler data, feks en kartbrikke og waypoints.

Jeg har null peiling på seiling, så forslaget må tas med en klype salt. :)

Har en Humminbird combi plotter/ ekkolodd på oppunder 6 tommer i comforten.

-fikk den for en hundrelapp av en kompis som var frastjålet båten sin...

Funker greit, større er jo alltids bedre, men men..

Tror jula har salg på en garmin hds elite5, eller noe slikt, for tiden. Så den til 2500 kr her i byen. Ordinært over 5 tusen.

Ville gått for knapper, det funker alltid...

Artig med ekkolodd.. :)

Seiler jo mest på kjente trakter. Har jo iPad også i nøden..

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...