Jump to content

Hvordan holde bronsepropell fri for groe?


Rakkstingen

Recommended Posts

Har en messingpropell på min Saga 27. Og det finnes jo extrem mange tips for å holde den nogenlunde fri for groing. Siste jeg hørte var at man skulle blankpusse, og deretter glanspolere med autosol. Noen som har erfaring med dette, eller en annen smart løsning..... :wflag:

Kommentar fra moderator: Tittelen er endret, propellen er høyst sannsynlig av bronse, ikke messing.
 
Link to post

Takker for flere gode tips her. Prøver i år med flere lag autosol med blankpolering mellom hvert lag, og til slutt legger jeg på Extra Gloss Protection fra Autoglym. Det er en hardvoks konservering. Så får vi se på resultatet til høsten. Det mest effektive er nok som du sier BB at det å bruke båten ofte er nok det mest effektive...hehe... :thumbsup:

Link to post

Takker for flere gode tips her. Prøver i år med flere lag autosol med blankpolering mellom hvert lag, og til slutt legger jeg på Extra Gloss Protection fra Autoglym. Det er en hardvoks konservering.

Sikker vinner det her ! Ikke nødvendigvis Autoglym sin, men en eller annen forsegler. Jeg gjør dette på 6. sesongen. Virker !

Glem sprittusjtrikset, det er mange år siden det ble slutt på gift i disse.

Link to post

Takker for flere gode tips her. Prøver i år med flere lag autosol med blankpolering mellom hvert lag, og til slutt legger jeg på Extra Gloss Protection fra Autoglym. Det er en hardvoks konservering. Så får vi se på resultatet til høsten. Det mest effektive er nok som du sier BB at det å bruke båten ofte er nok det mest effektive...hehe... :thumbsup:

Autosol beskytter ikke, men sliper og renser godt. Polér så blankt du orker med autosol og polerrondell på drill og så legg på en forsegler til slutt.

 

Jeg brukte autosol, Collinite voks og så autoglym sin forsegler i den rekkefølgen.

 

Det funket som fjell men vet ikke om det var kombinasjonen eller et av produktene alene som gjorde susen.

Uansett tør jeg ikke annet enn å bruke samme oppskrift i år, ;-)

Mvh. SAP

Link to post

Jeg har høyglanspolert propellen hvert år de siste årene og har hatt brukbart resultat av det. Jeg tror det er viktig å slipe vekk alle riper først med finere og finere korning. Jeg tror det er ripene i overflaten som gjør at groene får feste. Må forøvrig si jeg er nysgjerrig på hvordan moderator trekker konklusjonen at propellen er av bronse og ikke messing???

Link to post

Helt greit det å polere en forholdsvis ny propell, men hva med min bronsepropell fra 1986? Å få den ren er greit, men hva så? Jeg må vel nærmest "høvle" den for å få den glatt og jevn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Helt greit det å polere en forholdsvis ny propell, men hva med min bronsepropell fra 1986? Å få den ren er greit, men hva så? Jeg må vel nærmest "høvle" den for å få den glatt og jevn.

Slipe med stålrondell på drill om den er sliten. Ellers kan man prøve med stålull.

Så finere og finere korning på sandpapir eller helst våtslip.

Så polering med f.eks autosol og voks/ forsegler til slutt for å bevare overflaten. Det er bare noen få tidels mm av overflaten som må slipes bort.

 

Propellen min så slik ut når jeg kjøpte båten. Oksidert og ru overflate.

bilde

 

Jeg brukte stålrondell og så rett på autosol med polersopp på drill. Tok mange timer med autosol, så hadde nok både spart tid og vunnet glans med våtslip imellom stegene. Får se neste år... :-)

bilde

 

Med mindre propellen din har dype tæringsgroper så er fullt mulig å få den blank som et speil. Står bare på om man er villig til å legge inn arbeidet som kreves.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Men så var det de tæringsgropene, - da. For min del bruker jeg etch primer, epoxy og så selvpolerende bunnstoff. Er da grunnarbeidet gjort godt, blir det minimalt med rur, kun litt innerst på bosset.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Skal tro om det går ann å legge BT sin kjemiske metall i tæringsgropene på propellen? -så slipe det helt jevnt... Består av epoxy og metallpulver som blandes..

Har jo nettopp fiksa dieseltanken med det, samt hakk i propellen på 4hk'n...

 

Værste som kan skje er at kladden man legger på, faller av.

Dog har de ikke messing og bronse- variant...

 

... Har jo litt groper jeg også serru....

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Før og etterbilde hos oss også :smiley:

 

Ps: Førbildet er etter en vanlig sessong, ikke før jeg slipte og polerte den første gangen.

bilde

 

 

Rent bortsett fra det har jeg vurdert å gjøre som Lars, dvs. grunne med etch primer og stoffe.

Dæsken! det var speilet sitt, det :-) den kunne hengt til pynt i stua.

 

Hvordan så den ut etter endt sesong, og la du på noe voks eller forsegler etter den meget, meget flotte poleringsjobben?

Mvh. SAP

Link to post

Rent tilfeldig har jeg hatt Mikado propeller de siste 12 årene. Tror det er noe i legeringen der som gjør at det gror lite på disse billig- propellene.

 

Har prøvd både omfattende puss med polering/ Voks osv. Ga egentlig samme resultat som en lett puss mht til fart i løpet av sesongen ( 360 dager). Skinnende blank propell som kun fiskene kunne se var egentlig bortkastet arbeid på min båt. Bruker båten mye og farten er den samme i gjennom hele året ( 23-25 kn) avh av vind /strøm etc.

Link to post

Dæsken! det var speilet sitt, det :-) den kunne hengt til pynt i stua.

 

Hvordan så den ut etter endt sesong, og la du på noe voks eller forsegler etter den meget, meget flotte poleringsjobben?

 

He he, jeg har faktisk en stor propell stående på pynt i lysthuset i hagen, kanskje jeg skal ta jobben med å polere opp den :smiley:

 

For øvrig er det øverste bildet slik propellen ser ut etter en sesong. Dvs. det er ikke helt sant, for jeg spyler båt og propell med høytrykkspyler når jeg tar den opp om høsten. Da er det litt slim og noe groe på den, men det er alltid verre på nabobåtene synes jeg.

Link to post

Har noen oppnådd bedre fart, mindre vibrasjon eller andre fordeler ved blank pusset propell eller forblir det en kosmetisk undervanns skjønnhet som få ser?

Oppnås mindre groe enn ved kostmaling av bunnstoff for alubåt?

 

Misssforstå meg ikke. Leter etter motivasjon før jeg pådrar meg enda mere arbeid.

Sushi

Link to post

Har noen oppnådd bedre fart, mindre vibrasjon eller andre fordeler ved blank pusset propell eller forblir det en kosmetisk undervanns skjønnhet som få ser?

Vel, en sesong der jeg ikke hadde gjort noe særlig med propellen, kun rengjøring, fikk jeg et flere centimeter tykt lag med rur fra bosset og utover mot vingene. Da sank toppfarten med godt over 1 knop. Og det er mye når topphastigheten på min Saga27 er 7,5 knop, faktisk opp mot 15% reduksjon!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...