cash Startet 12.April.2015 Link til dette innlegget Startet 12.April.2015 Hei Lurer på om noen kan hjelpe meg litt med anbefalt batteri størrelse til kad 44. Hvor mange amp burde batteriet være på og hvor stor start amp burde Være på. Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Til startbatteri hadde eg kjøpt "optima batteri" Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Manualen sier 88-140 Ah Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Windy37GM Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Så stort som mulig :-) Mine mener jeg er 110ah beregnet for start. KAD44/300 er glade i strøm (som alle motorer med elektronikk) og du får problemer med for lite batteri. Synker spenningen under 10,5 MENS starteren går, nekter motoren å starte. Mvh Windy37gm Med 2 x KAD44 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gtir_man Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Meget grei info om batterier : http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/%28$all%29/7496FF02683E4A3DC125792E004082A7?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
cash Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Ok takker for tips her. Da er det bare og rundt sjekket pris her og der. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Mitt 100 Ah gråbatteri (sølvkalsium) fra Biltema har startet min 3.1TD bilmotor i over 5 år nå, så det er iallefall kraftig nok. Kr 1299, 4 års garanti. Har vel 800 CCA såvidt jeg husker. Finnes kanskje både billigere eller bedre batterier men det funker iallefall til formålet. Redigert 12.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
cash Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Tenkte jeg skulle prøve meg med et 110 A jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Om det er 100, 105 eller 110 Ah har ingenting å si i praksis. Det er batteriets egenskaper og kvalitet som avgjør til sist. Uansett er det bare en brøkdel av kapasiteten som brukes til start. Men kaldstartkapasiteten er viktig. Samt kvalitet og dimensjonering på kabler og koblingspunkter ikke minst. Startmotoren i KAD44 er vel 3 kW, så drar altså ca 250A startstrøm. De fleste batterier i denne klassen har jo 700-900 CCA kapasitet (Cold Cranking Amps). Biltemas sitt som nevnt 800 CCA. Her er en tråd med gode tips om akkurat det du spør om https://baatplassen.no/i/topic/19458-batteri-til-kad-44/ Her en god tråd med diskusjon om startkapasitet på batteri https://baatplassen.no/i/topic/98117-mca-kontra-cca-trenger-nytt-startbatteri-til-båten/ Redigert 12.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
taunus Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Når jeg monterte kad 300 motorer i en tidligere jobb, monterte jeg alltid 115 ah batteri til start. Det var til to motorer. Men man starter jo selvsagt aldri begge samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
cash Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Takker for alle innspill. Har blitt litt klokere nå :) Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Har 2xKAMD 44 EDC I båten, og hver av de starter jeg med et 55A optima Blue top batteri. Har aldri hatt problemer med det oppsettet. Mener det er en CCA på 1000Amp, på de batteriene. Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Teerex Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 (redigert) Optima 55Ah har vel 870 MCA (marine crank amps) og 765 CCA. Lurer forøvrig på forskjellen på blu top og yellow top. 55 og 75 Ah utgavene av blue og yellow har helt identiske spesifikasjoner http://www.gylling.no/produkter/batterier/optima-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0 Odyssey-serien er nok av de tøffeste batteriene man kan få tak i, utenom LiFePo-4 kanskje http://www.gylling.no/produkter/batterier/odyssey-batterier.shtml?meny=0 Men ingen slår nok dette http://www.gylling.no/produkter/batterier/a123-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0 Den sykliske levetiden hvor man lader batteriet opp/ut 100% ligger på rundt 5000 ganger, det vil si en levetid på rundt 13 år om batteriet lades opp/ut en gang hver dag. Ingen sulfatering som på blybatteri, batteriet kan lades mye eller lite, ofte eller sjelden uten at levetiden påvirkes. Selv på slutten av levetiden vil batteriet være like sprekt, den indre motstanden i batteriet endres minimalt selv om kapasiteten reduseres. Ganske vilt. Vekten på 12 kg er morsom, prisen er ikke fullt så morsom... http://www.netshop360.no/produkt/batterier/ladbare/a123-systems/a123-lisb-2 60Ah utgaven er sikkert litt rimeligere.... http://www.a123systems.com/collateral/documents/english-us/a123-12v-starter-battery.pdf Redigert 14.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Worry II Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 (redigert) Bare en liten digresjon i denne tråden, cash. Som noen sikkert fikk med seg, så byttet jeg starter på min Yanmar 4LHA onsdagen før påske. Jeg opplevde at starteren stadig ble dårligere og dårligere og faktisk til slutt knakk startbatteriet mitt. Den hadde fungert fint i 2 sesonger og maskinen strartet alltid på første eller andre "turn". Men, du verden for en annen fart på den nye starteren (merke Lucas) Den spinner myyye kjappere og starter maskinen på ca 1/3 av tiden. Dette må jo være bedre for batteriet også. Jeg satte inn et rødt Optoma battert med 850 CCA (2490,-) Bare 55Ah, men det er ikke Ah som er viktigst på startbatteriet. Det kan jo være at starteren begynner å bli sliten hos deg også ? Det kan nok lønne seg å sjekke kabling til starteren for irr/dårlig kontakt også. Redigert 15.April.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.