Jump to content

Merkelig støy på VHF K16, noen som forklare hva det er?

Lars H.

Recommended Posts

Her jeg ligger med båten i gjestehavnen Oscarsborg har jeg måttet slå av VHF'n på grunn av plagsom støy på K16. Hvert 2. minutt kommer det "skurrende" støy i en takt som om noen skulle sittet og sendt morsesignaler. Dette varer i 45 sekunder, så en pause på ca. 30 sekunder før det kommer 5 sekunder ny støy, før det hele altså gjentar seg hvert 2. minutt. Signalet er svært sterkt da jeg ikke kan "kvele" det ved å skru på squelch-knappen.

Så langt er jeg rimelig sikker på at det ikke er noe i egen båt som generer støyen da jeg har støyen med landstrøm frakoblet og alle 12volt duppeditter som USB-ladere, radio, TV, AIS, pumper osv. avslått.

Jeg er temmelig sikker på at det kun er her i denne havnen jeg har støyen. Men når vi drar til hjemmehavnen i Son imorgen, skal jeg selvfølgelig lytte godt etter om jeg har noe støy underveis eller i Son.

Men altså, noen som har en forklaring på denne støyen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars.

Det er noen som sender på 156.850 (CH 17) det slår dessverre over, vi har varslet Post og teletilsynet via våre kanaler, og de skal prøve å få til en peilng mot signalet.

Er veldig frustrerende å sitte å høre på det, jeg har nattevakter og det slår ut på Oslo, Halden og Drammen, men som saht det er innmeldt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Takk for forklaringen, da skjer det nok noe etter hvert. Jeg sjekket nå flere kanaler med frekvens opp mot K17, og støyen fosser inn på mange kanaler også. Jeg har støyen på K13, K14, K15, K16 og K19. og selvfølgelig også på K17.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Støyen kan komme fra ett radioapparat, men like gjerne fra en feil i på en av basestasjonene som det står utsyr i.

Støyen slår også inn på vår opptaker, så kommer trolig fra en sender.

En feil det kan være nesten umulig å finne frem til, bare tiden som kan hjelpe oss mange ganger, elelr litt flaks underveis.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Tenker du var sliten på morgenen etter nattevakt Benji og den støyen på høyttalerne hele natten! Som operatør hos Tjøme radio er det jo ikke like greit å slå av K16 som jeg kunne gjøre da jeg lå i havn ved Oscarsborg.

Med en sjekk av VHF så mener jeg så enkel som å ta ett oppkall til en kystradiostasjon, da får man raskt en tilbakemelding på hvordan det virker.

Man tar å sjekker at man har god kontakt mellom antennekabel og VHF/antenne, det irrer utrolig fort om bord, og mye av problemene ligger her. På seilbåter er det gjerne er ekstra skjøt/kobling i nærheten av masta, den er ofte en "synder" på dårlig forbindelse.

Så enkelt som å se at det ikke ligger slikt at det legger press på knappen til mikrofonen - utrolig lett å legge kabelen over, også klemmer den lett på mikrofonknappen, og da sender den, og du merker det ikke.

Små enkle forhåndsregler, og det virker.

Tviler på at det er noen som blokkerer med "vilje", det er slikt som skjer, og som man ikke kan gardere seg 100% mot, men litt kan man gjøre.

Viktigst av alt, VHF er det sikreste kommunikasjonsmiddelet til sjøs, og det er viktig at vi bruker den. Da blir du også fortrolig med den.

Takk skal du Benji. Jeg har nemlig registrert litt forstyrrelser på min vhf i White Lady. Har ikke hørt noe klager fra dere på Tjøme Radio når jeg har kalt dere opp. Da har jeg vært sterk og klar. Eller hvertfall vhf signalene.. :) likavel høres jeg ofte at det kommer noen korte skurrelyder. De kommer på kanal 16. Å når jeg lytter på både 16 og 22 hopper jo radioen til 16.

Endelig ble det Bobåt

Takk skal du Benji. Jeg har nemlig registrert litt forstyrrelser på min vhf i White Lady. Har ikke hørt noe klager fra dere på Tjøme Radio når jeg har kalt dere opp. Da har jeg vært sterk og klar. Eller hvertfall vhf signalene.. :) likavel høres jeg ofte at det kommer noen korte skurrelyder. De kommer på kanal 16. Å når jeg lytter på både 16 og 22 hopper jo radioen til 16.

Stemmer det Bjørn, når du lytter på en av arbeidskanalene og du kjører Dual Watch, så går radioen automatisk til 16 når det er trafikk der.

Noe støy må du nok regne med på radioen, det er ofte slik at man må stille litt på Squelsh underveis.

Ja. Det er jo greit for å lytte på flere kanaler. Er veldig glad I å høre værmeldingene fra dere. :)

Når disse forstyrrelsene kommer må jeg skru Squelsh veldig mye opp. Men da forsvinner de. Så får bare tro at det ikke er meg som lager disse forstyrrelsene :) ut I fra det du nevnte om sjekk av vhf. :)

Endelig ble det Bobåt

Ja. Det er jo greit for å lytte på flere kanaler. Er veldig glad I å høre værmeldingene fra dere. :)

Når disse forstyrrelsene kommer må jeg skru Squelsh veldig mye opp. Men da forsvinner de. Så får bare tro at det ikke er meg som lager disse forstyrrelsene :) ut I fra det du nevnte om sjekk av vhf. :)

Helt normalt at du må justere underveis, så du går "fri" her :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...