Eddiken Startet 12.April.2015 Del på Facebook Startet 12.April.2015 Har akkurat startet byggingen av 'rorhuset' jeg har brukt sponplater til sidevegger, tak. og bakvegg står for tur. Er nok ikke det beste valget innen plater, men jeg skal plaste de godt på inn og utsiden, så får vi se hvordan det bærer avgårde, foreløpig ser det veldig bra ut, og det blir veldig praktisk å ha en tørr lukket plass, med åpent dekk bak ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Høres interessant ut! Hvorfor ikke finer (som er vannfast)? Og bildene? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Eddiken Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Hadde sponplater liggende, men det går nok bra, kan legge ut bilder senere :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Har lite tro på at dette går bra. Sponplater svulmer opp som dårlig kjeks om det kommer fuktighet til. Og det gjør det garantert, før eller senere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eddiken Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 neida, det går så bra :) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Jeg skal skifte ut med vannfast kryssfiner . Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Veldig bra. Da får du både mer styrke og noe som tåler i det minste litt vann. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eddiken Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Hvilken tykkelse tror du jeg burde ha? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 12 mm høres vel bra ut? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fortego Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Bra du skifter ut sponplatene. Det hadde vært en garantert katastrofe. Tungt er det også. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Eddiken Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Det var ganske små sponplater, med sidevegger og tak løfter jeg det alene, ikke veldig tungt, skal få kjøpt kryssfiner iløpet av uken, så skal jeg legge ut bilder når jeg begynner på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Ja sponplater er fy. Husk og rulle noen strøk polyester på kryssfiner før du støper så du ikke risikerer at glassfiber slipper etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Ja sponplater er fy. Husk og rulle noen strøk polyester på kryssfiner før du støper så du ikke risikerer at glassfiber slipper etterhvert. Veldig godt tips. Gjorde selv denne tabben som nybegynner. Polyesteren trekker inn i fineren med et for tørt laminat mot treverk som resultat. Har i ettertid alltid gitt treverket et strøk som jeg har latt herde før jeg fortsetter med støping. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Eddiken Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Så jeg skal smøre inn alt med polyester å la det tørke, for så å legge glassfiber dagen etter? Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Så jeg skal smøre inn alt med polyester å la det tørke, for så å legge glassfiber dagen etter? Helt riktig Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Eddiken Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Egentlig skulle jeg bruke sponplatene til å støpe form av, men så ble jeg usikker på om jeg bare skulle bruke de å plaste de godt inn. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Takk, da vet jeg det :) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Husk å vaske/matte mellom lagene hvis du lar polyesteren herde (skiller ut litt voks mot slutten) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Tenker jeg smører det inn og lar det herde over natten, å legger matte på dagen etter, hva skal jeg vaske med? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Skal du støpe dagen etterpå trenger du ikke gjøre noe. Går det mer tid før du støper en bør du rubbe opp litt med feks stålrasp el sliperondell nr 40 på vinkelkutter. PS: kryssfiner er ikke så dyrt.. Der du skal feste mot gammel glassfiber fjerner du gelcoat (lettest med stålrasp på vinkelkutter .bare vær nøye så du ikke tar for mye:-) ) så riper du godt på kryss og tvers med hjørnet på en skrape,vasker med aceton så er det klart for støp. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Du kan også vurdere å bruke 6mm kryssfinerplater med en og annen lekt som skrus fast i fineren på strategiske steder. Disse plastes også inn og alt blir stivt som bare det. Det blir i så fall in billigere og lettere løsning enn 12mm plater som jeg synes høres litt overkill ut med mindre du skal kunne hoppe på taket...... Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Takk, jeg skal ikke plaste i båten, hvis jeg selger skal det være lett å ta av hele overbygget (ikke sikkert neste eier er interessert i det) det blir fuget med tec-7 mellom vindskjerm å overbygg. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 15.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2015 Fikk hentet 9mm kryssfiner idag, å nå er det meste gjort, mangler kun en del på taket og bakvegg, det skal jeg ta til helga, ser ut til at det blir veldig bra :D Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 15.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2015 Skal også sette opp en liten 'bjelke' (lekter?) Midt under taket for å stø det opp :) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 (redigert) Blir nok bra det der :-) husk avrunde hjørner før støp. 1cm radius min. Koselig båt forresten :-) Redigert 15.April.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.