Jump to content

Linolje/sikaflex


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Hei igjen.

 

Har hørt fra flere hold at linolje ikke bør brukes på dekk fordi den kan ødelegge sikaflex`en i natene. Har likevel forståelse av at mange bruker linolje likevel på dekk og da gjerne sammen med litt lys tretjære. Er det noen av dere som har brukt linoljeblanding og opplevd at natene er blitt ødelagt?

 

(Har tenkt å bruke blanding 1l olje-l terpentin-1dl tjære) Er litt usikker på tjæren da jeg også har hørt at du "aldri" vil få dekket skikkelig tørt. På varme dager vil dette klisse og bli dratt ned i salong osv.

Noen erfaringer med dette hos noen av dere?

 

Vil dekket holde seg lyst ved kun oljing som blir gjentatt etter behov utover sommeren? Har ikke lyst til å lakke enda fordi jeg vil se hvilke nater som eventuelt lekker og da ordne disse til høsten.

 

Lestl

Link to post
Share on other sites

Sikaflex og linolje går dårlig sammen. Sikaflex selger en impregnering(lynlim) som skal pensles på innsiden av natene og skal hindre at linoljen kommmer i kontakt med sikaflexen. Jeg regner med at ditt dekk allerede er lagt uten slik impregnering? Ut i fra de erfaringer jeg har gjort så ville jeg vært forsiktig med linolje nå. Jeg tror det blir lettere å fjerne lakken for å reparere en nat eller to enn å ta sjansen på at alle natene løsner.

 

Ian

Ian og Kirsti

1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp

1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...