Billa Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Ja, det skjønner jeg og det har jeg opplevd selv inne i brakkvannet i Son på rengjort og ubeskyttet propell, men hvilken praktisk fordel har blankpussing kontra maling av propell med bunnstoff og kost? Ser det blir penere og det er flott. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
JRK Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Hei Man skal ihverfall tenke over at for mye sink på propellen medfører mer rur. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Ja, det er stor forskjell i mengden rur på propellen med eller uten sink på propellen/akslingen. Jeg har sluttet med sink der, og det reduserer mengden rur betraktelig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Svensk Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Har provat det mesta. Har sett att det är väldigt beroende på var båten ligger. Har två platser, en i solen och en där det är skugga större delen av dagen. Där det är sol växer det mycket mera. Har provat alla typer av behandling med allt från olika typer av färg, fett till skidvalla. Det som fungerar bäst hos mig är riktig högglanspolerad propeller med två lager TC Nano. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Min erfaring er at polerte propeller gror det minst på, poler så lenge du gidder og litt til.. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Bruker dere rondel på drill eller lignende verktøy for å få fart på polering / rubbing? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Elise Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Jeg brukte poleringsmaskin av typen nedgiret vinkelsliper og Autosol. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Nå er båten min på vannet med svartmalt propell og jeg får ikke gjort noe i år, men må si jeg er imponert over hvor skinnende propellene deres er. Får håpe det holder seg gjennom sessongen. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 (redigert) Løfter denne igjen. Vasket vannlinje og var en tur under båten i dag. Har kjørt relativt lite hittil i år og ofte er det en uke mellom hver tur. Mye brunt slim på sider og transom i år, men det forsvinner med et sveip med svampen. Propellen derimot så ut som den var sjøsatt i går. Null rur, null slim og gjennom maska så den like speilblank ut nå som ved sjøsettingen i slutten av April. I fjor ved opptak var den også helt rur og slimfri, så tror jeg kommer til å holde meg til samme prosedyre fremover også: 1: polere så blankt man orker med autosol og polerrondell på 220v drill. Evt Slipe med eksentersliper først om propellen er stygg. 2: et par lag med Collinite #845 voks 3: et lag med autoglym/ Selaclean sin gelcoat/ lakkforsegler (samme produkt med forskjellige navn for bil og båt). Er like tynn som vann og legges forsiktig på for å ikke løse voksen under. Lar den stå på noen timer før den tørkes av. Hvem av produktene som gjør susen, og om rekkefølgen spiller inn vet jeg ikke, men tør ikke å endre noe nå, hehe ;-) Håper den forblir like fin i år som den var i fjor :-) Redigert 3.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.