Jump to content

Hvordan holde bronsepropell fri for groe?

Rakkstingen

Recommended Posts

Ja, det er stor forskjell i mengden rur på propellen med eller uten sink på propellen/akslingen. Jeg har sluttet med sink der, og det reduserer mengden rur betraktelig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har provat det mesta.

Har sett att det är väldigt beroende på var båten ligger. Har två platser, en i solen och en där det är skugga större delen av dagen. Där det är sol växer det mycket mera.

Har provat alla typer av behandling med allt från olika typer av färg, fett till skidvalla. Det som fungerar bäst hos mig är riktig högglanspolerad propeller med två lager TC Nano.

• 2 måneder senere...

Løfter denne igjen.

Vasket vannlinje og var en tur under båten i dag.

Har kjørt relativt lite hittil i år og ofte er det en uke mellom hver tur. Mye brunt slim på sider og transom i år, men det forsvinner med et sveip med svampen.

Propellen derimot så ut som den var sjøsatt i går. Null rur, null slim og gjennom maska så den like speilblank ut nå som ved sjøsettingen i slutten av April.

I fjor ved opptak var den også helt rur og slimfri, så tror jeg kommer til å holde meg til samme prosedyre fremover også:

1: polere så blankt man orker med autosol og polerrondell på 220v drill. Evt Slipe med eksentersliper først om propellen er stygg.

2: et par lag med Collinite #845 voks

3: et lag med autoglym/ Selaclean sin gelcoat/ lakkforsegler (samme produkt med forskjellige navn for bil og båt). Er like tynn som vann og legges forsiktig på for å ikke løse voksen under. Lar den stå på noen timer før den tørkes av.

Hvem av produktene som gjør susen, og om rekkefølgen spiller inn vet jeg ikke, men tør ikke å endre noe nå, hehe ;-)

Håper den forblir like fin i år som den var i fjor :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...