Jump to content

Flex-O-Fold propell folder seg ikke ut ved bakking


Morten83

Recommended Posts

Hei alle.

 

Jeg byttet propell i vinter til en flexofold folde propell. (2-bladet) men jeg sliter veldig med at den ikke folder seg ut ved bakking. Selv ikke ved skikkelig gass på drag. 
Fremover er det ikke noe problem. Løser som regel problemet ved å gi et kort støt fremover så bakover. Noen som har noen erfaringer å dele med meg? Noen som har hatt et liknende problem og evt. en løsning? 
Jeg skal dykke på propellen i morgen å se om jeg finner noe galt med den, men visuelle inspeksjoner hittil har ikke gitt noen indikasjoner på at noe er galt. 


Her er video av byttet i vinter: (Om noe kan se om jeg evt. gjør en blemme under montering)

https://www.youtube.com/watch?v=jF0W5EZ_CU8

 

 

 

 

.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Dersom du har fått rur i "tannhjulene" på propellen kan dette skape friksjon som gjør at det skal mer kraft til å folde propellen både inn og ut. Propellen er konstruert for å gi mest kraft forover, og dermed vil den også folde seg lettere ut når du gir gass forover. 

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt å øke turtallet litt før du setter den i revers?

Prøv noe over tomgangsturtall.

 

Min 2bladede gori kan ha litt vondt i vilen iblant og vil ikke folde seg ut, ihvertfall ikke helt. Da hjelper det å øke turtallet før innkobling. Det hjelper ikke alltid å øke turtallet etterpå, har jeg erfart.

Link to post
Share on other sites

bc45: Er usikker på om det kan ha grodd rur på de ukene båten har vært ute, men helt klart kan være noe som ligger å sperrer. Men da ville det vel kunne merkes fremover også? Er ingen problemer fremover. 

 

Eureka: Økning av turtallet hjelper ikke. Noe jeg syntes er veldig rart. Men som sakt, et kort støt frem for så å sette den i revers funker etterhvert. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Fikk tilsvarende problem når jeg kjøpte nye blader (beholdt "navet" ) til min 2 bladers flex-fold. Leverandør mente det var litt knip i tennene og anbefalte litt pussing. Prøvde dette uten hell. Gikk lei av ha nervene i høyspenn og å lure på om den foldet seg ut ved hvert havneanløp så jeg byttet den ut med en treblader fra Volvo og fikk igjen ro i sinnet.   

Link to post
Share on other sites

Bergen: Problemstillingen likner på min. Når jeg monterte propellen så var den løs og fin som bare det. Kun et kvart turn på akselen skulle til begge veier for at propellen slo ut. Så ikke noe som tilsier at det er knip i tennene. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Høres rart ut. Jeg har 3-bladet flexi-fold på min og den har ofte vært skikkelig begrodd, men kjører jeg fremover tvinges den opp og da åpner den også enkelt ved bakk. Hvis jeg forsøker å bakke en begrodd propell kan den gi problemer hvis jeg ikke tar en turn forover først.  Hvis det ikke hjelper å slå fremover er det neppe groing.  Jeg tror noe har skjedd under installasjonen din som gjør at for eksempel tennene ikke står i riktig posisjon.  I hvertfall på 3-bladet er det bra krefter også ved  bakking så den burde kommet ut.

Link to post
Share on other sites

Sails S: Er ikke problemer forover. kun bakover. Jeg har satt den til å gå bakover å hoppet ned på bryggen å sett propellen spinne som en gal uten å åpne. 
 

Jeg fikk hoppet i vannet å kjent på propellen og bladene sitter løst og ledig slik de skal. Det var forøvrig så kaldt i vannet at jeg ikke klarte mer en noen sekunder før jeg spratt opp igjen. Skal ta en ny tur ned med dykkerdrakt så jeg kan få sett ordentlig på det. Men pr. nå så virker det ikke som om det er noe galt annet en at bladene ikke vill opp. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Oppdatering: Propellen er dykket på i den grad jeg får til det uten flasker. Ettersom jeg har fått kjent på bladene og sett litt rundt propellhuset så finnes det ikke noe galt. Da er det bare 2 muligheter igjen. Enten at ved rotasjon og sentrifugalkreftene presser bladene fra hverandre å det DA oppstår knip i tennene. Noe som er vanskelig å simulere for håndmakt under vann. Eller at det rett å slett er en produksjonsfeil på bladene som gjør at de ikke åpner. Fremover så er jeg veldig fornøyd med propellen, gir 1 knop ekstra fart i det registeret jeg pleier å ligge i men jeg er svært skuffet over flexofold, de har en kundebehandling som ikke er tilstedeværende og å kunne produsere en propell som kan få proplemer med bakking er helt hålpøst. Sjekket en del forum og dette problemet ser ut til å gå igjen mye.

 

Noe av dykkingen på propellen. Selve dykkingen begynner på 4:25.
https://www.youtube.com/watch?v=-4bWJ5BnUvw

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Blir bytte av propellen. Blir en 2 bladet "Eliche Radice" eller hvordan det skriver i stedet. Kostet meg en del kroner for den Flexofold propellen og ikke minst så blir det en kostnad på opptaket av båten. Må si at jeg er svært skuffet over Flexofold. Jeg har sendt dem noen mail å forhørt meg om proplemet, men har ikke fått svar på noen av henvendelsene.

 

Konklusjon av Flexofold: Et dårlig produkt av et dårlig firma med dårlig kundebehandlings evner. Terningkast 1. Jeg kan ikke anbefale Flexofold videre. Styr unna, kjøp noe annet. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Godt tips njal, men fruen har styrt spakene mens jeg lå på brygga å glante. Det er ikke antydning til å ville slå ut i bakk når propellen er flat. Selv ikke ved mye power. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Sikker på at det ikke er giret som er problemet? Jeg opplevde noe at det samme og trodde først at det var propell som ikke foldet seg ut. Senere viste det seg at det var clutchen som ikke "tok grep" og sluret rundt. Riktig nok var dette et seildrev og forover, men det skader ikke å sjekke før du bruker mye penger på ny propell....

Link to post
Share on other sites

Helt sikker på at det ikke er giret. Sjekket og dobbelt sjekket.  :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 bladet felx o fold, og har aldri vært i nærheten av å ha slike problemer overhode.

 

Men jeg tror heller aldri jeg har gått veien fra seilføring til revers på motor direkte heller.

Vi kjører normalt alltid for motor fremover for å berge seilene, og så videre inn til havn, før bakking er aktuelt.

Da er jo allerede propellen utfoldet.

 

Med det som utgangspunkt ser jeg derfor for meg at problemet kanskje ikke er at den ikke åpner i revers hos deg, men kanskje at den lukker for lett i fri når du sklir fremover med motoren i gang, men i fri ?

Altså at den lukker seg etter at den har åpnet seg, mens du holder på med havnemanøver ?

 

Hos oss må jeg sette båten i  gir (gjerne revers) etter at motoren er stoppet, mens jeg seiler, for at propellen skal lukke seg. Glemmer jeg det hører jeg giret svive rundt under seilas.. 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

En midlertidig løsning er kanskje å låse propellen i utslått posisjon? Vet ikke helt hvordan, men kanskje en eller annen dings inn i tannhjulene? Tviler på at det er store saken som skal til for å låse den. Du får naturligvis økt drag i vannet, men har i alle fall kraft når du skulle trenge det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en  trebladet Flex-O-Fold på min First 35 på 6,5 tonn i 10 år uten et eneste problem.
Er tvert imot særdeles godt fornøyd men funksjon og effekt.
Å gi konstruksjonen terningkast 1 med beskjed om å styre unna basert på din egen erfaring, blir ikke det litt ..."heftig" ?

Link to post
Share on other sites

Etter mye forskning på nettet Arild Iversen så viser det seg at dette slettes ikke er et unormalt problem på 2-blader Flexofold, å når det kommer til imøtekommenhet ovenfor kunder og ren mangel på funksjonabilitet. så gir jeg en for meg sikker 1er. Er helt klart valgfritt om man vil ta det til seg eller ikke. Forøvrig så har en 3-bladet propell større åpnings evne en 2-bladet.  :smiley: Det er etter alt å dømme ingen ting galt med hverken montering av propell, blader, ei heller girkasse problemer og da at propellen ikke folder ut som er hovedfunksjonen til propellen så vil jeg anta at de fleste er enige med meg om at denne propelltypen er noe å styre unna. Så nei, jeg syntes ikke det er "heftig" å slakte en propell som absolutt ikke gjør den jobben den er laget for. 

Jeg har fremdeles min gamle Eliche Radice propell (2-bladet folde) fremdeles. Så blir å bytte tilbake til den, da går båten vertfall både fremover og akterover.

Uansett sure penger å måtte ut med for å få båten opp av vannet igjen.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Ja, skjønner godt at dette er sure penger.
Nå er ikke jeg spesielt aktiv på nett, så det er faktisk første gangen jeg hører om dette problemet, derfor min noe undrende holdning til ditt "terningkast"...

Jeg visste jeg hadde noe om en propelltest ett eller annet sted i bladhaugen, og etter noe leting fant jeg et Seilas fra 2009 hvor det omtales en test utført av Yachting Monthly samme år.

Kort fortalt scoret Flexofold  svært bra både med to-og trebladet propell.

Bla. var Flexofold 2-bladet best av alle på bakking.....og i andre tester var den faktisk bedre enn flere av de med tre blad.

Link to post
Share on other sites

Eureka: Denne propellen har vært pent ned pakken i min kjeller siden jeg kjøpte båten for 3 år siden. Er dessverre ikke jeg som kjøpte den. Så hvor den er kjøpt eller noen kvittering har jeg ikke. Derav ingen reklamasjon.  :worry:

 

Arild Iversen: Det er akkurat den testen som gjorde at jeg ville bytte til denne propellen. Testen viser et soleklart fortrinn med FOF (Flexofold) propellen, men mine erfaringer tilsier noe helt annet nå. God fremover, helt ubrukelig bakover. Mulig jeg har en Mandags propell. 

 

Bergen: Samme her, når den først folder seg ut så bakker den helt greit.

 

Her er en video: Båten er rigget så den ikke skal bevege seg så mye med fjør og gummi for ikke å skade bryggen. (Mer en normalen) I tilfelle på videoen kan dere faktisk se at propellen kollapser selv etter at sentrifugal kraften burde holde den åpen. Når den gjør det i en nøytral situasjon så sier det seg selv at den vil under fart fremover ikke ha noen funksjon overhodet. Jeg syntes den også folder seg lite ut når den først folder seg ut, men hvor mye ut den skal foldes i bakking aner jeg rett å slett ikke.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=3_adsflxy8g

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...