Jump to content

Volvo Penta KAD44, hvor stort startbatteri?


cash

Recommended Posts

Så stort som mulig :-)

Mine mener jeg er 110ah beregnet for start. KAD44/300 er glade i strøm (som alle motorer med elektronikk) og du får problemer med for lite batteri. Synker spenningen under 10,5 MENS starteren går, nekter motoren å starte.

 

Mvh

Windy37gm

Med 2 x KAD44

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Mitt 100 Ah gråbatteri (sølvkalsium) fra Biltema har startet min 3.1TD bilmotor i over 5 år nå, så det er iallefall kraftig nok.

Kr 1299, 4 års garanti. Har vel 800 CCA såvidt jeg husker. Finnes kanskje både billigere eller bedre batterier men det funker iallefall til formålet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Om det er 100, 105 eller 110 Ah har ingenting å si i praksis. Det er batteriets egenskaper og kvalitet som avgjør til sist.

Uansett er det bare en brøkdel av kapasiteten som brukes til start. Men kaldstartkapasiteten er viktig.

Samt kvalitet og dimensjonering på kabler og koblingspunkter ikke minst.

 

Startmotoren i KAD44 er vel 3 kW, så drar altså ca 250A startstrøm.

De fleste batterier i denne klassen har jo 700-900 CCA kapasitet (Cold Cranking Amps). Biltemas sitt som nevnt 800 CCA.

 

Her er en tråd med gode tips om akkurat det du spør om https://baatplassen.no/i/topic/19458-batteri-til-kad-44/

 

Her en god tråd med diskusjon om startkapasitet på batteri https://baatplassen.no/i/topic/98117-mca-kontra-cca-trenger-nytt-startbatteri-til-båten/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Optima 55Ah har vel 870 MCA (marine crank amps) og 765 CCA.

Lurer forøvrig på forskjellen på blu top og yellow top.

55 og 75 Ah utgavene av blue og yellow har helt identiske spesifikasjoner

 

http://www.gylling.no/produkter/batterier/optima-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0

 

Odyssey-serien er nok av de tøffeste batteriene man kan få tak i, utenom LiFePo-4 kanskje http://www.gylling.no/produkter/batterier/odyssey-batterier.shtml?meny=0

 

Men ingen slår nok dette http://www.gylling.no/produkter/batterier/a123-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0

 

  • Den sykliske levetiden hvor man lader batteriet opp/ut 100%  ligger på rundt 5000 ganger, det vil si en levetid på rundt 13 år om batteriet lades opp/ut en gang hver dag.
  • Ingen sulfatering som på blybatteri, batteriet kan lades mye eller lite, ofte eller sjelden uten at levetiden påvirkes.
  • Selv på slutten av levetiden vil batteriet være like sprekt, den indre motstanden i batteriet endres minimalt selv om kapasiteten reduseres.

Ganske vilt.

 

bilde

 

Vekten på 12 kg er morsom, prisen er ikke fullt så morsom... http://www.netshop360.no/produkt/batterier/ladbare/a123-systems/a123-lisb-2

 

60Ah utgaven er sikkert litt rimeligere.... http://www.a123systems.com/collateral/documents/english-us/a123-12v-starter-battery.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Bare en liten digresjon i denne tråden, cash. Som noen sikkert fikk med seg, så byttet jeg starter på min Yanmar 4LHA onsdagen før påske. Jeg opplevde at starteren stadig ble dårligere og dårligere og faktisk til slutt knakk startbatteriet mitt. Den hadde fungert fint i 2 sesonger og maskinen strartet alltid på første eller andre "turn". Men, du verden for en annen fart på den nye starteren (merke Lucas) Den spinner myyye kjappere og starter maskinen på ca 1/3 av tiden. Dette må jo være bedre for batteriet også. Jeg satte inn et rødt Optoma battert med 850 CCA (2490,-) Bare 55Ah, men det er ikke Ah som er viktigst på startbatteriet.

Det kan jo være at starteren begynner å bli sliten hos deg også ?

Det kan nok lønne seg å sjekke kabling til starteren for irr/dårlig kontakt også.  

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...