Jump to content

Batteri til KAD 44 ?


Embla

Recommended Posts

Orginalt var det 115ah Nautilus batteri til min KAD44. Det fungerte uproblematisk, men jeg bruker ikke båten på vinteren. Da jeg ønsket mer power fordi jeg ville ha ankervinsj og thruster på samme batteri, gikk jeg over til et 145ah High Duty batteri. Dette gir vesentlig større startstrøm en et "allround" batteri.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Alle kabler, sko, batteri klemmer og batteri er nytt.

Båten ligger på land og det var et par minus grader når jeg prøvde.

 

Når jeg kobler sammen begge 115 amp batterier så går motoren(e) rundt som en kule.

 

Er det mulig å bruke 2 stk batteri sammen koblet å levere til begge motorer ?

Eller må disse ha hvert sitt seperate batteri?

Ladingen går via 2 stk (såkalte) tapsfrie skillere.

Link to post
Share on other sites

Alle kabler, sko, batteri klemmer og batteri er nytt.

Båten ligger på land og det var et par minus grader når jeg prøvde.

 

Når jeg kobler sammen begge 115 amp batterier så går motoren(e) rundt som en kule.

 

Er det mulig å bruke 2 stk batteri sammen koblet å levere til begge motorer ?

Eller må disse ha hvert sitt seperate batteri?

Ladingen går via 2 stk (såkalte) tapsfrie skillere.

Å paralellkoble batteriene er ikke noe problem. Du sier at batteriet ditt er nytt. Er du sikker på at det er toppladet?
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikk dette helt.... jeg har to 41 motorer i kjelleren på Stauden, disse har samme startmotor som 44'an... en 3kW startmotor..

 

Jeg hadde samme problemet som deg at startmotoren kun slo inn, på den en maskinen... Dette bel enkelt rettet på med ny startmotor..

 

Trodde først at jeg hadde lite strøm eller noe annet, men det viste seg et starteren ikke var helt i slaget... Vel det hjelp i allefall å skifte starter, men om det var den egenlige årsaken vet jeg jo ikke..

 

Nå er vel ikke antall Ah det eneste saliggjørende når det gjelder startstrøm, men snarere hvor mye strøm en kan ta ut av batteriet i de sekundene starteren går...

 

Nå har jeg en rimelig stor batteribank i båten, har to banker.. hvor den ene er på 400 Ah og den andre er på 300 Ah, så det er ikke så ofte jeg sliter med lite strøm

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om du har hovedbryter i kretsen til motoren, kan det være smart å sjekke denne. Det går mye strøm og du kan ha fått glødeskall på kontaktleppene, noe som da gir motstand. Det finne mange slike hovedstrømsbrytere som absolutt ikke er designet for store startstrømmer.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hvor stort start batteri har dere med KAD motorer ?

 

Har prøvd med 115 amp (70 mm2 kabel totalt 6 meter)

Starter slår inn, men går ikke rundt.

 

I instruksjons manualen står det fra 88 til 140 amp.

En eller flere motorer?

Samme feilsymptom på alle (hvis det er flere)?

 

Starter som slår inn, men ikke går rundt er ofte løst ved å gi starteren et lite slag med en hammer, defekt innslagsrele vil jeg tro, da sier det bare "klikk" ved forsøk på å starte.

Antall Ah kan du glemme å tenke på, det viktige er hva batteriet kan levere av startstrøm, dette regnes i CCA (ved lav temperatur), og MCA (ved høyere temperatur)

Link to post
Share on other sites

Denne tråden omhandler en lignende problemstilling:

 

Volvo Penta KAD 44 - elektriske koblingsproblemer

 

Den aktuelle saken er nå bragt inn for retten. Kravet er 90.000. Det blir spennende å se hvordan den etter hvert vikler seg ut.

 

Problemstillingen i den saken var at EDC-sentralen koblet ut når spenning på startbatteriet gikk unde 9,5V. Så lavt kom det gjerne under start, siden starteren drar en god del. Derfor var EDC-sentralen koblet over forbruksbanken. Det ble til slutt løst med et ekstra batteri som forsyner EDC-sentralen; dvs. egentlig samme løsning som før feilsøkingen.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Du har jo nye kabler står det, men i min så måtte jeg starte den ene maskinen først for å klare å drive den andre rundt, selv med helt nye batterier. Byttet kabelen fra starter til hovedbryter og vips alt ok..

 

Et godt tips som nevnt tidligere er å sjekke tap over hovedbryter, jeg hadde over 2V i tap under belastning på min forrige båt.

 

En annen ting er at startkapasiteten varier fra batteri til batteri om de er 115ah eller ei. Men du har jo 950 mca som burde være bra.

 

Jeg prøvde i går på mine 41 maskiner og bruke et 115ah med 950 mca, det gikk veldig bra og reagerte ikke på noe der, men så koblet jeg inn et batteri til av samme merke/type og det var STOR foskjell.

 

Vil tro du har tap en plass eller at batteriet ditt er kaputt av en eller annen grunn..

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hvor stort start batteri har dere med KAD motorer ?

 

Har prøvd med 115 amp (70 mm2 kabel totalt 6 meter)

Starter slår inn, men går ikke rundt.

 

I instruksjons manualen står det fra 88 til 140 amp.

Sikker på at du har et startbatteri. Jeg greide ved en feiltagelse kunststykket å kjøpe et 115 Ah fritidsbatteri som var tiltenkt jobben som startbatteri på en KAD 43. Det greide akkurrat å dra rundt motoren når det var toppladet. Hadde motoren vært avstengt mer enn 30 min, var det bare å glemme å få start. Oppdaget etterhvert at det var et fritidsbatteri som var rated til maks 25 A belastning.

Gikk så og kjøpte helt optisk identisk batteri men som var rated for ''Heavy duty'' og 850 MCA.

 

Problemet var så i orden, og fritidsbatteriet byttet jobb til å være servicebatteri :smiley:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har sjekket batteriene nå, Hella Ultra Power FritidsBatteri 115 amp 950 mca

Ser i Hella sin prisliste liste at de også har et 115 amp kaldstart batteri.

 

Jeg sa utrykkelig til selger at batteriene skulle brukes til start.

 

Kan det være feil type batteri ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...